چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هل معروف به ملکه ادویه‌ها، بومی کشور هند است و خاصیت‌های فراوانی دارد.

هل؛ ملکه ادویه‌ها

بررسی‌ها ثابت کرده، هل منبع غنی کربوهیدرات، پروتیین، روغن فرار (volatile)، فیبر، کلسیم، آهن و فسفر است. ماساژ با روغن هل، تنش‌های عضلانی را تسکین می‌دهد. هل برای درمان اختلالات گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سوزش سردل و نفخ را تسکین می‌دهد.

more نکته بهداشتی روز: پیشگیری از سوزش سردل / آشنایی با خواص هل

این ادویه اشتهاآور است. هل، زنجبیل، میخک آسیاب شده، داروی موثری برای رفع مشکلات گوارشی است. جویدن دانه هل برای مدتی باکتری‌های بوزا را از بین برده و در نتیجه بوی نامطبوع دهان را برطرف می‌کند.

غرغره دم کرده هل و دارچین از عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد و آنفلوآنزا پیش‌گیری می‌کند. چای حاوی هل، افسردگی، حالت تهوع، سردرد به علت سوء‌هاضمه و بیماری‌های ریوی را درمان می‌کند علاوه بر این در دفع سموم ناشی از مصرف بیش از حد کافئین کمک می‌کند.

از انقباض عضلانی و تشنج پیش‌گیری می‌کند.

برای درمان سردرد، مخلوط آب و پودر هل را به پیشانی خود بمالید. به هنگام قرار گرفتن زیر نور شدیدخورشید و برای پیشگیری از ابتلا به حمله سکته مغزی هل بجوید.

مایه تهیه شده از پودر هل و عسل، آسم و سیاه سرفه را درمان می‌کند. در تحریک و ایجاد تعادل در ترشح اسید معده مفید است. هل مجاری تنفسی را گرم می‌کند و گردش خون در ریه‌ها را افزایش می‌دهد.


مجله فضیلت خانواده - شماره 231

کد خبر 146248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز