دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه سوریه در دیدار با رئیس کمیته‌ جهانی صلیب سرخ تصریح کرد که شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه امنیت و ثبات سوریه را هدف قرار داده‌اند.

سوریه

 به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه در دیدار با یاکوب کالنبرگر، رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و هیات همراهش با توضیح وضعیت موجود در سوریه و اقدامات گروهای مسلح برای ناامن کردن این کشور تصریح کرد، شبکه‌های ماهواره‌ای متخاصم، امنیت، ثبات و رهبری سوریه را هدف قرار داده‌اند.

 در این دیدار، وزیر خارجه سوریه با تشریح برخی اقدامات مقامات سوریه برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور اعلام کرد که هلال احمر سوریه و مراکز پزشکی و بهداشتی این کشور آمادگی کامل را برای ارائه خدمات به هموطنان سوری دارند و در این راستا تلاش‌هایی درخور توجه از خود نشان داده‌اند.

 کالنبرگر نیز در این دیدار با ابراز خوشنودی از عملکرد مقامات سوریه در قبال شهروندان این کشور اعلام کرد که مقامات سوریه به مسئولیت‌های خود در قبال شهروندان سوری و فراهم کردن تسلیحات لازم برای آنها همکاری لازم را به عمل می‌آورد و به مسئولیت خود به طور کامل عمل کرده‌اند.

 از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری بعد از دیدار با همتای برزیلی‌اش اعلام کرد که کشورهای عضو گروه بریکس (گروه همکاری‌های اقتصادی چند کشور از جمله برزیل، ‌چین، هند، آفریقای جنوبی و روسیه) هیچ وقت اجازه نخواهند داد، سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود.

 وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که ما نمی‌توانیم تلاش‌ها و برنامه‌های بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه برای اصلاحات در سوریه را نادیده بگیریم.

 وی با اشاره به این‌که مخالفان دولت سوریه همواره مذاکرات را رد می‌کنند، تصریح کرد که نباید به هیچ وجه مخالفان داخلی سوریه را تشویق کنیم که گفت‌وگوها را رد کنند چرا که این کار به معنای تکرار سناریو لیبی در سوریه است.

 سرگئی لاوروف همچنین افزود: کشورهای عضو بریکس پیشنهادی را به شورای امنیت سازمان ملل داده‌اند که فشارها را بر مخالفان دولت سوریه افزایش دهد تا از اعمال خشونت در این کشور کاسته شود.

 وی همچنین از مقامات سوریه و مخالفان خواست تا حقوق بشر را رعایت کنند و مذاکرات برای برون‌رفت از مشکل کنونی سوریه را در این کشور آغاز کنند.

 لاوروف در پایان تاکید کرد که مواضع روسیه و برزیل در خصوص سوریه و لیبی بسیار به هم نزدیک است و دو کشور تمایل دارند که مشکلات این کشورها با مذاکره حل شود.

 از سوی دیگر، نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه‌ عرب اعلام کرد که به احتمال زیاد طی هفته جاری راهی دمشق می‌شود تا مواضع کشورهای عربی را به مقامات سوریه اعلام کند.

 العربی که در یک کنفرانس خبری در قاهره سخن می‌گفت، اعلام کرد که مقامات سوریه اعلام کرده‌اند، تمایل دارند وی به سوریه سفر کند.

 دبیرکل اتحادیه عرب همچنین تصریح کرد که وی به سوریه می‌رود تا نگرانی‌های کشورهای عربی را درخصوص آنچه که خشونت نیروهای امنیتی علیه معترضان نامید، به اطلاع مقامات سوریه برساند.

 وزیران امور خارجه کشورهای عربی پیش‌تر از دبیرکل اتحادیه عرب خواسته بودند تا در یک دیدار فوری از دمشق مواضع کشورهای متبوعشان را به مقامات سوریه برساند اما دولت سوریه تاکنون اجازه ورود العربی به خاک سوریه را به وی نداده است.

 از سوی دیگر، شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر در اظهاراتی مداخله‌جویانه اعلام کرد که اعتراضات در سوریه متوقف نخواهد شد و ملت سوریه از خواسته‌های خود کوتاه نخواهند آمد.

 از سوی دیگر خبرگزاری سوریه اعلام کرد که در حمله‌ افراد مسلح 9 تن از جمله یک افسر پلیس سوریه کشته شدند.

 منابع امنیتی سوریه اعلام کردند که در این درگیری همچنین 17تن نیز زخمی شده‌اند که حال برخی از آنها وخیم است.

 بنا براین گزارش، یک گشتی وابسته به نیروهای امنیتی سوریه عاملان این عملیات را تعقیب کرد و در درگیری با آنها 3 تن از این افراد کشته و 4 تن دیگر زخمی شده‌اند.

کد خبر 144822
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز