دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل - عبدالله آلبوغبیش: فلسطینیان همین ماه برای به رسمیت شناخته‌شدن کشور فلسطین به سازمان ملل می‌روند.

صلاح زواوی

در این باره با صلاح زواوی، سفیر فلسطین در تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • گام بعدی فلسطینیان بعد از سازمان ملل چیست؟

در 20 سپتامبر ما درخواست عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل را به بان‌کی‌مون دبیر کل این سازمان ارائه خواهیم داد. در این میان، 9عضو از اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت ما را تایید می‌کنند. تنها آمریکا به‌عنوان حامی اسرائیل است که احتمالا حق وتو را استفاده خواهد کرد. در این حالت، به‌طور مستقیم به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم رفت زیرا در مجمع عمومی نصف به‌ اضافه یک رأی کافی است تا دولت ما به‌عنوان عضو سازمان ملل به رسمیت شناخته شود. اما ما امیدواریم که دو سوم آرا را کسب کنیم. این موضوع پشتوانه کافی برایمان فراهم خواهد آورد تا مجددا موضوع را در شورای امنیت مطرح ‌سازیم و این حق ماست که به طرح موضوع در شورای امنیت ادامه دهیم. در هر حال دستیابی ما به عضویت با فرض اینکه وتویی مطرح نشود، باعث می‌شود که ما یکی از کشورهای عضو سازمان ملل شویم که از سوی رژیمی دیگر تحت اشغال هستیم. به این ترتیب می‌توانیم اشغالگران را از طریق جامعه جهانی به چالش بکشیم.

  • از حمایت نهاد سازمان ملل اطمینان دارید؟

در این میان، سازمان ملل مسئولیت کلانی در قبال ادامه رنج‌های ملت فلسطین دارد چرا که ما در 29/11/1947، بر 96 درصد از اراضی فلسطینی خود کنترل داشتیم اما مجمع عمومی در آن زمان تصمیم بر تقسیم فلسطین گرفت و این ظلمی آشکار در حق ما بود. آنها تصمیم گرفتند کنترل 54درصد از مساحت فلسطین را برای برپایی دولت به رژیم اشغالگر بدهند و به ما 43 درصد دادند و یک درصد هم برای قدس تعیین کردند تا آن را منطقه‌ای بین‌المللی کنند. آنچه روی داد آن است که این دشمن بر همان سهم تعیین شده برای ما از سوی سازمان ملل نیز استیلا یافت و توسعه‌طلبی‌های خود را ادامه داد تا اینکه کل سرزمین تاریخی فلسطین را در کنترل خود گرفت. نزاع اکنون در سازمان ملل بر سر این مسئله است که کشور ما کجاست؟ کشوری جعلی به نام رژیم صهیونیستی را پایه‌گذاری کردند اما نمی‌گویند که 43درصد تعریف شده برای ما کجاست؟ الان حتی به ما اجازه داده نمی‌شود در کرانه باختری و نوار غزه که 22 درصد از کل مساحت فلسطین است هم کشور خود را برپا کنیم.

  • گزینه‌های فلسطینیان درصورت وتوی آمریکا در شورای امنیت چیست؟

گزینه‌های ما گزینه‌های هر ملتی است که سرزمینش تحت اشغال بوده و مردمش بیرون رانده شده‌اند. منظورم بهره‌گیری از تمامی گزینه‌های در اختیار ما برای بازگرداندن سرزمین‌مان و کسب حقوق تایید شده ما از سوی شورای امنیت و مجمع عمومی در ده‌ها قطعنامه و مصوبه‌ای است که در این دو نهاد خاک می‌خورد. این مسئله‌ای بسیار مهم است. ما ملتی زنده هستیم و شمار ما بین11.5 میلیون نفر است. یک میلیون در داخل سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند، 2میلیون در کرانه باختری و قدس اشغالی، یک میلیون و نیم در غزه و بقیه در کشورهای مختلف جهان هستند.منازعه ما با این دشمن طبق نظر سازمان ملل منازعه‌ای سیاسی است نه کمتر و نه بیشتر. اما در واقع رویارویی ما با این دشمن، رویارویی فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و نیز نظامی است.

  • منظورتان این است که گزینه نظامی نیز برایتان مطرح است؟

بله، گزینه نظامی نیز برایمان مطرح است. حق ما در بهره‌گیری از تمامی گزینه‌ها حقی مقدس است که هم دین ما و هم سازمان ملل آن را تایید می‌کند.

کد خبر 144414
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز