همشهری آنلاین: نخستین سمینار ملی معماری ایرانی ـ اسلامی توسط سازمان نظام مهندسی در سطح ملی و در شهر شیراز برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، کاظم معمارضیا از مسئولان سازمان نظام مهندسی استان فارس در جمع خبرنگاران اعلام کرد: فارس مهد تمدن و معماری کشور و تخت جمشید و بناهای باقی‌مانده از دوره‌ ساسانیان، نمادی از آن است.

رییس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی نظام مهندسی کشور بیان کرد: همان‌گونه که پیش از این نیز عنوان شده بود، من و مهندس معماریان اعتقاد داریم که وضع‌کننده‌ سبک معماری اصفهان نیز قوام‌الدین شیرازی بوده است.

او ساختمان قوام‌الدین شیرازی را نخستین معمار صاحب سبک و تحصیل‌کرده ایران دانست و گفت: شیراز در معماری، سابقه‌ دیرینی دارد؛ اما متأسفانه در یک دوره، تشنج و تشویش در معماری به‌وجود آمد و از ریشه‌های مفهومی در معماری دور شدیم.

این عضو هیأت مدیره‌ سازمان نظام مهندسی استان فارس ادامه داد: با دور شدن از ریشه‌های معماری اصیل ایرانی و اسلامی، گرایش به کپی‌برداری سطحی و پوسته‌ ای و برداشت‌های بصری از معماری غرب به‌وجود آمد.

او با بیان این‌که با دنبال کردن این شیوه‌ی معماری، شهرها هویت خود را از دست داده‌اند، تلاش برای بازیابی این هویت را یک اقدام مهم دانست و افزود: به پیشنهاد ما، این سمینار برنامه‌ریزی شد و امسال برگزار می‌شود.

سازمان نظام مهندسی استان فارس با 13هزار و 500 عضو، پنجمین سازمان نظام مهندسی کشور است که امسال سه عضو در هیأت مدیره‌ 25 نفره‌ سازمان نظام مهندسی کشور دارد و از نظر کیفیت ساخت‌وساز، یکی از استان‌های نمونه کشور به‌ شمار می‌رود.

 

کد خبر 142726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز