همشهری آنلاین: نشست تخصصی بررسی معماری حسینیه و تکایا به همت انجمن مفاخر معماری ایران در سرسرای نور موزه هنر امام علی(ع) برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، این برنامه فردا 23 آذرماه ساعت 17 با حضور زهره بزرگ‌نیا، نسیم ایرانمنش، بیژن علی‌آبادی و علی طاهری برگزار خواهد شد.

در این نشست فیلم "شب دهم" ساخته حمید سهیلی نیز به نمایش درمی‌آید.

بناهای مذهبی، نماد تفکر پیروان یک مذهب‌اند. در جامعه شیعی ایران نیز پس از دوره صفویه، ساخت تکایا و حسینیه‌ها که ویژه برگزاری مراسم مذهبی شیعیان هستند، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و تکیه‌ها در کنار مساجد بخشی از مراسم مذهبی را در خود جای دادند.

تکیه‌ای که در آن جا مرثیه سالار شهیدان حسین بن علی(ع) و یارانش خوانده می‌شود و عزاداری می‌کنند، حسینیه نام دارد.

در شهرهای قدیمی ایران نیز تکیه، میدان و حسینیه فضاهای محصوری بوده‌اند که در مسیر گذرهای اصلی شهر قرار داشته و اغلب به صورت فضای عمومی و جزئی مهم از گذر اصلی محسوب می‌شدند.

فضای تکایا و حسینیه‌ها به ویژه در اعیاد اسلامی و ایام سوگواری بخصوص محرم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

درباره تمایز تکیه و حسینیه و عملکرد خاص هر یک از این دو عنصر در شهر و محلات، اگرچه نظریه‌ها یکسان است، اما در شهرهائی مانند تهران، اصفهان، کرمان، کاشان، سمنان، آمل، بابل، نام تکیه و در شهرهائی مانند یزد، نائین، تفت، شیراز، اردبیل، خرمشهر و بندرلنگه نام حسینیه رایج‌تر است و در بعضی از شهرهای حاشیه کویر مانند کاشان و یزد، علاوه بر کلمات "تکیه" و "حسینیه" از کلمه "میدان" نیز استفاده می‌شود،زیرا در این شهرها تکیه و حسینیه جنبه فضای شهری داشته و عملکرد دیگر میدان را در بر دارد.

معماری حسینیه‌های جدید، شبیه معماری مساجدی است که در آنها بخشی از شبستان به صورت دو طبقه طراحی شده است.

حسینیه‌ها بر خلاف مساجد محراب ندارند و این خود تفاوت کارکردی مسجد و حسینیه را نشان می‌دهد.

همچنانکه میان تکیه و حسینیه نیز کارکردهای متفاوتی مثل برگزاری مراسم تعزیه در تکیه و روضه‌خوانی در حسینیه‌گاه این دو فضا را از یکدیگر متمایز می‌سازد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این برنامه می‌توانند به موزه هنرامام علی(ع) واقع در خیابان ولی عصر(عج)، روبروی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، شماره 35 مراجعه کنند.

 

کد خبر 153728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز