جمعه ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب انتشار 2 نوع اوراق جدید مالی با نام اوراق مرابحه و قرض‌الحسنه در کمیسیون فرعی شورای بورس خبر داد.

بورس

علی صالح آبادی در گفت‌وگو با همشهری در این باره گفت:موضوع انتشار اوراق مرابحه و قرض‌الحسنه در کمیسیون فرعی شورای بورس به تصویب رسید و برای تصویب نهایی به شورای بورس ارسال شد.وی درباره نحوه انتشار اوراق مرابحه توضیح داد: نحوه انتشار اوراق مرابحه به این شکل است که اگر یک بنگاه اقتصادی قصد داشته باشد یک دارایی مانند مواداولیه یا یک کالا را خریداری کند، یک نهاد واسط ابتدا این دارایی را خریداری می‌کند سپس با سود مشخصی که به آن اضافه می‌کند آن را به شرکتی که نیازمند آن کالاست می‌فروشد و به پشتوانه آن در بازار سرمایه اوراق مرابحه منتشر می‌کند.

به گفته وی انتشار اوراق مرابحه در چارچوب عقود اسلامی و نرخ سود ثابت منتشر می‌شود. وی با مقایسه اوراق اجاره و اوراق مرابحه ادامه داد: سازوکار اوراق اجاره به این شکل است که یک دارایی به یک نهاد واسط فروخته می‌شود و نهاد واسط این دارایی را به شرکتی که نیازمند آن است اجاره می‌دهد اما در اوراق مرابحه این دارایی به نهاد واسط فروخته می‌شود و نهاد واسط هم آن را به شرکتی که به آن دارایی نیاز دارد می‌فروشد؛ یعنی در اوراق اجاره قرارداد به شکل بیع و اجاره انجام می‌شود و در اوراق مرابحه قرارداد به‌صورت بیع و بیع انجام می‌شود.

اوراق قرض‌الحسنه

صالح‌آبادی درباره سازوکار انتشار اوراق قرض‌الحسنه توضیح داد: اوراق قرض‌الحسنه برای فعالیت‌های خیر درنظر گرفته شده است. به‌طور مثال اگر قرار باشد اطراف حرم مطهر بازسازی شود و به منابع مالی نیاز داشته باشند، می‌توانند با انتشار اوراق قرض‌الحسنه منابع مالی طرح را از مردمی که قصد انجام کار خیر دارند تامین کنند و نهایتا اصل پول بدون سود به مردم برگردانده می‌شود؛ در واقع سود سرمایه‌گذار همان نیت خیرش است.

تابلوی ابزارهای جدید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه از تشکیل تابلوی معاملات ابزار‌های جدید مالی در فرابورس خبر داد و گفت: تمامی ابزارهای جدید مالی به تابلوی ویژه‌ای در فرابورس منتقل شده و در سایت این شرکت نمایش داده می‌شود. وی افزود: در حال حاضر اوراق مشارکت، اوراق اجاره و گواهی سپرده در این تابلو مبادله می‌شود و با انتشار اوراق مرابحه و اوراق دیگر معاملات آنها نیز به این تابلو منتقل می‌شود.

با دولت فاصله نداریم

صالح آبادی همچنین در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فاصله سازمان بورس با دولت زیاد‌تر از گذشته شده و شایعه شده شخص شما به‌دلیل اختلاف با برخی افراد در دفتر ریاست‌جمهوری روابطتان با شخص رئیس‌جمهور کمرنگ‌تر شده گفت: ما با دولت هیچ فاصله‌ای نداریم، روابط ما با دولت خیلی خوب است و ما هیچ مشکلی با دولت نداریم ضمن اینکه حمایت‌های شخص رئیس‌جمهور همواره از بازار سرمایه وجود داشته و کماکان نیز وجود دارد. وی با بیان اینکه هیچ مشکل شخصی وجود ندارد خاطرنشان کرد: روابط ما با شورای بورس، دولت، شخص آقای وزیر، آقای رئیس‌جمهور، قوه قضاییه و مجلس همیشه خوب بوده و در حال حاضر هم همین گونه است.

کد خبر 143558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز