گروه بین‌الملل: نشست سران روسیه، پاکستان، افغانستان و تاجیکستان برای بررسی مسائل امنیتی و اقتصادی روز جمعه در دوشنبه برگزار شد.

سران

در این دیدار چهارجانبه، سران این کشورها درباره مسائل مهم منطقه ازجمله چگونگی جلوگیری از قاچاق مواد‌مخدر در این منطقه، وضعیت افغانستان و مسیرهای جدید انتقال انرژی گفت‌وگو کردند.
به نوشته روزنامه داون چاپ اسلام‌آباد، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور روسیه و آصف علی زرداری همتای پاکستانی‌اش از ائتلاف بین‌المللی حاضر در افغانستان به رهبری ناتو خواستند که به روند آموزش نیروهای امنیتی محلی سرعت بخشد تا خروج نظامیان خارجی از افغانستان طبق برنامه صورت بگیرد. در سال‌جاری میلادی قرار است حدود 10 هزار سرباز آمریکایی خاک افغانستان را ترک کنند. اجلاس چهارجانبه منطقه‌ای به رهبری روسیه در دوشنبه هم تا حدی با هدف برنامه‌ریزی و آماده‌شدن برای بعد از خروج نظامیان ناتو از افغانستان برگزار شده‌است.

باراک اوباما در خرداد اعلام کرد که حدود 23هزار سرباز نیز تا پایان تابستان سال آینده از افغانستان خارج خواهند شد. این 4 کشور همچنین موافقت کردند برای مبارزه با افراط‌گرایی و قاچاق مواد‌مخدر و جرائم سازمان‌یافته همکاری تنگاتنگی داشته باشند. در این نشست همچنین درباره تلاش‌های مشترک برای تحقق صلح و امنیت و نیز گسترش همکاری در عرصه ارتباطات، حمل‌ونقل و انرژی تبادل نظر شد. در بیانیه نهایی اجلاس،اجرای طرح‌های مشترک در زمینه انرژی، حمل‌ونقل، ارتباطات و توسعه زیربناها وعده داده شده است.

نشست چهارجانبه دوشنبه دومین نشست از این دست پس از اجلاس مرداد سال گذشته است که به میزبانی مدودف برگزار شده بود. کرملین می‌کوشد با توجه به تیرگی روابط بین اسلام‌آباد و واشنگتن جای پای خود را در منطقه استوار کند. مدودف در دوشنبه گفت که روسیه آماده است صدها میلیون دلار در طرح موسوم به کاسا-1000 سرمایه‌گذاری کند که به انتقال سالانه هزار مگاوات برق از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان مربوط می‌شود. از دیگر موضوع‌های این نشست طرح موسوم به تاپی برای ساختن خط لوله انتقال گاز 1700 کیلومتری از ترکمنستان به افغانستان و پاکستان و هند بود.
ظرفیت این خط لوله انتقال سالانه 30میلیارد متر مکعب گاز از حوزه گازی ترکمنستان به کشورهای یادشده است. نشست چهارجانبه بعدی سال آینده در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

کد خبر 144668

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز