شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد حمایت خود را از تشکیل کشور مستقل فلسطینی اعلام و تأکید کرده است، مسأله فلسطین بسیار به تأخیر افتاده است.

فلسطین

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، بان کی مون روز جمعه (18 شهریور، 9 سپتامبر) با اشاره به این که موافقت دبیر کل سازمان ملل به تنهایی در به رسمیت شناخته شدن یک کشور مؤثر نیست، تصریح کرد: شناسایی یک کشور مسأله‌ای است که باید توسط اعضای جامعه بین‌المللی صورت پذیرد. بنابراین این مربوط به کشورهاست که (استقلال) یک کشور را به رسمیت بشناسند یا خیر.

این اظهارات در حالی مطرح شد که یک روز قبل از آن بسیاری از فلسطینی­‌ها با شرکت در "کمپین ملی برای فلسطین: یکصد و نود وچهارمین کشور حمایت بان کی مون را از مردم فلسطین خواستار شدند.

جمع زیادی از فلسطینی‌ها روز پنج‌شنبه (17 شهریور، 8 سپتامبر) مقابل دفتر سازمان ملل در رام‌الله در کرانه باختری جمع شدند و با حمل پارچه‌­نوشته خطاب به بان‌کی‌مون، از وی خواستند با ندای اخلاقی در حمایت از مردم فلسطین اقدام کند.

فعالان فلسطینی همچنین تاکید کردند به تجمعات مسالمت­‌آمیز خود تا برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در 20 سپتامبر ادامه خواهند داد.

تشکیلات خودگردان فلسطینی در ابتدای امسال (2011 میلادی) اعلام کرد، در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که قرار است 20 سپتامبر برگزار شود، طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی را برای تصویب مطرح کند.

در همین حال، نماینده ویژه آمریکا در خاورمیانه روز چهارشنبه به رام‌الله سفر کرد تا تشکیلات خودگردان را از تلاش برای به رسمیت­ شناخته شدن کشور مستقل فلسطینی در مجمع سالانه سازمان ملل بازدارد.

فلسطینی‌ها می‌گویند، کشور مستقل فلسطین شامل کرانه باختری و نوار غزه به پایتختی قدس شرقی خواهد بود. تشکیلات خودگردان می­گویند، بیش از 130 کشور، فلسطین مستقل را به عنوان عضو جامعه‌بین‌الملل و بر اساس مرزهای 1967 (مرزهای پیش از اشغال) به رسمیت می­شناسند.

این درحالی است که دولت آمریکا در ادامه حمایت از رژیم اسرائیل بارها تهدید کرده است با استفاده از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل، طرح تشکیل کشور فلسطینی را وتو خواهد کرد.

کد خبر 145139
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز