گروه بین‌الملل: اتحادیه عرب بعد از نشست ویژه شنبه‌شب خود در دمشق برای بررسی تحولات سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ثبات و آرامش در سوریه برای منطقه بسیار مهم است.

آتحادیه عرب

این اتحادیه همچنین اعلام کرد ابتکار عملی برای میانجیگری میان دولت سوریه و مخالفان تهیه کرده و دبیرکل اتحادیه عرب برای تشریح این ابتکار عمل و گفت‌وگو با مقامات سوری امروز به دمشق می‌رود.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، جزئیات طرح اتحادیه عرب درباره سوریه منتشر نشده‌است اما اخباری که از این اتحادیه به بیرون درز کرده بخشی از پیشنهادهای اتحادیه عرب را نشان می‌‌دهد. برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بازگشت ارتش به پادگان‌ها، آزادی زندانیان سیاسی و بازداشت‌شدگان تظاهرات‌های اخیر، تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت شماری از مخالفان بخشی از این پیشنهادهاست. در بیانیه پایانی نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره با اشاره به اینکه قرار است نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه به‌زودی و به همراه وزرایی از کشورهای عمان، اردن، قطر و تونس و 2 کشور عربی دیگر عازم دمشق شود و این ابتکار عمل را به اطلاع مقام‌های سوری برساند، آمده است: ثبات و استقرار در سوریه ضامن آرامش در جهان عرب و نیز منطقه خاورمیانه است.

در این بیانیه همچنین از طرف‌های درگیر در سوریه خواسته شده به درگیری‌های خونین پایان دهند و پیش از آنکه دیر شود راه‌حلی برای اختلافات خود بیابند. وزرای خارجه عرب در بخش دیگری از بیانیه خود با ابراز نگرانی نسبت به رویدادهای جاری در سوریه، خواستار احترام به حقوق ملت در بهره‌مندی از زندگی با کرامت، تحقق اصلاحات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی شده‌اند.این درحالی است که در ابتدا قرار بود تنها یک کمیته وزارتی عربی عازم دمشق شود اما وزرای خارجه عرب ضمن بازنگری در این موضوع، تصمیم به اعزام دبیرکل اتحادیه گرفتند. در همین حال، برخی منابع دیپلماتیک با اشاره به اینکه یوسف احمد نماینده سوریه در اتحادیه عرب، به برخی از موارد این ابتکار عمل اعتراض داشته است، خبر دادند که نماینده سوریه بخشی از پیشنهادهای اتحادیه عرب را دخالت در امور داخلی سوریه توصیف کرده‌است.

نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در نشست وزرای خارجه این اتحادیه با اشاره به تحولات جهان عرب از دولت‌ها خواست از تجربه دیگر کشورها درس بگیرند. او گفت، برخورد خشن و استفاده از زور راه‌حل مناسبی نیست. وی با مشروع خواندن خواسته‌های جوانان عرب و با تاکید بر ضرورت تعامل مثبت با این خواسته‌ها بی‌هیچ تاخیر و درنگی، تاکید کرد: تعامل مثبت با این خواسته‌ها و تسریع در روند اجرای اصلاحات مانع از دخالت‌های خارجی می‌شود.

در همین حال، یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه عرب با اشاره به اینکه سوریه شرایط دشوار و تحولات خطرناکی را پشت سر می‌گذارد، بر ضرورت رایزنی و همکاری درباره کیفیت کمک به برادران سوری به‌منظور برون رفت از این بحران بر مبنای اصل تفاهم تاکید کرد.از سوی دیگر، خبرگزاری ایتارتاس روسیه با اشاره به اینکه قرار است امروز (دوشنبه) یک فرستاده بسیار مهم روسی وارد دمشق شود، تاکید کرد ماموریت این فرستاده بحث و تبادل نظر درباره رویدادهای جاری در سوریه است.

این خبرگزاری بدون اشاره به جزئیات بیشتر، به نقل از منابع دیپلماتیک پیش‌بینی کرد که این فرستاده میخاییل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه باشد که روز جمعه گذشته با نماینده سوریه در مسکو درباره تحولات جاری این کشور به رایزنی پرداخته بود. این درحالی است که روسیه نیز پس‌از مخالفت با اعمال تحریم‌های جدید علیه سوریه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت ارائه داد که براساس آن دولت سوریه و مخالفان به انجام گفت‌وگو به‌منظور پایان دادن به بحران جاری دعوت شده‌اند.

اخراج مجری مشهور عرب به خاطر حمایت از سوریه

جورج قرداحی، یکی از معروف‌ترین مجری‌های تلویزیونی جهان عرب به‌دلیل اظهاراتش در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برکنار شده است. قرداحی که یک لبنانی فلسطینی تبار است، در شبکه ام‌بی‌سی دبی مشغول به کار بوده اما اکنون برکنار شده‌است. او اخیرا در سخنانی تحولات سوریه را توطئه خارجی دانسته بود.

کد خبر 144301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز