دوشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت سوریه در راستای اصلاحات سیاسی این کشور با تصویب قانونی تشکیل احزاب سیاسی را آزاد اعلام کرد تا پس از حدود نیم قرن، دیگر حزب بعث، تنها حزب قانونی این کشور نباشد.

بشار اسد

در این قانون جدید که یک نقطه عطف در اصلاحات سیاسی این کشور پس از ۴ ماه ناآرامی به حساب می‌آید، اصول اهداف اساسی تشکیل احزاب، شرایط و روندهای اعطای مجوز به آنها، قوانین مربوط به منابع احزاب، تامین بودجه، حقوق و وظایف آنها تعیین شده است. به گزارش رویترز، قانون جدید شرایطی را برای تاسیس احزاب سیاسی تعیین کرده است؛

از جمله ایجاد و فعالیت احزاب مذهبی و تشکیل حزب براساس اصول دینی، قبیله‌ای، منطقه‌ای، نژادی و صنفی ممنوع به حساب می‌آید. علاوه بر این، احزاب سوری باید به قانون اساسی، دمکراسی، حاکمیت قانون، آزادی، حقوق اساسی و بیانیه‌های بین‌المللی حقوق بشر و توافقنامه‌های مصوب در سوریه پایبند باشند. نظام حکومتی چندحزبی و امکان مشارکت آزادانه تمامی احزاب و گروه‌ها در فعالیت‌های سیاسی یکی از خواست‌های اصلی مخالفان در طول ماه‌های گذشته بوده است و تصویب این قانون می‌تواند راه را برای برگزاری انتخابات فراگیر با حضور احزاب مخالف هموار کند.

عدنان محمود، وزیر اطلاعات سوریه روز گذشته طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قانون جدید احزاب سیاسی نیروی محرک جدیدی به فعالیت‌های سیاسی می‌دهد و شرایط مشارکت صحیح در اداره امور کشور را فراهم می‌کند. تیسیر قلا عواد، وزیر دادگستری سوریه هم اعلام کرده است که طرح کامل قانون احزاب شامل 40 بند از جمله اهداف، اصول، شرایط تاسیس، منابع و بودجه احزاب سیاسی است.

حزب بعث از زمان کودتای سال ۱۹۶۳ فعالیت سیاسی مخالفان را در این کشور ممنوع کرد و از آن زمان انتخابات در این کشور به‌صورت تک حزبی بوده است. نزدیک به ۵۰ سال است که حزب بعث در سوریه قدرت را در دست دارد و براساس قانون اساسی این کشور «جامعه و کشور را رهبری می‌کند».

برکناری فرماندار شهر ناآرام

تصویب قانون آزادی فعالیت احزاب پس از آن صورت می‌گیرد که روز جمعه تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف سوریه برای اصلاحات سیاسی در این کشور برگزار شد. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به‌دنبال این تظاهرات، روز گذشته فرماندار منطقه دیرالزور را برکنار کرد و یکی از افسران دستگاه اطلاعاتی این کشور جایگزین وی شد.

2 روز پس از آنکه نزدیک به نیم میلیون نفر در این منطقه اقدام به تظاهرات کردند سمیر عثمان‌الشیخ از سوی رئیس‌جمهور سوریه جایگزین حسین ارنوس شده است. دیرالزور منطقه‌ای است که بیشترین نفت سوریه را تولید می‌کند و به خاطر قرار گرفتن در نزدیکی بلندی‌های جولان موقعیتی استراتژیک برای سوریه دارد. این منطقه اما یکی از کم‌ امکانات‌ترین استان‌های سوریه به حساب می‌آید و در طول ۶سال گذشته مردم این منطقه با بحران کمبود آب مواجه بوده‌اند.

نقشه راه جنبلاط برای سوریه

رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه دروزی لبنان با اشاره به کارشکنی‌ برخی مقامات سوری در اجرای وعده‌های اسد، طرحی برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه ارائه کرد. وی در یک مراسم در روستای زهرالاحمر اعلام کرد که مردم سوریه و لبنان ملتی واحد هستند و باید مراقب کسانی باشند که تلاش دارند با فتنه‌انگیزی آنها را در مقابل یکدیگر قرار دهند.

رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه دروزی لبنان، سوریه را کشوری زخمی توصیف و اعلام کرد که برای درمان این زخم‌ها طرح و برنامه‌ای دارد. وی معالجه زخم‌های سوریه را در بازخواست و مجازات مقامات مسئولی دانست که در حق ملت سوریه مرتکب جنایت شده‌اند. جنبلاط، آزادی تمام زندانیانی که تاکنون در این تظاهرات‌ها دستگیر شده‌اند، توقف تیراندازی به سوی معترضان، محکوم کردن هر اقدام مسلحانه‌ای علیه تاسیسات دولتی و ارتش سوریه و محکوم کردن هر اظهار‌نظر تحریک‌آمیز و قومیتی در هر مکانی علیه سوریه را مرهم زخم‌هایی دانست که تاکنون بر پیکره این کشور ایجاد شده است.

شرایط تشکیل احزاب در سوریه

تعهد به قانون اساسی، اصول دمکراسی و حاکمیت قانون، احترام به آزادی، حقوق اولیه، اعلامیه‌های جهانی حقوق بشر و توافقنامه‌هایی که توسط دولت سوریه امضا شده است.
احزاب نمی‌توانند بر مبنای مذهب، قومیت، منطقه، گرایش‌های فرقه‌ای، جنس یا نژاد تشکیل شوند.
تشکیل حزب، انتخابات هیات‌رئیسه و فعالیت‌های آن باید مبتنی بر دمکراسی باشد.
احزاب نمی‌توانند زیرمجموعه‌ای از حزب یا سازمان سیاسی غیرسوری باشند.
خط‌مشی حزب نباید شامل تشکیلات رسمی یا مخفی نظامی و شبه‌نظامی باشد و حزب نباید به هیچ‌گونه خشونت، تهدید یا ارعابی متوسل شود.
حمایت از وحدت ملی و تلاش برای گسترش آن در جامعه
تصریح اصول، اهداف، روش‌ها و نحوه تأمین درآمد

کد خبر 141294
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز