یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: غلامعلی طاهری از موافقت مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با برگزاری دوسالانه‌های "طراحی" و "هنر جدید" خبر داد و گفت:در صورت تأمین منابع مالی آن،این دوسالانه‌ها طی سال‌های آینده برگزار خواهد شد.

به گزارش فارس،غلامعلی طاهری مشاور هنری مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اعلام این خبر درباره ضرورت برگزاری دوسالانه طراحی گفت: در حوزه هنرهای تجسمی،طراحی به عنوان هنر پایه‌ای و مادر تلقی می‌شود که سایر هنرها از آن منشعب می‌شود.

وی با اشاره به نخستین نمونه‌های طراحی انسان‌ها گفت: طراحی با تاریخ و اندیشه‌های تصویری انسان عجین است و از اولین تصاویر حک شده بر روی دیوار غارها تا امروز در تاریخ هنر به عنوان اصلی‌ترین هنر شناخته می‌شود و در دنیا هنری مستقل است که از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردار است.

اما در کشور ما اهمیت زیادی به این رشته به عنوان هنری تاثیرگذار داده نمی‌شود و علیرغم آن که ظرفیت زیادی برای جذب جوانان دارد و هنرمندان خلاقی در این رشته هنری فعالیت می‌کنند، اما از جایگاه شایسته خود برخوردار نیست و مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

وی افزود: رشته طراحی در دانشگاه‌ها نیز تنها چند واحد عملی را به خود اختصاص داده است و به عنوان درس پایه تلقی می‌شود اما همواره در سطح حرفه‌ای به عنوان هنری حاشیه‌ای و جنبی در نظر گرفته شده است.

طاهری گفت: با توجه به اهمیت این رشته هنری، طرحی را با موضوع برگزاری دوسالانه طراحی برای آقای شالویی مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد فرستادم که ایشان با کلیات آن موافقت کرد و قرار شد این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و با تأمین منابع مالی مورد نیاز آن،سال آینده بتوانیم نخستین دوسالانه طراحی معاصر ایران را برگزار کنیم.

طاهری با بیان این که بیشتر طراحان ایران در رشته‌های نقاشی،مجسمه‌سازی و یا گرافیک فعالیت دارند،گفت: برخی از هنرمندان هم هستند که تنها در زمینه طراحی فعالیت دارند و با برگزاری این دوسالانه،‌ امکان تشکیل انجمن طراحان معاصر ایران نیز وجود دارد.

مشاور هنری مدیر مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد درباره طرح برگزاری دوسالانه هنر جدید هم گفت:سال گذشته با طرح برگزاری دوسالانه هنر جدید موافقت شده بود و قرار بود امسال این دوسالانه برگزار شود اما به دلیل کمبود بودجه میسر نشد.

وی درباره ضرورت برگزاری دوسالانه هنر جدید هم گفت: برگزاری این دوسالانه از اهمیت زیادی برخوردار است و با توجه به رویکرد هنر جهانی به سمت هنر جدید و برپایی نمایشگاه‌های هنر جدید در جشنواره‌ها و بی‌ینا‌ل‌های معتبر جهان،در دست بررسی و برنامه‌ریزی مقدماتی برای برگزاری دوسالانه هنرهای مفهومی هستیم.

طاهری گفت: برپایی نمایشگاه‌های هنر جدید در ایران سابقه زیادی ندارد اما توانسته در همین مدت زمان کوتاه نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشد.

طاهری درباره زمان برپایی این دوسالانه گفت:‌ با برگزاری این دوسالانه موافقت شده است اما باید زمینه برگزاری آن هم فراهم شود و با تأمین منابع مالی مورد نیاز آن در زمره برنامه‌های مرکز هنرهای تجسمی قرار بگیرد اما به هر حال برنامه‌ریزی‌های ما باید برای دو سال آینده باشد و نمی‌توان به شکل شتاب‌زده آن را برگزار کرد.

این هنرمند نقاش درباره تأمین فضای نمایشگاهی مورد نیاز برای برگزاری دوسالانه هنرهای مفهومی نیز گفت: با توجه به این که این دوسالانه نیازمند فضای نمایشگاهی بسیار بزرگی است، باید در برنامه‌ریزی‌ها، فضای نمایشگاهی آن نیز پیش‌بینی شود.

مشاور هنری مدیر مرکز هنرهای تجسمی در بخش دیگری از سخنانش به رویکرد جامعه هنرهای تجسمی جهان به سمت هنرهای مفهومی اشاره کرد و گفت: هنرهای جدید و مفهومی طی دو دهه گذشته،حدود 80 درصد آثار هنری جشنواره‌ها و بی‌ینال‌های معتبر جهان را تشکیل می‌دهد و بسیاری از هنرمندان خلاق نیز به سمت هنر جدید و مفهومی گرایش دارند.

بنابراین برای آن که هنر معاصر ایران بتواند هم‌سو و هم‌سطح با هنر جهانی ارتقاء یابد، باید به موضوع هنر جدید و مفهومی توجه کرد.

 

کد خبر 145298

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز