یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخستین کنفرانس مشورتی گفت‌وگوی ملی جامع سوریه به‌منظور بررسی سازوکارها و راهکارهای انجام اصلاحات در این کشور، روز گذشته با حضور بیش از 200 شخصیت مستقل، دولتی و اپوزیسیون برگزار شد.

خاورمیانه نشست

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، در مراسم افتتاحیه این کنفرانس دو روزه در دمشق حاضران یک دقیقه به احترام قربانیان حوادث اخیر سکوت کردند، فاروق‌الشرع معاون رئیس‌جمهور سوریه که ریاست این کنفرانس را به‌عهده داشت، در سخنانی ابراز امیدواری کرد که این کنفرانس آغاز مسیر‌گذار سوریه به کشوری متکثر و دمکراتیک با شهروندانی بهره‌مند از تساوی در حقوق و شریک در شکل دادن به آینده کشورشان باشد.

محورهای اصلی این کنفرانس که امروز دوشنبه نیز ادامه می‌یابد، نقش گفت‌وگوی ملی در یافتن راهکارهایی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای بحران جاری در سوریه، واکاوی چشم‌اندازها و نیز اصلاح برخی از مواد قانون اساسی از جمله ماده 8 آن و نیز بررسی طرح قوانین مربوط به احزاب و انتخابات و رسانه‌ها خواهد بود و شرکت‌کنندگان تدوین قانون اساسی جدید در جریان این رایزنی‌ها را بعید ندانستند.
قرار است پس از اصلاح ماده 8 قانون اساسی، لایحه این موضوع در نخستین جلسه پارلمان سوریه به شور گذاشته شود. ماده 8 قانون اساسی سوریه به نقش رهبری حزب بعث در کشور اشاره دارد.

تحریم مذاکرات توسط بعضی مخالفان

این درحالی است که برخی از گروه‌های مخالف با وجود دعوت رسمی از آنها برای شرکت در این کنفرانس، حضور در این کنفرانس را به عقب‌نشینی نیروهای سوری از شهرها، آزادی زندانیان سیاسی، اعطای حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و انجام تحقیقات درباره اتفاقات اخیر منوط کردند. ستاد هماهنگی برای تغییر ملی دمکراتیک روز شنبه ضمن اعلام مخالفت با شرکت در این کنفرانس، علت آن را فراهم نشدن شرایط مناسب برای گفت‌وگو ذکر کرد که ستاد برگزار‌کننده کنفرانس در واکنش به این امر، از لابی‌های گسترده طی روزهای گذشته برای اقناع رهبران مخالفان به‌منظور شرکت در کنفرانس خبر داد.

در همین حال، یک عضو ستاد برگزاری این کنفرانس تصریح کرد: با وجود حضور پررنگ اپوزیسیون غیروابسته به گروه‌های مخالف شناخته‌شده، اپوزیسیون سازمان‌یافته در این کنفرانس حضوری کمرنگ دارد.
فاروق‌الشرع با اشاره به دعوت از احزاب و جریان‌های حزب بعث، مستقل، اپوزیسیون، اندیشمندان، صاحب‌نظران و دیگر طیف‌های مردم، تاکید کرد. شخصیت‌های ملی بیشتری را به کنفرانسی فراگیرتر و جامع‌تر که زمینه‌سازی‌ برای آن پس از پایان این کنفرانس مشورتی آغاز می‌شود، دعوت خواهیم کرد.

معاون رئیس‌جمهور سوریه با تاکید بر اینکه این کنفرانس به معنای امتیازدهی گروهی به گروهی دیگر نیست، خاطرنشان کرد: اسد دستورداده تا هیچ مانع غیرقانونی فراروی یا بازگشت مردم از خارج از کشور یا عزیمت آنان به خارج ایجاد نشود و این تصمیم به وزیر کشور ابلاغ شده تا در خلال یک هفته آینده به‌صورت کامل اجرایی شود.وی با تاکید بر اینکه مخالفت با گفت‌وگو به معنای تاکید بر خونریزی و تضعیف اقتصاد و از میان بردن کشور است، افزود: بی‌تردید این امر در هیچ زمانی خواسته‌ای ملی نبوده‌است.

احضار سفرای آمریکا و فرانسه در سوریه

در پی سفر تحریک آمیز سفرای آمریکا و فرانسه به شهر حماه در سوریه، وزارت خارجه این کشور، این دو سفیر را احضار کرد. سفرای 2کشور آمریکا و فرانسه در اقدامی مداخله‌جویانه طی روزهای گذشته ضمن سفر به شهر حماه با شماری از گروه‌های مخالف دیدار کرده‌اند. سوریه این اقدام مداخله جویانه سفیران آمریکا و فرانسه را دلیل قاطعی بر وجود توطئه خارجی و دست داشتن آمریکا در ناآرامی‌های این کشور و تلاش جدی برای جلوگیری از حل بحران دانسته است.

کد خبر 140001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز