دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

گروه بین الملل: وزیر خارجه انگلیس و نماینده آلمان در سازمان ملل دیروز خواستار جلسه فوری شورای امنیت برای بررسی تحولات سوریه شدند.

سوریه

به گزارش رویترز، ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس با اعلام این خبر گفت: هیچ دورنمایی درباره توافق شورای امنیت برای اقدام علیه سوریه وجود ندارد. او گفت: اختلافات درون شورا درباره تحولات سوریه زیاد است و به همین خاطر گزینه اقدام نظامی علیه این کشور کاملا منتفی است. پیش از این مقامات آمریکایی هم نسبت به وضعیت سوریه ابراز نگرانی کرده‌بودند. گزارش‌ها از سوریه از درگیری میان نیروهای نظامی و مخالفان در 2 شهر حما و دیرالزور حکایت دارد. منابع خبری مخالف دولت سوریه گفته‌اند که در درگیری‌های روزهای اخیر در این دو شهر نزدیک به 100 نفر کشته‌شده‌اند. منابع خبری مستقل این خبر را تایید نمی‌کنند.

خبرگزاری رسمی سوریه دیروز گزارش داد که دلیل حمله به شهر حما و دیرالزور تحرکات گروه‌های مسلح در این دو شهر بوده‌است. به گفته منابع رسمی سوریه، در حما 2 نیروی امنیتی و در دیرالزور یک سرهنگ و 2 سرباز ارتش به دست این نیروهای مسلح کشته‌شده‌اند. شهر حما در سال 1982 و در زمان ریاست‌جمهوری حافظ اسد، به صحنه درگیری گروه‌های وابسته به اخوان‌المسلمین و ارتش سوریه تبدیل شد. در همین حال بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به مناسبت روز ملی ارتش در این کشور، در سخنانی ابراز امیدواری کرد که با هوشیاری مردم سوریه، این بحران پشت سر گذاشته‌شود. بشار اسد گفت: سوریه هدف توطئه‌ای برای تجزیه قرار گرفته است.

در مرحله بعد هدف این توطئه تجزیه منطقه است. وی با اشاره به موقعیت استراتژیک سوریه در منطقه و حوادث اخیر در این کشور تصریح کرد: کسانی که فکر می‌کنند توطئه‌ علیه کشور باعث می‌شود که ما از حقوق و آرمان‌های خود دست بکشیم، سخت در اشتباهند. اصرار ما بر صلح و آشتی به این معنی نیست که حتی از یک وجب از خاک و آب کشور بگذریم، بلندی‌های جولان سوریه همچنان عربی و متعلق به سوریه باقی خواهد ماند و به شکل کامل به آغوش وطن باز خواهد گشت.

بشار اسد با اشاره به روابط خارجی سوریه تاکید کرد: ما در تعامل با کشورهای خارجی و در سطح بین‌المللی همچنان جایگاه فاخر خود را حفظ خواهیم کرد و شیوه‌ خود را برای برپایی صلحی فراگیر و عادلانه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه خواهیم داد؛ قطعنامه‌هایی که بر پایه آن اسرائیل باید از سرزمین‌های عربی خارج شود و تا مرزهای 1967 عقب‌نشینی کند و هر کسی که غیر از این فکر می‌کند، در توهم به سر می‌برد، سختی‌ها و توطئه‌ها بر پایداری و قدرت ما می‌افزاید.

توصیه‌های عراق به بشار اسد

یک منبع آگاه در مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق جزئیات دیدار اخیر میان عادل عبدالمهدی و بشار اسد در دمشق را افشا کرد. به گزارش مهر، این منبع آگاه نزدیک به عادل عبدالمهدی که نخواست نامش فاش شود در گفت‌وگو با الشرق الاوسط، اظهار داشت: عبدالمهدی در این دیدار به‌عنوان فرستاده جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق با رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرد. البته این دیدار با توجه به اینکه عبدالمهدی هم‌اکنون سمت رسمی در دولت عراق ندارد، جنبه رسمی نداشت.

وی افزود: عبدالمهدی (از اعضای ارشد مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق) طی این دیدار نامه طالبانی را تقدیم اسد کرد که در آن از رئیس‌جمهور سوریه خواسته شده اصلاحات سیاسی واقعی را به اجرا بگذارد و برخورد امنیتی و نظامی را با مردم سوریه متوقف کند. این منبع عراقی تاکید کرد: در ماه‌های اخیر دولت آمریکا بسیار تلاش داشته تا از طریق برخی مقامات عراقی که روابط خوبی با رئیس‌جمهور سوریه دارند، اسد را تحت فشار قرار دهد.

حمایت از بشار اسد

اتباع سوری مقیم اردن با برپایی راهپیمایی حمایت‌آمیز از بشار اسد سیاست رسانه‌ای الجزیره در قبال تحولات فعلی سوریه را محکوم کردند. به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری السوسنه، گروهی از جوانان سوری مقیم اردن روز گذشته در شهر امان در حمایت از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه راهپیمایی کردند.

کد خبر 141954
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز