همشهری آنلاین: همزمان با انتشار اخبار حاکی از سقوط رژیم قذافی در لیبی، شماری از سران و رهبران جهان با واکنش نسبت به این خبر، مواضع گوناگونی را اتخاذ کردند.

gaddafi

به گزارش مانیتورینگ فارس به نقل از شبکه الجزیره، همزمان با انتشار اخبار حاکی از سقوط رژیم قذافی در لیبی، شماری از سران و رهبران جهان با واکنش نسبت به این خبر، مواضع گوناگونی را اتخاذ کردند.

 اتحادیه اروپا: سقوط دیکتاتور لیبی نزدیک است؛ قذافی قدرت را ترک کند

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: « سقوط رژیم قذافی در لیبی نزدیک است و وی باید قدرت را ترک کرده تا خونریزیهای بیشتری صورت نگیرد.

وی از مخالفان قذافی خواست تا با رعایت کامل حقوق بشر و انسان‌دوستانه شهروندان لیبی، انتظارات مردم برای برقراری یک نظام دموکراتیک را برآورده سازند.

اشتون تصریح کرد اتحادیه اروپا آمادگی دارد تا با شیوه‌های عملی و عینی از لیبی برای هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌ها حمایت کند.

 وزیر خارجه ایتالیا: اکنون زمان محاکمه قذافی توسط دادگاه بین‌المللی لاهه است

 فرانکو فراتینی وزیر خارجه ایتالیا که کشورش همیشه از حامیان رژیم قذافی بوده در موضع‌گیری متفاوت اعلام کرد پیشنهاد‌ها برای پناهنده‌شدن قذافی در کشور خارجی بار‌ها ارائه شد اما اکنون مهلت این پیشنهاد‌ها به پایان رسیده و تنها را محاکمه قذافی در دادگاه بین المللی لاهه است.

وی تصریح کرد: مخالفان قذافی در ساعات اخیر پیشرفت‌های بسیاری داشته و در حال حاضر تنها 15 تا 20 درصد از شهر طرابلس در اختیار نیرو‌های وفادار به قذافی باقی مانده است.

فراتینی تاکید کرد: درگیریهایی در نزدیکی فرودگاه که از مناطق مهم محسوب میشود در جریان است و مخالفان موفق شدند شماری از تکتیرانداز‌ها را دستگیر کرده و برخی از آنها نیز خود را تسلیم مخالفان کردند.

 وزارت خارجه چین: پکن به خواست مردم لیبی احترام میگذارد؛ تلاش برای بازسازی لیبی

ما شائوشو سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد چین به خواست و انتخاب مردم لیبی احترام میگذارد و امیدوار است اوضاع به سرعت به وضعیت ثبات بازگشته و مردم بتوانند زندگی روزمره عادی خود را ادامه دهند.

وی تصریح کرد: چین تمایل دارد تا با همکاری جامعه بین‌المللی، نقشی مثبت در بازسازی لیبی ایفا کند.

 آنگلا مرکل: قذافی هرچه سریعتر تسلیم شود، بهتر خواهد بود

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ZDF گفت: قذافی هرچه سریعتر خود را تسلیم کند، بهتر خواهد بود و مانع خونریزیهای بیشتر در این کشور خواهد شد.

گیدو وسترله وزیر خارجه آلمان نیز تصریح کرد که این لحظه مهمی برای لیبی است؛ امیدواریم که روز‌های پایانی رژیم بیعدالت قذافی آغاز شده باشد.

وی تاکید کرد هر روزی که سرهنگ قذافی زودتر از قدرت کنار برود، روز خوبی برای لیبی و مردم این کشور خواهد بود.

سارکوزی: فرانسه از روند آزادسازی لیبی به طور کامل حمایت میکند

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه همچنین از قذافی خواست تا با کناره‌گیری فوری از قدرت از خونریزیهای بیشتر در لیبی جلوگیری کند و گفت: فرانسه به طور کامل از روند آزادسازی لیبی از سرکوب و دیکتاتوری حمایت میکند.

وی از نیرو‌های وفادار به قذافی خواست تا سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و افزود: نتیجه 6 ماه درگیری در لیبی به زودی مشخص خواهد شد.

 اوباما: قذافی بداند دوران حکومت وی به پایان رسیده است

 باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مطمئن‌ترین شیوه برای پایان خشونت‌ها در لیبی ساده و مشخص است، معمر قذافی و رژیم وی باید قبول کنند دوران حکومت آنها به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: قذافی باید این واقعیت را درک کند که دیگر کنترل لیبی را در اختیار ندارد.

اوباما تاکید کرد که ما همچنان به همکاری خود با همپیمانان و جامعه بین‌المللی برای حفاظت از جان مردم لیبی ادامه می‌دهیم و از انتقال مسالمت‌آمیز حکومت به دموکراسی حمایت می‌کنیم.

 نخست وزیر استرالیا: دیکتاتور لیبی باید برای ارتکاب جرایم علیه بشریت محاکمه شود

 جولیا گیلارد نخست وزیر استرالیا در حضور خبرنگاران با تاکید بر کناره‌گیری کامل قذافی از قدرت گفت: قذافی باید از سر راه مردم لیبی کنار رفته و به دلیل ارتکاب جرایم علیه بشریت به پای میز محاکمه بین‌المللی آورده شود.

وی با تاکید بر حمایت کشورش از روند استقرار صلح و دموکراسی در لیبی تصریح کرد مخالفان باید برای تامین امنیت لیبی تلاش کنند.

این در حالی است که پیش از این دادگاه جرایم بین‌المللی لاهه، حکم بازداشت معمرقذافی دیکتاتور لیبی را به دلیل ارتکاب جرایم علیه بشریت صادر کرده بود.

 کامرون: قذافی در پایان راه است

 دیوید کامرون نخست وزیر انگلستان نیز با صدور بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد با مشاهده صحنه‌هایی از طرابلس کاملا مشخص است که قذافی در پایان راه است.

وی تصریح کرد: قذافی جرایم وحشتناکی علیه مردم لیبی مرتکب شده و باید سریعا قدرت را ترک کند تا از ورود هرگونه آسیب دیگر به مردم این کشور جلوگیری شود.

کامرون قرار است بار دیگر سفر خود در تعطیلات را نیمه‌کاره رها کرده و برای حضور در نشست کمیته لیبی شورای امنیت ملی انگلیس به لندن بازگردد.

 دبیرکل ناتو: قذافی در جنگ علیه مردم خود پیروز نخواهد شد

آندس فوگ راسموسن دبیرکل ناتو گفت: کاملا مشخص است که نظام دیکتاتوری لیبی در حال خرد شدن است.

وی تصریح گرد: قذافی هرچه سریعتر متوجه این موضوع شود که قادر نیست در جنگ علیه مردم خود پیروز شود، بهتر خواهد بود و از خونریزی‌ و کشتار بیشتر مردم لیبی جلوگیری می‌شود.          

 چاوز: دولت‌های دموکراتیک غربی، در حال نابودی طرابلس هستند

 از سوی دیگر، هگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا با محکوم‌کردن بمباران‌های ناتو در طرابلس گفت: امروز شاهد تصاویری هستیم که چگونه دولت‌های دموکراتیک اروپایی به همراه آمریکا، توسط بمب‌های خود در حال نابود‌کردن شهر طرابلس هستند.

کشور‌های غربی بدون هدف مشخصی بمب‌های خود را بر روی مردم لیبی ریخته و توضیحی درباره تخریب مدارس، بیمارستان‌ها خانه‌های، کارخانه‌ها و زمین‌های کشاورزی نمی‌دهند.

رژیم قذافی ساعالت اولیه بامداد امروز سقوط کرد و "مصطفی عبدالجلیل" رئیس شورای حکومت انتقالی لیبی در گفت و گو با الجزیره از بازداشت سیف الاسلام ، پسر قذافی خبر داد و افزود: سیف الاسلام در محلی امن نگهداری می شود.

کد خبر 143777
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز