پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۱۰
۰ نفر

این‌جا آمدیم. روی تپه‌های پارک آزادگان و می‌خواهیم شادی را تجربه کنیم، تا هی پای تلویزیون ننشینیم و بشنویم که جشن است، شاد باشید. می‌خواهیم خودمان شادی کنیم.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

از کجا شروع کنم؟ بوستان آزادگان آن‌قدر وسیع و بزرگ است که نمی‌توانیم سر و تهش را پیدا کنیم؛ 110هکتار که شوخی نیست!

***

از پارکینگ بزرگی که برای همین جشنواره آماده شده بیرون می‌آییم وهمان ابتدا متوجه می‌شویم که به دلیل بزرگی بوستان آزادگان، این‌جا قسمت‌بندی شده است. دکتر محمد هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفته است که این جشنواره منطقه بندی شده است، از جمله منطقه ورزشی، تفریحات، فرهنگ و هنر، کودکان، خانواده، آموزش، سلامت و ... و هر کدام از شهروندان متناسب با علایق خود می‌توانند وارد منطقه‌ها شوند.

***

بعد از ظهر دارد تمام می‌شود و هم‌زمان با آغاز غروب، سر و صدای بلندگوها با فریاد شادی بچه‌ها درهم می‌پیچد.اولین غرفه‌ای که واردش می‌شویم مربوط به بازیافت زباله و آموزش‌های شهروندی است. این‌جا مراحل مختلف بازیافت برای کودکان و نوجوانان با اجرای نمایش و شعر بیان می‌شود.آن بیرون قطار رنگی مسافرانش را در بوستان آزادگان می‌چرخاند و ما هرچه‌قدر که منتظر می‌مانیم، کسی پیاده نمی‌شود تا سوار شویم. قطار می‌گردد و می‌گردد... .

***

هرجا که فکر می‌کنی دیگر به انتهای پارک رسیده‌ای، از لابه‌لای درخت‌ها غرفه‌هایی پیدا می‌شوند که تو را به هیجان و بازی دیگری دعوت می‌کنند.در مسیر، جوانان و نوجوانانی را می‌بینی که مشغول فوتبال، والیبال، بدمینتون، تنیس روی میز، گلف، اسکیت، ژیمناستیک و... هستند. دوچرخه‌سوارها، درشکه‌سوارها و ... هر کسی مشغول تفریح و ورزشی است.کارتینگ، جت اسکی، قایق‌رانی، دارت، اسکواش، اسکیت و... من نمی‌توانم 200 تا ورزش را یک‌جا بشمارم!

***

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610ما نمی‌دانیم کجا هستیم. از در پشتی وارد چادر بزرگی می‌شویم که آن سوی آن دروازه ای است و ما نمی‌بینیم. برای همین از دیدن چرخ‌دستی‌ها، کوچه باغ‌ها و درهای مغازه‌های قدیمیِ عطاری و بزازی تعجب می‌کنیم. این‌جا تهران قدیم است و وقتی بیرون می‌آییم، به یک میدان‌گاهی می‌رسیم. این‌جا دروازه‌ای است و ماشینی قدیمی که مردم با آن عکس یادگاری می‌گیرند.

عبادالله رمضانی، مدیرکل‌فرهنگی شهرداری می‌گوید این بخش‌شامل طراحی لوکیشن‌تهران‌قدیم‌و‌غرفه‌های فرهنگی، هنری و کوچه باغ معرفت است. غرفه‌های تهران‌شناسی به معرفی جاذبه‌های تهران قدیم در گردشگری، میراث فرهنگی - معنوی محلات ، شعر و ادبیات محلی ، معرفی مشاغل و کسب و کار تهران قدیم، معرفی موسیقی و نمایش‌های آیینی، اجرای انواع بازی‌های محلی، آیین همسایگی و شهروندی با تأکید بر ارزش‌های اسلامی، فرهنگی و اجتماعی و اجرای ده‌ها نمایش خیابانی می‌پردازند.

***

داریم برای خودمان می‌چرخیم که مردی درست پیش پای ما روی زمین می‌افتد. مرد دیگری می‌دود و سر او را می‌گیرد. مردم جمع می‌شوند. مرد دیگری به هرکس می‌رسد، می‌گوید شما پزشکید؟ همه نگران اند. ناگهان مرد بیمار بلند می‌شود و با مردی که دنبال پزشک می‌گردد شروع می‌کنند به حرف زدن با مردم.

این یک نمایش است!

***

مرشد در مدح امام حسین ع می‌خواند و باستانی‌کارها می‌چرخند. ما هم به غرفه‌ها سرک می‌کشیم؛ به جایی که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با توزیع پوستر و بروشور آموزشی و اجرای نمایش‌های «حال زمین خوب نیست» و «ز مثل زلزله» و برگزاری جنگ‌های تفریحی،آموزشی به مباحث آمادگی قبل، حین و بعد از زلزله می‌پردازد. یا در محله سلامت که اداره‌های سلامت مناطق 22 گانه تهران در آن حضور دارند، به معرفی خدماتی مانند خانه اسباب بازی، باشگاه چاقی و... می‌پردازند. همچنین عضوگیری کانون‌های اجتماعی ده گانه (مادر و کودک، سالمندان، جوانان، پزشکان، اهداکنندگان خون، پیشگیری از دیابت، پیشگیری از مصرف دخانیات، پیشگیری از چاقی، خادمان سلامت مساجد و معلولان) از دیگر فعالیت‌های محله سلامت است.

***

همهمه است. جایی دخترها جمع شده‌اند و توپ را به سبد بسکتبال پرتاپ می‌کنند. جایی که پریای نوجوان می‌تواند هر پنج توپ را وارد سبد کند و برنده شود. غرفه‌ای هم برای تیرو کمان هست که در قسمت آقایان ازدحام است و در بخش بانوان پرنده پر نمی‌زند. مسابقه پانتومیم، مسابقه باد بادک‌های آموزشی و مسابقه داستان‌نویسی شهری از دیگر بخش‌های مسابقه‌ای این جشنواره هستند.

***

پاتوق مادران و دختران جایی است در محله تهران قدیم. این‌جا روی کاغذ‌های سفید، یادداشت‌هایی می‌نویسند و بعد مسئول غرفه برخی را انتخاب می‌کند و روی دیوار غرفه می‌نویسد. کاغذی هم به من می‌دهد؛ به دختر دیروز و مادر امروز. بعد می‌گوید در پایان جشنواره افراد برگزیده معرفی می‌شوند و جوایزی به آنها تعلق می‌گیرد.

سمت راست، دیوار دل‌نگاره‌های دختران است:

« به سلامتی زنجیری که زیر برف و بارون می مونه و می‌پوسه اما از هم جدا نمی‌شه.»

فاطمه، 15 ساله

«کاش خدا قدیما رو برمی‌گردوند و مادرم همون مادر بچگی‌هام می‌شد.»

هانیه، 15 ساله

و روبه‌رو دل‌نگاره‌های مادران:

«فقط برای دخترم می‌نویسم چون دوستش دارم، به شرط آن‌که دخترها قدر پدر و مادرشان را بدانند.»

صدیقه خانم 43 ساله

« ای‌کاش بچه‌‌ها هیچ‌وقت خدا را فراموش نمی‌کردند و بزرگ‌ترها می‌فهمیدند که خدا همیشه در کنار آنهاست.»

الف، 34 ساله

برخی دیگر از غرفه های فرهنگی و دینیِ دایرشده در نمایشگاه بوستان آزادگان عبارت‌اند از غرفة قرآن و عترت، ولایت و رهبری، گفتمان دینی، ایثار و شهادت، عکاس‌خانه تهران ( گالری عکس سه بعدی از بقاع متبرکه ائمه معصومین‌ع و تصویر برداری سه بعدی از مراجعین) و... .

***

جشنواره بزرگ شعبانیه با عنوان « قنوت انتظار» و با رویکرد انتظار، معنویت، نشاط و سلامت تا 9 مردادماه در بوستان آزادگان برپاست و همه محلات 22 گانه تهران با ارائه ورزش‌ها و بازی‌هایی در آن حضور دارند. تعداد این ورزش‌ها به عدد 200 می‌رسد.

کد خبر 140312
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز