نفیسه مجیدی‌زاده: حالا یک ماه است که کلنگ شهربازی تهران به زمین خورده و ساخت آن آغاز شده است.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

نگوییم شهربازی که شهربازی، فقط یک فاز از مجموعة «هزار و یک شهر» است. هزار و یک شهر مجموعه‌ای فرهنگی، ورزشی و تفریحی است که از حالا باید شمارش معکوس را برای ورود به آن و انفجار هیجان آغاز کنیم.

نه، نترسید. دیر نخواهد شد. وقتی قرار بود متروی تهران را بسازند، ما نوجوان بودیم و فکر می‌کردیم عمر ما به مترو سواری نمی‌رسد، اما حالا سال‌هاست ما مترو سواریم و این مجموعه هم خیلی زودتر از آنچه فکرش را بکنی آماده می‌شود؛ یکی از همین روزهای نوجوانی...

نهصد و نود و هفت

 چه عدد عجیب و بی ربطی؛ چهار قدم مانده به عدد ما!هفت سال پیش وقتی شهربازی تهران تعطیل شد و شهربازی‌های محلی و پارک‌های قدیمی ماندند و یک عالمه نوجوان و هیجان فروخورده، خلأ تفریحی شهر تهران خودش را نشان داد. این را به خاطر بسپارید.

نهصد و نود و هشت

چشم‌هایمان را ببندیم و همراه شویم با شهری که هیجان دنیای امروز را دارد و به سبک معماری ایرانی و با هویت اصیل ایرانی و اسلامی ساخته شده است؛ شهری که شهربازی ما تنها گوشه‌ای از آن است و 50 هکتار (50 هزار مترمربع) از 140 هکتار (140 هزار مترمربع) مجموعه هزار و یک شهر را به خود اختصاص داده است. در این شهر 83 جاذبه برای همه گروه‌های سنی در نظر گرفته شده. گفتیم برای همه گروه‌های سنی، چون اساساً این شهر، خانواده محور است.

این شهربازی که فاز اول مجموعه هزار و یک شهر است، «پارک خیال ایرانی» نام دارد. به گفته مهندس سید عیسی احمدی، مدیر عامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، موضوع اصلی شهربازی، خیال ایرانی است ودر آن برداشت و تصور ایرانیان از جهان هستی و آفرینش انسان در هفت دیار نمایش داده می‌شود.

نهصد و نود و نه

کمربندها را ببندیم. سفر ایرانی آغاز می‌شود. دیار اول، دیار «آفرینش» نام‌گذاری شده که در آن، قصة آفرینش انسان، زمین و آسمان بر مبنای عرفان و تفسیرهای ایرانی و اسلامی در اشکال و معماری زیبا نمایش داده می‌شود.

دیار دوم، دیار «قصه و افسانه» است، که قصه‌های ایرانی و اسلامی و ادبیات کهن ایرانی مثل شاهنامه و منطق‌الطیر و ... در آن به نمایش در می‌آید. البته به قصه‌های کودکان و نوجوانان در این بخش توجه ویژه‌ای شده است.دیار سوم،«تاریخ» است. رویدادهای تاریخی، مشاهیر و دستاوردهای مادی و معنوی تمدن ایران و جهان، در این دیار معرفی می‌شوند؛ البته همراه با نمایش و برنامه‌های ویژه.

دیار چهارم، «عصر نو» نام دارد که در آن، برگزیده ای از ویژگی های مادی و معنوی عصر جدید ایران و جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.

دیار پنجم را دیار «اکتشافات و تخیلات علمی» نامیده‌اند. در این دیار تماشاگران با نگاهی خلاقانه و براساس دنیای تخیلات به پیش بینی آینده می‌پردازند. به اعتقاد کارشناسان شهری، این دیار برای تقویت قوة تخیل کودکان و نوجوانان در نظر گرفته شده است و بر پایه تخیلاتی است که در انتها به اختراع می‌رسد.

دیار ششم نامش « جاده ابریشم» است. مسافران هزار و یک شهر در این جاده، با مهم‌ترین جاذبه‌ها و جلوه‌های تمدن های کهن مستقر در جاده ابریشم شامل چین، هند، ایران ، یونان و روم در فضاهای مختلف آشنا می‌شوند.

هفتمین دیار برای خودِ خودِ ماست: دیار «ماجراجویی» که بازی‌ها و سرگرمی‌های علمی، تفریحی و هیجانی در آن اجرا می شود.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

هزار

هزار، آغاز رقم‌های بزرگ است. یک عدد مانده به پارک فرا ملی هزار و یک شهر که حدود 140 هکتار مساحت دارد و دو پارک آبی بزرگ برای استفاده خانم‌ها و آقایان در 20 هزار متر مربع آن ساخته می شود؛ با این قابلیت که سالانه 10 میلیون نفر به مجموعه شهر بازی و یک میلیون نفر به شهر آبی آن سفر کنند.البته اینها را «استیو رایس»، نماینده شرکت کانادایی مشاور پروژة هزار و یک شهر گفته است.

در هر حال مجموعه‌ای که جزو 10 مجموعه بزرگ دنیا قرار خواهد گرفت، علاوه بر پارک آبی شامل 16 پرده سینما (عادی، سه بعدی و چهار بعدی) و کلی سالن بزرگ تئاتر، سه هتل بین‌المللی سه، چهار و پنج ستاره، چهار پارکینگ بزرگ به وسعت 244 هزار متر مربع، پنج مرکز فوریت‌های پزشکی، مسجدی به وسعت 5/ 1 هکتار با الهام از معماری ایرانی، بازار بزرگ، دو رستوران بزرگ، واحدهای تجاری، مرکز همایش‌ها، ایستگاه تاکسی و اتوبوس و... خواهد بود. ساخت این مجموعه به سرمایه‌ای در حدود 2500 میلیارد تومان نیاز دارد.

در ضمن، شهربازی را هم به این مجموعه اضافه کنید که فاز اول مجموعه هزار و یک شهر است و بد نیست بدانیم 12 درصد از فضای شهربازی را ترن‌هوایی، 17 درصد را بازی‌های هیجانی، 24 درصد بازی‌های خانوادگی، 25 درصد بازی کودکان و 22 درصد را سایر جاذبه ها به خود اختصاص داده‌اند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

هزار و یک شهر

غربی‌ترین نقطة ‌تهران در منطقه 22، جایی نزدیک پارک چیتگر وعده‌گاه ماست؛ جایی که در آن از انرژی‌های پاک استفاده خواهد شد و سازگار با محیط زیست و طبیعت است. منتظر می‌مانیم تا ساخته شود.شاید این صدا را از رادیو شهر شنیده باشید؛ دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران به استودیو صدای شهر گفته است:«یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های من برای شهر تهران این است که شهر، مجموعه تفریحی سالمی ندارد.

در حال حاضر مجموعه‌های‌ تفریحی‌ای که داریم درخورشأن مردم نیست. من خود زمانی که این مجموعه‌ها را دیدم، احساس حقارت می‌کردم که چرا مردم مجموعه‌ای ندارند که همه اعضای خانواده بتوانند اوقات خود را در آن سپری کنند.»

کد خبر 141032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز