سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

گروه‌ بین‌الملل: درحالی‌که مقام‌های رژیم صهیونیستی با پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات مستقیم در حال انجام آخرین تلاش‌های خود برای جلوگیری از ارائه درخواست عضویت کامل کشور فلسطین به سازمان ملل هستند، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان از باقی‌ماندن بر تصمیم خود و ادامه این راه خبر داده و اعلام کرده نامه درخواست فلسطین را روز جمعه به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه می‌کند.

فلسطین

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با به نتیجه نرسیدن مذاکرات فرستادگان ارشد آمریکا، روز گذشته پیشنهاد دیدار با محمود عباس در نیویورک برای ازسرگیری مذاکرات مستقیم را مطرح کرد. مقام‌های تشکیلات خودگردان در واکنش به این موضوع اعلام کردند که ازسرگیری مذاکرات فقط با قبول تمامی پیش‌شرط‌ها از سوی اسرائیل ممکن خواهد بود. ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الجزیره گفت: نتانیاهو در ابتدا باید تمامی شروط اصلی را بپذیرد و شهرک‌سازی این رژیم از جمله در بیت المقدس شرقی متوقف شود. فقط در این صورت می‌توان وارد مذاکرات - براساس یک چارچوب زمانی که بیشتر از ۶ ماه تجاوز نکند - شد.

عباس هیچوقت ارائه درخواست عضویت در سازمان ملل را با بازگشت به مذاکرات با رژیم صهیونیستی در تضاد ندانسته است. وی با وجود شکست تمامی گفت‌وگوهای دو طرف در سال‌های گذشته اعلام کرده است که مذاکرات پس از ارائه این درخواست می‌تواند از سرگرفته شود. آمریکا و رژیم صهیونیستی مخالفت شدید خود را با ارائه درخواست عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل اعلام و مقام‌های واشنگتن تأکید کرده‌اند که چنین درخواستی را در شورای امنیت وتو خواهند کرد. محمود عباس روز دوشنبه در نیویورک با بان‌کی مون ملاقات کرد و به گفته سخنگوی سازمان ملل، در این نشست دبیرکل این سازمان هم دو طرف را به بازگشت به مذاکرات در یک چارچوب مشروع و متوازن فراخوانده است. رئیس تشکیلات خودگردان در نیویورک اعلام کرد که هیچ راهی به جز رفتن به شورای امنیت وجود ندارد. آخرین دور مذاکرات صلح با پافشاری مقام‌های رژیم صهیونیستی به ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی با شکست مواجه شد.

تهدید آمریکا، پیشنهاد فرانسه

نمایندگان کنگره آمریکا تهدید کرده‌اند که درصورت ارائه درخواست عضویت کشور مستقل فلسطین با تصویب طرحی از قصد اسرائیل برای منضم‌کردن بخش‌های جدیدی از کرانه باختری حمایت خواهند کردند. مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند که در واکنش به اقدام فلسطینی‌ها بخش‌هایی از کرانه باختری را که در آن شهرک‌سازی کرده‌اند به خاک خود منضم خواهند کرد. در همین حال آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده که این کشور امیدوار است که آخرین تلاش‌ها به از‌سرگیری مذاکرات صلح به جای ارائه درخواست فلسطینی‌ها منجر شود. به گزارش واشنگن‌پست، آلن‌ژوپه که در نیویورک به سر می‌برد در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی از سرگیری مذاکرات تشکیلات خودگردان و اسرائیل را بسیار مهم دانست و گفت: فرانسه دوست اسرائیل است اما ما از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت می‌کنیم. فرانسه هنوز به‌صورت علنی رأی خود را در شورای امنیت مشخص نکرده است.

کمک ۲۰۰ میلیون دلاری عربستان

درحالی‌که تشکیلات خودگردان با مشکلات مالی گسترده دست‌و‌پنجه نرم می‌کند ابراهیم العساف، وزیر دارایی عربستان از کمک ۲۰۰ میلیون دلاری این کشور به این تشکیلات خبر داده است. خبرگزاری وفا گزارش داده است که وزیر دارایی عربستان اعطای این کمک را در گفت‌وگوی تلفنی با سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان اعلام کرده است. تشکیلات خودگردان در ماه‌های گذشته با مشکلات مالی زیادی از جمله ناتوانی در پرداخت حقوق کارمندان خود مواجه بوده است.

فرایند عضویت یک کشور جدید

براساس قوانین، درخواست عضویت یک کشور جدید در سازمان ملل ابتدا باید از سوی دبیر کل این سازمان به شورای امنیت ارجاع داده شود. شورای امنیت که ۵‌عضو آن دارای حق وتو هستند درصورت تایید، پیوستن این عضو جدید را به مجمع عمومی سازمان ملل توصیه می‌کند. درصورت وتوی آمریکا و رفتن درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین به مجمع عمومی و رأی مثبت دوسوم کشورهای عضو، فلسطین به‌عنوان عضو ناظر و نه یک کشور پذیرفته خواهد شد. این موقعیت با وجود این حداقل از لحاظ تئوری مزایایی را برای فلسطینی‌ها مانند امکان تحت پیگرد قرار دادن مقام‌های اسرائیلی در دادگاه بین‌المللی کیفری به همراه خواهد داشت.

کد خبر 146220
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز