همشهری آنلاین: در نخستین روز از برنامه‌های یادمان استاد حسین لرزاده ـ معمار بناهای تاریخی ایران ـ آثار او به عکاسان معرفی شد.

به گزارش ایسنا، مهناز چتر فیروزه ـ سرپرست مرکز هنرپژوهی نقش جهان ـ درباره‌ مراسم یادمان استاد حسین لرزاده گفت: استاد لرزاده یکی از برجسته‌ترین معماران دوره‌ معاصر است که آثار فراوان و شاخصی را در طول عمر پربار خود برجا گذاشته است.

به همین منظور، فرهنگستان هنر در نظر دارد برنامه‌هایی را برای هرچه پربار بودن مراسم یادمان استاد لرزاده برگزار کند.

او ادامه داد: معرفی آثار استاد لرزاده برای عکاسان، برگزاری کارگاه عملی عکاسی از آثار او، داوری آثار برای برگزاری نمایشگاه عکس از این آثار و کارگاه ماکت‌سازی مقرنس از جمله برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این یادمان هستند که از اول تا 21 شهریور برگزار می‌شود.

چتر فیروزه بیان کرد: مراسم اصلی یادمان استاد لرزاده، 21 شهریور در ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر برگزار می‌شود و همزمان، نمایشگاهی از عکس‌های منتخب در نگارخانه‌ لرزاده مؤسسه‌ صبا به نمایش درخواهد آمد.

مهندس نوشاد رکنی ـ عضو واحد پژوهش دانشنامه‌ معماری ایران ـ با معرفی آثار شاخص معماری زنده‌یاد استاد حسین لرزاده، او را به‌عنوان آخرین نسل معماران افسانه‌ساز معرفی کرد و گفت: استاد لرزاده متولد 1285 خورشیدی بود.

او طراحی، اجرا، تعمیر و ساخت بیش از 840 بنای تاریخی را در طول عمر هنری‌ اش به انجام رساند و از جمله معمارانی است که افسانه‌های بی‌شماری را در رابطه با آثارشان می‌شنویم.

وی بیان کرد: صحن حرم اباعبدالله در کربلا، مسجد اعظم قم، مسجد امام حسین (ع) تهران، شبستان و محراب مسجد سپهسالار، مسجد امام سجاد (ع) تهران و گنبد کاخ مرمر از جمله آثار او هستند.

او کاسه‌سازی را به‌عنوان یکی از شاخصه‌های آثار استاد لرزاده معرفی کرد و افزود: استاد در تمام زمینه‌های معماری مانند مقرنس، کاسه‌سازی، گره‌سازی و ... مهارت بسیار داشت.

علاوه بر آن، آثار او آمیخته با عرفان است که با خلاقیت ذهن و عشق همراه بود.

این عضو دانشنامه‌ معماری ادامه داد: بسیاری از شیوه‌های معماری در گذشته هم وجود داشت، اما آثار استاد علاوه بر داشتن زیبایی بصری، از استحکام قابل توجهی نیز برخوردار است.

این معمار، آخرین فردی است که به‌عنوان معمارباشی از حکومت وقت، مدرک رسمی گرفت.

وی اظهار کرد: استاد لرزاده علاوه بر آثار معماری در خوشنویسی، شعر و نقاشی نیز تبحر داشت.

او خوشنویسی را از عمادالکتاب آموخته بود که در آثار خود هم از آن بهره می‌برد.

او اصلی‌ترین و شاخص‌ترین اثر استاد را بنای کاخ مرمر دانست و افزود: ایشان در طول عمر گهربار خود، آثار بسیاری را به یادگار گذاشته، ولی به‌جرأت می‌توان گفت، کاخ مرمر از برجسته ترین آثار استاد است.

رکنی تصاویر متعددی از آثار استاد را برای عکاسان معرفی و تشریح کرد.

زنده‌یاد لرزاده عضو جاوید فرهنگستان هنر است. او در سال 1313 به‌مناسبت هزاره‌ حکیم فردوسی به‌خاطر طراحی و ساخت مقبره‌ فردوسی موفق به دریافت نشان فردوسی شد.

دریافت مدال درجه‌ اول، مدال و نشان لیاقت استاد معماری، دریافت درجه‌ کارشناس آستانه‌ مقدسه‌ حسینی به‌خاطر مرمت آستانه و نشان درجه‌ یک هنری به‌عنوان برگزیده‌ فرهنگستان هنر در سال 1381 از جمله جوایز او به‌شمار می‌روند.

"احیای هنرهای از یاد رفته جلدهای 1و 2و 3"، "خاطرات از انقلاب تا انقلاب"، دیوان اشعار "نغمه‌ لرزاده" و مجموعه‌ اشعار "صد امید" از آثار مکتوب و ادبی او هستند.

استاد حسین لرزاده در 26 شهریورماه سال 1383 دعوت حق را لبیک گفت.

 

 

کد خبر 144333

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز