دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته در سومین سخنرانی خود از زمان شروع ناآرامی‌های این کشور با تقسیم مخالفان به 2 گروه، از آغاز قریب‌الوقوع مذاکرات ملی خبر داد.

اسد

درحالی‌که ۳ ماه از آغاز ناآرامی‌های سوریه می‌گذرد بشار اسد در سخنرانی خود در دانشگاه دمشق تأکید کرد سوریه در برهه‌ای سرنوشت‌ساز به‌سر می‌برد و توطئه‌ای در سوریه شکل گرفته است. وی با اشاره به اینکه مردم کشورش متحمل رنج فراوانی شده‌اند به خانواده کشته‌شدگان ناآرامی‌های اخیر این کشور تسلیت گفت. اسد همچنین با اعلام اینکه امکان گسترش عفو عمومی در این کشور وجود دارد، تأکید کرد باید میان مطالبات مشروع مردم و خرابکاران فرق قائل شد.

اسد گفت: روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. روزهایی که بر امنیت و ثبات کشور تاثیر گذاشت و منجر به ناامیدی و تخریب بسیاری از اموال عمومی و شخصی مردم شد. روزهایی که جان بسیاری از عزیزان ما را از پلیس، نیروی امنیتی و شهروند عادی گرفت. شهیدانی که برای ما بسیار بزرگ و برای خانواده‌هایشان بسیار عزیز بوده‌اند.وی در سخنرانی خود به صراحت اعلام کرد که سوریه به خاطر موقعیت خود هدف «توطئه‌ای خارجی» قرار گرفته است اما با وجود این بار دیگر به انجام اصلاحات گسترده در تمامی زمینه‌ها از اقتصاد گرفته تا آزادی رسانه‌ها تأکید کرد. اسد که پیش از این هم بر انجام اصلاحات تأکید کرده بود در این سخنرانی حساس پا را فراتر از این گذاشت و اعلام کرد که طرفدار تدوین یک قانون اساسی جدید برای سوریه است.

وی گفت: قانون اساسی اصلاح یا قانون اساسی جدیدی وضع می‌شود. روند کنونی ما نقش مهمی در آینده کشور دارد. بدون فراهم آوردن شرایط مذاکره اصلاحات ممکن نیست. اسد گفت: بهتر است قانون اساسی تغییر کند، چرا که این قانون 40 سال است در کشور جاری است. تا پایان ماه اوت انتخابات مجلس شعب (مردم) برگزار می‌شود و اعضای این مجلس وظیفه دارند که مفاد قانون اساسی را اصلاح کنند. وی همچنین اعلام کرد که چارچوب حقوقی حاکم بر کشور نیازمند تغییر است. رئیس‌جمهور سوریه همچنین با اشاره به دعوت از ۱۰۰ نفر با سوابق مختلف به گفت‌وگوهای ملی گفت: ما به قوانین جدید و تقویت نهادها نیاز داریم. گفت‌وگوهای ملی باید با حضور همه اقشار صورت گیرد و این برنامه اصلی ما را تشکیل می‌دهد. وی از تشکیل یک کمیته برای بررسی قانون اساسی در چند روز آینده خبر داد و اعلام کرد این کمیته باید ظرف یک ماه پیشنهادها و توصیه‌های خود درباره اصلاح قانون اساسی را ارائه ‌دهد.

وی همچنین با جداکردن معترضان از افرادی که دست به تخریب اموال عمومی و اقدام مسلحانه زده‌اند، گفت: تعداد کسانی که از آغاز بحران در سوریه تا‌کنون به‌دلیل ارتکاب جرائم مختلف از جمله حمل سلاح تحت پیگرد قرار دارند، به 64 هزار نفر می‌رسد. برخی از تندروها و تکفیری‌ها در حوادث اخیر سوریه مشارکت داشته‌اند. رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که استفاده از زور تنها گزینه موجود برای مقابله با این گروه بود چون این افراد از تظاهرات مسالمت‌آمیز به‌عنوان پوششی برای اقدامات خود استفاده می‌کردند. وی تأکید کرد که هیچ راه‌حل سیاسی برای برخورد با کسانی که دست به خشونت یا اقدام مسلحانه زده‌اند ممکن نیست.

اسد تأکید کرد: برخی از این افراد تحت عنوان مذهب، آدم می‌کشند و تحت عنوان آزادی، آشوب به پا می‌کنند. برخی پول گرفتند تا در تظاهرات سوریه شرکت کنند. آنها راه‌ها را می‌بستند و با استفاده از خشونت، مدارس و اماکن عمومی را تعطیل می‌کردند. برخی از این افراد باعث شده‌اند تا وجهه کشور خدشه‌دار شود. آنها خواهان مداخله کشورهای خارجی در سوریه بودند.رئیس‌جمهور سوریه تاکید کرد: این افراد بخش بسیار کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. در جریان حوادث اخیر سوریه، اموال عمومی تخریب، غارت و به آتش کشیده شد. در جسرالشغور شاهد جنایت‌های فجیعی بودیم. افراد مسلح نیروهای امنیتی را به قتل رساندند و ساختمان‌ها را ویران کردند. این افراد سلاح‌های بسیار پیشرفته با خود داشتند که قبلا چنین سلاح‌هایی در اختیار نداشتند. نیروهای امنیتی نیز تلاش کردند تا آتش فتنه را خاموش کنند. وی همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای خود با معترضان اعلام کرد خواست‌های کسانی که اعتراض‌ خود را به‌صورت صلح‌آمیز اعلام کرده‌اند توسط دولت در نظر گرفته می‌شود. رئیس‌جمهور سوریه همچنین با ابراز امیدواری برای بازگشت زندگی مردم به وضعیت عادی و نظامیان به پادگان‌ها تأکید کرد خرابکارها شرایطی را به‌وجود آورده‌اند که خارج از توان نیروهای پلیس به حساب می‌آید.

وی با اشاره بر اینکه سوریه در پی روزهای دشوار اینک با نقطه عطفی مواجه است تأکید کرد سوریه قوی‌تر خواهد شد. وی همچنین از سوری‌هایی که به ترکیه رفته‌اند خواست که به کشور بازگردند و اعلام کرد که نیروهای ارتش برای محافظت از این افراد در مناطق مرزی مستقر شده‌اند.این در حالی است که روز گذشته همزمان با سخنرانی اسد مخالفان سوری از تشکیل شورای ملی در این کشور خبر دادند. مخالفان سوری در یک کنفرانس خبری در روستای خربه الجوز واقع در شمال سوریه اعلام کردند که این شورا با حضور تمام شخصیت‌ها، گروه‌ها، احزاب ملی داخل و خارج سوریه تشکیل می‌شود.

گزیده‌ای از سخنان بشار اسد

فکر نمی‌کنم که سوریه مرحله‌ای را پشت سر گذاشته باشد که در آن هدف دسیسه چینی‌ها نبوده باشد.

دسیسه‌چینی مانند میکروبی است که همواره رو به گسترش بوده و نمی‌توان آن را کاملا از بین برد اما می‌توان در برابر آن مصون ماند.

رهبری، فرایندی مشورتی است و رهبر همراه با مردم به سوی جلو گام برمی‌دارد و رهبری اصلاحات از سوی رئیس‌جمهور به تنهایی به معنای استبداد است.

اصلاح قانون اساسی نیازمند پارلمانی جدید است و سازوکار مربوط به این موضوع تا پیش از پایان سال کامل می‌شود.

قانون اساسی و ساختار حقوقی حاکم بر سوریه تغییر می‌کند.

کد خبر 138185

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز