دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: کشمکش میان دولت و مخالفان در سوریه همچنان ادامه دارد و اگرچه بعضی شبکه‌های خبری در اقدامی هماهنگ سعی در بزرگ‌نمایی تحولات سوریه دارند اما به هر حال آنچه مسلم است بعضی شهرهای سوریه همچنان ناآرام است.

syria

در این میان اما نکته قابل‌توجه واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در قبال این تحولات است.

در تازه‌ترین واکنش‌های بین‌المللی، 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در اقدامی همسو، ضرباهنگ تحریم‌ها علیه سوریه را شدت بخشیدند و این بار بخش نفت و گاز این کشور را هدف تحریم قرار دادند.

براساس این تحریم‌ها که قرار است از ماه نوامبر آینده اعمال شود، تمامی کشورهای اتحادیه اروپا واردات نفت خام و فراورده‌های نفتی از سوریه را تحریم می‌کنند. این تحریم‌ها به درخواست ایتالیا که هنوز 10 هفته از مهلت قراردادهای نفتی‌اش با سوریه باقی مانده‌بود، با تاخیر آغاز می‌شود. این درحالی است که آمریکا نیز در اقدامی مشابه، واردات نفت از سوریه را تحریم کرد. هر چند که آمریکا اساسا نفتی از سوریه وارد نمی‌کند و این رویکرد بیش از آنکه تحریمی تاثیر‌گذار باشد، اقدامی سمبلیک می‌تواند تلقی شود. علاوه براین، فهرست مقامات بلندپایه تحت تحریم سوریه به 50 نفر رسید. دارایی‌های این افراد در اروپا بلوکه می‌شود و ورودشان به کشورهای اروپایی ممنوع می‌شود.

در کنار نام این افراد، نام 3 شرکت و یک بانک هم در فهرست تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قرار گرفت. اما تحریم نفتی اروپا علیه سوریه در حالی اعمال می‌شود که 95 درصد از نفت خام سوریه را 4 کشور آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند خریداری می‌کنند و اساسا 23 کشور اروپایی دیگر نفتی از سوریه وارد نمی‌کنند. در این میان، درآمد سوریه از رهگذر این نفت، 25 درصد از کل درآمد و به عبارتی معادل یک چهارم کل درآمد کشور است. سوریه سال گذشته میلادی 387 هزار بشکه نفت تولید کرد و از این میزان، تنها 110 هزار بشکه را صادر کرد. از این رو، به‌نظر نمی‌رسد توقف صادرات نفت سوریه به اروپا چندان تاثیری بر بازارهای جهانی و درآمدهای دولت سوریه داشته باشد از این رو، سوری‌ها برای یافتن خریداران جدید و متحمل نشدن خسارت‌های مالی از رهگذر این تحریم‌ها، در درازمدت جایگزین‌هایی خواهند یافت.

در این بین و با توجه به مخالفت روسیه با تحریم‌های جدید نفتی اروپا علیه سوریه، این کشور یکی از خریداران اصلی نفت سوریه در آینده‌ای نزدیک خواهد بود و مسکو به‌زودی به یکی از مهم‌ترین واردکنندگان نفت دمشق بدل خواهد شد. زیان ناشی از این تحریم برای سوریه شاید کاهش اندک قیمت نفت سوریه باشد. کشورهای آسیایی نظیر چین نیز در این میان، خود را از نفت ارزان سوریه بی‌نصیب نخواهند گذاشت.

علاوه بر این، تحریم‌های جدید اروپا علیه سوریه، صرفا واردات نفت خام از این کشور را هدف‌گذاری کرده و با هرگونه سرمایه‌گذاری در بخش نفتی مخالفتی نکرده است از این‌رو، شرکت توتال فرانسه به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در استخراج نفت سوریه، هر چند اعلام کرده است که به ضوابط تحریمی جدید اروپا پایبند خواهد ماند اما در عین‌حال، تاکید کرده است که به سرمایه‌گذاری خود در بخش نفتی سوریه ادامه خواهد داد. توتال سال گذشته میلادی 14 هزار بشکه از نفت‌خام سوریه را استخراج کرده بود.

اقدام اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید و هدف قرار دادن بخش نفتی این کشور هر چند اوضاع معیشتی سوری‌ها را تا حدودی تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، با وجود این، به‌نظر می‌رسد اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بر خلاف مواضع تند دیپلماتیک خود، همچنان در عمل منتظرند تا دولت و مخالفان سوریه با یکدیگر به نتیجه برسند. همچنین به‌نظر می‌رسد غرب و در صدر آن آمریکایی‌ها همچنان جانشینی برای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیافته‌اند و چندان اعتمادی به افرادی که فریاد مخالفت با نظام حاکم را سر می‌دهند، ندارند. این شاید ناشی از آن باشد که نظام اسد توانسته است تا حدودی غربی‌ها را به توقف در نقطه‌ای مشخص وادارد.

کد خبر 144835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دیدگاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز