همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتقاد شدید از تفکر 'نواستعمارگرانه' غرب در قبال برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز ایران گفت: استراتژی چماق وهویچ این کشورها (غربی‌ها) پیرامون این برنامه یک نوع تحقیر ملت ما محسوب می‌شود.

انتقاد سلطانیه از تفکر نو استعمارگرانه غرب در قبال برنامه هسته ای ایران

به گزارش ایرنا، علی اصغر سلطانیه در پنجاه و نهمین کنفرانس خلع سلاح پاگواش در محل وزارت امور خارجه آلمان افزود: استراتژی چماق وهویج و یا سیاست گفت وگو و تحریم رفتارهای تحقیرآمیزی است که حکایت از ناآشنایی غرب با فرهنگ ایران دارد.

این دیپلمات ایرانی ازغربی‌ها خواست تا تحقیق عمیقی درباره فرهنگ ایران انجام دهند و بدانند که این استراتژی‌ها را در کجا و برای که باید استفاده کرد.

وی اظهار کرد: غرب باید این واقعیت را قبول کند که ایران قادر به کنترل فناوری غنی سازی اورانیوم است و از حق خود در استفاده از این انرژی گذشت نخواهد کرد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه تهران همچنان همکاری خود را با آژانس ادامه می‌دهد، اظهارکرد: ایران خواستار ابطال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل در باره این کشور است.

سلطانیه با بیان اینکه 'قطعنامه‌های شورای امنیت مبنای حقوقی ندارد و ایران هرگز آنها را قبول نکرده است' گفت: من از غرب می‌خواهم که بر سر میز مذاکرات بدون هیچ پیش شرطی بازگردد.

وی بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که ایران آماده مذاکره با غرب در رابطه با موضوعات مشترک مانند مبارزه با مواد مخدر و تروریسم است.

به گفته سلطانیه، ایران می‌تواند شریک قابل اعتمادی برای غرب نه فقط در منطقه بلکه در کل دنیا باشد.

وی با ذکر این نکته که 'غرب باید حق مشروع ایران را به داشتن انرژی هسته‌ای به رسیمت بشناسد'، گفت:

تحریم‌های غرب تاثیری در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ندارد و تهران به دلایل مختلف از جمله دلایل دینی به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز تردید از موفقیت چشم انداز خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای گفت: این طرح تا زمانی که رژیم صهیونیستی ملحق به ان پی تی نشود، امکان پذیر نیست.غرب نباید به هر قیمتی از این رژیم غیر قانونی حمایت کند.

سلطانیه تغییر و تحولات در دنیای عرب را فرصت خوبی برای فشارغرب بر رژیم صهیونیستی بخاطر برنامه هسته ای این رژیم توصیف کرد و افزود: رسیدن به طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای بدون توجه به برنامه های هسته ای این رژیم بعید به نظر می رسد.

وی درادامه با اشاره به سابقه برنامه اتمی ایران که به حدود نیم قرن پیش می رسد، اضافه کرد: کشورهای غربی در آن مقطع زمانی برای حضور در این برنامه رقابت کرده هیچ اشاره ای به این نمی کردند که ایران نفت و گاز دارد و نیازی به انرژی هسته ای ندارد.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: غرب با رفتارهای خود موجب بی‌اعتمادی ایرانی‌ها شده و مذاکرات چندین ساله برای کسب ضمانت جهت دریافت سوخت هسته ایی به نتیجه نرسیده و ایران از آن زمان به سمت ایستادن بر روی پای خود در برنامه هسته ای حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه ایران دو سال و نیم غنی سازی را تعلیق کرد، ولی در عوض قطعنامه‌هایی علیه این کشور وضع شد، گفت: طرح بانک سوخت هسته‌ای نیز دیگر کارایی ندارد.

این کنفرانس از صبح دیروز به مدت 4 روز در محل وزارت خارجه آلمان در برلین آغاز شده است.

کنفرانس امسال پاگواش با عنوان کمک اروپا به کاهش تسلیحات هسته‌ای و حل مناقشات و وضع کاهش تسلیحات و چشم انداز آن با شرکت بیش از 300 شرکت کننده در محل وزارت خارجه آلمان با حمایت این وزارتخانه، بنیاد تحقیقات صلح آلمان و انجمن دانشمندان آلمان برگزار می‌شود و به مسایلی مانند منع تکثیرهسته‌ای، رابطه اروپا، روسیه و آمریکا و فرصت ساخت منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه خواهد پرداخت.

کد خبر 139239

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز