همشهری آنلاین: آمریکا تسلط خود بر منطقه خاورمیانه را ازدست داده است و مسائلی از قبیل روند صلح، نقشه راه و توافقنامه اسلو به حماقتی تاریخی تبدیل شده‌اند.

robert fisk

روزنامه البیان درمقاله ای با اشاره به اینکه امریکا هزینه سنگینی را به علت همراهی با رژیم صهیونیستی خواهد پرداخت؛ در مقاله‌ای به قلم رابرت فیسک افزود:

من شخصا معتقدم تشکیل کشور فلسطین درشرایط کنونی امکان ندارد و درحال حاضر نوعی تخیل به حساب می‌آید.

نویسنده این مقاله تصریح کرد اما درعین حال توجه به نکات ذیل برای دستیابی به درکی صحیح از موقعیت کنونی اسرائیل ضرورت دارد.

نخست انکه اسرائیلی‌ها بسیاری از اراضی فلسطینی‌ها را برای احداث یا توسعه شهرک هایشان غصب کرده‌اند و اگر کسی این مطلب را قبول ندارد می‌تواند به کرانه غربی نگاهی بیاندازد تا متوجه شود تا چه اندازه حقوق فلسطینی‌ها دراین باره نقض شده است.

دوم انکه اسرائیل به گونه ای ناعادلانه تاسیس شد و دلیل این مطلب همانا حضور پناهندگان فلسطینی در کشورهای مختلف است اما با این حال، سازمان ملل در نوامبر سال 1947 به این کشور مشروعیت داد و امریکا اولین کشوری بود که با تاسیس اسرائیل موافقت کرد.

مساله سوم انکه اسرائیل تنها دولت جهان است که مرز شرقی خود را نمی‌شناسد و درآینده نیز این مرز را اعلام نخواهد کرد و هیچکس نمی‌داند که این مرز آیا همان خط آتش بس قدیمی است که سازمان ملل سال‌ها پیش آن را به رسمیت شناخت؟ یا مرز سال 1967 است که محمود عباس به آن تمایل دارد یا کرانه غربی منهای شهرک‌های اسرائیلی است یا اینکه همه کرانه غربی را شامل می شود.

چهارم انکه عجز و ناتوانی امریکا در ایستادگی درمقابل اسرائیل برای پذیرش صلح عادلانه در فلسطین امروز بیش از هرروز دیگری آشکار شده است؛ همین امر سبب شد که قدرت سیاسی واشنگتن در خاورمیانه به خاطر اسرائیل در معرض نابودی قرار گیرد، هزینه‌ای که برای کاخ سفید بسیار گران تمام می‌شود، درعین حال عجز اسرائیل در به رسمیت شناختن کشور فلسطین درسازمان ملل باعث شده است که تل آویو بازی دیپلماتیک را ببازد. برخی اعضای کابینه اسرائیل مانند ایهود باراک افراد باهوشی هستند اما دراین کابینه افراد احمقی مانند اویگدور لیبرمن نیز عضویت دارد و درمجموع همین کابینه دیوانه، مردم اسرائیل را در مسیر نابودی قرار داده است؛ دیوانگی این کابینه دراین موارد خلاصه می‌شود: ترس و مخالفت با برقراری دمکراسی در تونس و مصر، مخالفت با عذرخواهی از ترکیه به علت کشتن نه تبعه این کشور در ناوگان آزادی، و نیز مخالفت با عذرخواهی از مصر به علت قتل پنج تن از نیروهای پلیس این کشور.

پنجم انکه رأی گیری درباره به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مجمع عمومی یا شورای امنیت سازمان ملل درهرصورت میان غربی‌ها اختلاف می اندازد؛ میان امریکا و اروپا و ده‌ها کشوردیگر فاصله ایجاد می‌کند، اعراب را از امریکا جدا می سازد، اختلاف داخلی میان اعضای اتحادیه اروپا از جمله میان آلمان و فرانسه را تشدید می‌کند و به طور طبیعی میان اسرائیل واتحادیه اروپا جدایی ایجاد خواهد کرد و ازسوی دیگر تل آویو با دو همپیمان منطقه‌ای‌اش یعنی ترکیه و مصر برای همیشه باید وداع کند.

رابرت فیسک در پایان نوشت با توجه به وضعیتی که براثر اقدامات رژیم اسرائیل وحمایت امریکا از این رژیم بوجود آمده است باید این واقعیت را بپذیریم که امریکا تسلط خود بر منطقه خاورمیانه را ازدست داده است و مسائلی از قبیل روند صلح ، نقشه راه  و توافقنامه اسلو  به حماقتی تاریخی تبدیل شده‌اند

کد خبر 146403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز