همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان از ارائه اسامی تعدادی از سفرای جدید و سرکنسول طی چند روز گذشته برای اعلام نظر نهایی درباره این افراد به رئیس جمهور خبر داد.

علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه در گفت‌وگویی با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اظهار داشت: اکنون نمایندگی‌ها فاقد نماینده نیستند بلکه هر سال 45 رئیس نمایندگی تعویض می‌شوند که باید افراد جدیدی جایگزین آنها شوند.

وی با رد برخی شایعات درباره عدم وجود نمایندگی در 41 سفارتخانه ایران خاطرنشان کرد: چنین امری امکان‌پذیر نیست و این موضوع مانند آن است که بگوییم از 21 وزارتخانه، 12 وزارتخانه وزیر ندارند و این شایعات به‌شدت تکذیب می‌شود.

صالحی تعداد نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور را حدود 145 مورد عنوان کرد و ادامه داد: مدت مأموریت سفرا و نمایندگان سه سال است و به طور معمول هر سال حدود 50 رئیس نمایندگی که یا سفیر و یا سرکنسول هستند، تعیین می‌شود.

وی با اعلام این خبر که به تازگی اسامی تعدادی از سفرای جدید و سرکنسولگرها به رئیس جمهور برای اعلام نظر نهایی ارائه شده است، تصریح کرد: اکنون نمایندگی‌ها فاقد نماینده نیستند بلکه هر سال 45 رئیس نمایندگی تعویض می‌شوند که باید افراد جدیدی جایگزین آنها شوند و کسانی که مأموریتشان پایان یافته به کشور باز می‌گردند.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: البته امکان دارد یکی دو سفارت مانند انگلیس که شرایط خاصی دارند، الآن بدون سفیر باشند، اما دارای سرپرست هستند.

صالحی همچنین درباره شایعاتی مبنی بر لغو روادید بین ایران و عراق گفت: چنین مسئله‌ای تاکنون رخ نداده است و اتباع عراقی برای ورود به ایران نیازمند روادید هستند اما از لغو روادید با عراق استقبال می‌کنیم و امیدوارم روادید بین دو کشور لغو شود.

 

کد خبر 140061
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز