همشهری آنلاین: دبیرخانه رویدادهای معماری وابسته به مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران تاکنون سلسله کارگاه‌هایی را باعنوان کارگاه فهم معماری ایران در شهرهای اصفهان، تهران، کاشان، گرگان و شوشتر کارگاه‌های برگزار کرده است.

به گزارش ایلنا، به گفته وحید قاسمی(دبیر برگزاری این کارگاه‌ها)، در طول برگزاری این کارگاه‌ها بر تعداد علاقمندان افزوده شده و توانسته دانشجویان و استادان معماری را در راستای شناخت بهتر معماری ایران(فضا و زندگی) به‌عنوان یک امر فرهنگی در سرزمین و نه کالبدی به خود جذب کند.

*کارگاه فهم معماری یعنی مواجهه انسان و شهر

دبیر کارگاه فهم معماری از پنجره بیرجند، هدف از برگزاری این کارگاه‌ها را شناخت بستر زندگی در سرزمین کهنسال ایران و مواجهه با فرآیند ساختن(نه ساخت و ساز) انسان و شهر آنجایی عنوان کرد و گفت: تاکنون بحث‌های زیادی درمورد معماری ایرانی و اسلامی شده است اما اینکه معماری چه نقشی در زندگی مردم داشته و مطابقت این معماری و زندگی مردم کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

ما در این کارگاه‌ها سعی کرده‌ایم تا معماری از این منظر بیشتر مورد مطالعه و بررسی دانشجویان معماری شرکت کننده قرار گیرد.

قاسمی که تاکنون هفت کارگاه فهم معماری ایران را برگزار کرده، درباره نحوه برگزاری آنها گفت: این کارگاه‌ها نه به صورت خصوصی و نه دولتی بلکه به صورت عمومی برگزار شده و با دادن فراخوان به صورت ملی علاقمندان خود را جذب کرده است.

وی گفت: دانشجویانی که در کارگاه فهم معماری شهر بیرجند شرکت کرده‌اند به 5 گروه تقسیم شده‌اند که در طول برگزاری آثاری را با مشاهدات خود با معرفی زندگی و ظرف زندگی مردم این سرزمین ارائه خواهند داد که از هر گروه در روز اختتامیه 3 اثر انتخاب و معرفی خواهد شد.

*ثبت ملی 9 باغ از بیرجند در کشور

حمید حلاج مقدم(معاون میراث فرهنگی شهر بیرجند) نیز با اشاره به پیشینه شهر بیرجند به عنوان یکی از شهرهای خراسان جنوبی گفت:در استان ما 16 باغ به ثبت ملی رسیده است که 9 باغ آن در شهر بیرجند قرار دارد.

*باغ ایرانی شاهکار نبوغ بشر

در کارگاه فهم معماری بیرجند به دلیل ثبت جهانی یکی از باغ‌های این شهر باعنوان باغ اکبریه نشستی برای بررسی باغ‌های ایرانی برگزار شد.

این باغ ازجمله 9 باغ ایرانی محسوب می‌شود که در یونسکو به ثبت رسیده است.

حسن طالبیان که پیش از این تحقیقات بسیاری را در مورد پاسارگاد انجام داده است و از استادان ایران در زمینه شناساندن آثار باستانی و تاریخی ایران از جهت معماری آنهاست، شب گذشته(28 شهریور) طی این نشست با حضور دانشجویان معماری از سراسر کشور در یکی از باغ‌های شهر بیرجند به نام باغ شوکت آباد درباره مشخصه باغ‌های ایرانی گفت: اهمیت این باغ‌ها در انتظام بخشی و آمایش سرزمین ایران است.

در پاسارگاد این اتفاق افتاده است. وقتی به باغ در پاسارگاد نگاه می‌کنیم برای کل سرزمین برنامه‌ریزی می‌کنیم یعنی در کنار باغ سد و زمین کشاورزی و عرصه فعلی پاسارگاد شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه براساس اسناد، تاریخچه باغ ایرانی به 2 هزار و 500 سال قبل بازمی‌گردد، گفت: با مشاهده باغ‌های چغازنبیل، شوش و باغ‌های مقدس پی می‌بریم که ارزش‌های جدیدی در کنار این باغ‌ها خلق می‌شود.

این مساله علاقه ایرانیان به درخت و گل را نشان می‌دهد که این را جهانگردان در گذشته عنوان کرده‌اند.

وی با مقایسه میان باغ‌های ایرانی و باغ‌های فرانسوی و ایتالیایی گفت:باغ‌هایی که در اروپا به ثبت رسیده‌اند جنگلی بوده‌اند که پس از ایجاد تغییراتی به صورت باغ درآمده‌اند در حالی که باغ‌های ایرانی با توجه به اقلیم‌های مختلف در ایران و استفاده از گونه‌های گیاهی براساس همان اقلیم به وجود آمده‌اند.

باید گفت که باغ ایرانی شاهکار نبوغ بشر است.

طالبیان با اشاره به اینکه فرهنگ باغسازی از حوزه تمدن ایران به سایر نقاط جهان راه یافت، گفت: باغ در آثار ادبی و هنری ایران ملموس است.

در اشعار سعدی، فردوسی و حافظ، دستبافته‌ها و نیز مینیاتور ایرانی توصیف و نقش باغ‌ها را می‌توان دید این حاکی از اهمیت باغ در فرهنگ ایرانی است.

*نمایشگاه 12 تصویرگر از باغ ایرانی

در این کارگاه نمایشگاهی از 12 اثر از 12 تصویرگر به نام‌های اکبر نیکان‌پور، محمدعلی بنی‌اسدی، حسن عامه‌کن، امیر علائی، پری زنگنه، آرزو رمضان جماعت، بنفشه عرفانیان، مانلی منوچهری، مریم رادمهر، مهنوش مشیری، عطیه بزرگ سهرابی و آیدین خان کشی‌پور با موضوع باغ ایرانی امروز برپا می‌شود.

این هنرمندان هرکدام از منظر خود باغ ایرانی را به تصویر کشیده‌اند. این آثار به دنبال ثبت جهانی باغ اکبریه در همین محل به نمایش درمی‌آید.

از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه می‌توان به نمایش 15 قطعه عکس‌های قدیمی مردم بیرجند و نمایش دو فیلم مستند از بیرجند دهه 40 اشاره کرد.

کارگاه فهم معماری ایران با حضور 350 نفر شرکت کننده، هیات علمی، پژوهشگر و مهمانان ویژه از 27 تا 31 شهریور ماه امسال در استان خراسان جنوبی با محوریت حوزه فرهنگی بیرجند برگزار شده است.

کد خبر 146167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز