شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: حمایت از موسیقی نواحی یکی از شعارهای مدیران و مسئولان هنری این دوره بود.

موسیقی

راه‌اندازی هفتمین جشنواره موسیقی نواحی پس از 7سال سکوت، یکی از ادعاهای این مسئولان بود که آن را دلیلی برای توجه خود به موسیقی نواحی می‌دانند اما به‌نظر می‌رسد که این شعارها در حد برگزاری جشنواره ماند و این حمایت‌ها شامل حال هنرمندان این عرصه که اکثرا از هنرمندان بومی هستند، نشد.

ماشاءالله بامری، خواننده، نوازنده و مقام‌دان برجسته موسیقی بلوچ که بیش از نیم قرن از عمر و زندگی خود را صرف شناخت موسیقی مقامی بلوچستان کرده بود، عصر جمعه 31 تیرماه، در بی‌خبری متولیان فرهنگی و در سن 60‌سالگی به‌دلیل سرطان روده در زادگاهش ایرانشهر درگذشت. این هنرمند سال 1330 در ایرانشهر، به دنیا آمد و از 8سالگی به خوانندگی روی آورد. پیش از آن هم آموختن ساز دهلک را آغاز کرده بود.

او از مشهورترین خوانندگان ترانه‌های مردمی در بلوچستان و دارنده مقام نخست جشنواره نی‌نوازان، آیینه و راز، موسیقی فجر، ذکر و ذاکرین و... بود. این خواننده و مقام‌دان موسیقی بلوچ، کنسرت‌هایی در فرانسه، آلمان، امارات، ترکیه، هلند و ونزوئلا برگزار کرده و به معرفی موسیقی بلوچستان پرداخته بود.

همچنین در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی به‌عنوان پژوهشگر موسیقی سیستان و بلوچستان مورد تقدیر قرار گرفت. آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی اشاره کرده، او قادر به پرداخت هزینه‌های درمانی خود نبود و هیچ نهادی اعم از دفتر موسیقی، انجمن موسیقی، خانه موسیقی و... حاضر به پرداخت هزینه‌های شیمی درمانی او نشد و حمایت هنرمندان دیگر از او تنها به دلداری خلاصه شد. مراسم تشییع پیکر این هنرمند دیروز ساعت10 از مسجد نور در شهر ایرانشهر برگزار شد.

کد خبر 141073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز