پنجشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۰۳
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: ما تصمیم‌گیرنده نیستیم که کجا و کی برویم!

هفته‌نامه دوچرخه شماره 610

1-سفر رفتن دست ما نیست.

سفر برای ما، مثلِ یک خبرِ ناقص است و از عناصر شش گانة خبر، سه عنصرِ کی، کجا و چگونه‌ را نمی‌دانیم و اینها معمولاً از اختیارات بزرگ‌ترهاست. البته ما می‌توانیم پیشنهاد بدهیم؛ شاید نظرمان پذیرفته شود!

2-سفر کردن در لغت به معنی از محل خود به جایی دیگر رفتن است. این جابه‌جایی می‌تواند با وسیله یا بدون هیچ وسیله حمل و نقلی انجام شود. البته سفرهای دیگری هم هست؛ مثلاً سفر در عرفان به معنی توجه دل به خداست.

3-خب، سفر خوب است. حالا یکی بیاید به خانواده‌اش پیشنهاد سفر بدهد ببینیم چه می‌شود! این سوژة ماست.

از علیرضای 14 ساله می‌خواهیم این کار را انجام دهد و نتیجه پیشنهادش را روز بعد به ما بگوید. می‌گوید: « قبل از گفتن باید فکر کنیم ببینیم کجا می‌تونیم بریم. من گفتم بریم منطقه سردسیر، مثلاً کهگیلویه و بویر احمد و پدرم گفت مثل این‌که حواست نیست بنزین لیتری چنده!»

4- مسافرت باعث می‌شود برای مدتی از زندگی عادی دور شویم و برنامه روزانه خود را کمی تغییر دهیم. این کار از کسل و خسته شدن فکر و جسم جلوگیری می‌کند.

سفر باعث می‌شود که از چهاردیواری منزل و مدرسه و محل کار دور شویم و بیشتر ازهوای تازه و سالم لذت ببریم. اگر برای گردش به کوهستان یا برای استراحت کنار دریا رفتیم، یادمان باشد عمیق‌تر نفس بکشیم تا اکسیژن بیشتری وارد بدنمان شود. حتی می‌توانیم از آفتاب هم استفاده زیادی ببریم.

سفر کردن کمک می‌کند تا افراد مختلفی را ملاقات کنیم و با خرده فرهنگ‌ها و آداب و رسوم گوناگون آشنا شویم. سفر باعث می‌شود دید تازه‌ای نسبت به فرهنگ‌ و آداب و رسوم شهرهای مختلف و حتی شهر خودمان پیدا کنیم.

5- قبول، سفر خوب است، اما کو گوش شنوا. غزاله 15 ساله است. او هم می‌رود و به خانواده پیشنهاد سفر می‌دهد و روز بعد به ما می‌گوید:« مادرم گفت تو این هوای گرم، جایی نمی‌شه رفت. تو جاده از گرما هلاک می‌شیم. گفتم خب بریم شمال. پدرم گفت تابستون هوای شمال دم داره. بعد هم عید شمال بودیم. جمعه می‌برمتون لواسون...»

6- حالا یک کاغذ و خودکار برداریم و هرچه باید برای سفر برداریم روی آن یادداشت کنیم. به گفته متخصصان امور مسافرتی، بهترین کار برای داشتن یک سفر آسوده، تهیه فهرستی از لوازم مورد نیازی است که با خود به سفر می‌برید.

7- نفر سوم سمانة 16 ساله ‌است. او می‌گوید:«من پیشنهاد نمی‌دم چون جواب‌هارو از همین الان می‌دونم. حتماً بابام می‌گه:«چشم، منتظر بودیم شما بگید!» مامانم به بابام می‌گه:« خب بیا یه طرفی بریم، مثلاً کیش.»

بابام:« باشه، بذار برنامه ریزی کنم ببینم چه‌قدر هزینه می‌بره.» و بعد که برنامه‌ریزی می‌کنه، می‌گه:« نمی‌شه. گرون در می‌آد.» بعد که ما اعتراض کنیم، می‌گه:« حالا آخر هفته می‌ریم خونه دایی احمد !»

8- حالا فرض کنیم سفر رفته‌اید. پس برای در امان بودن از بیماری‌هاى عفونى از آب آشامیدنى تصفیه شده یا آب‌هاى داخل بطرى‌ با مارک‌های مطمئن و استاندارد استفاده کنید.

سعی کنید از غذاهای آماده مثل ساندویچ، پیتزا، همبرگر، اسنک و... استفاده نکنید. پرخوری و استفاده زیاد از تنقلات را کم کنید. گرچه معمولاً یک پای ثابت خوراکی‌های سفر، آجیل است، اما متخصصان معتقدند با این‌که آجیل بسیار مغذی و مفید است، ولی باید توجه داشت که مصرف بی‌رویه آن موجب بروز مشکلاتی می‌شود. چون معمولاً در تهیه انواع آجیل‌ از نمک زیاد استفاده می‌شود، مصرف زیاد آجیل ممکن است عوارض داشته باشد. از طرفی برخی از ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام‌زمینی در بعضی افراد آلرژی‌زاست.

9- و آخرین نفر، یک پدر است که وقتی ماجرای پیشنهاد سفر را برایش توضیح می‌دهیم، ناراحت می‌شود و می‌گوید: « پدر و مادرها حق دارن. سفر که شوخی نیست. نیاز به برنامه‌ریزی داره، هم از نظر مالی، هم زمان‌بندی و انتخاب محل سفر، با توجه به همه این شرایط سفر انجام می‌شه. اما به هر حال ما نظر بچه‌ها رو می‌شنویم گاهی اونها پیشنهادهای خوبی دارن که به فکر ما نمی‌رسه؛ البته اگه خودشون هم توی انتخابشون دقت کنن.»

10- بالاخره اگر سفر رفتید و مقصدتان دریا بود، حواستان باشد آب به کسی رحم نمی‌کند. اگر با ماشین شخصی می‌روید، استفاده از کمربند ایمنی و رعایت مقررات رانندگی را به راننده یادآوری کنید.

آب خوردن را فراموش نکنید. زباله‌ها و پس‌ماندة مواد غذایی را در طبیعت رها نکنید. مراقب کودکان و سالمندان هم‌سفرتان باشید و مسواک زدن را هم از یاد نبرید.

و اما خوش به حال هر کسی که سفر رفت. اگر سفر رفتید خودکار و کاغذ همراه خودتان ببرید و مشاهدات و تجربه‌هایتان را روی کاغذ بیاورید. از مکان‌های دیدنی گرفته تا اتفاقات سفر. سال‌های بعد، از خواندن این خاطرات لذت می‌برید. عکس یادگاری را هم فراموش نکنید، حتی با دوربین 2 یا 8 مگاپیکسلی تلفن همراهتان!

کد خبر 140311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز