همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان درباره دلیل انتقال غنی‌سازی 20 درصد اورانیوم از نطنز به فردو گفت: نیروگاه نطنز برای غنی‌سازی حداکثر تا 5 درصد و برای تامین سوخت نیروگاه هسته‌یی بوشهر ساخته شده است و به همین دلیل غنی‌سازی 20 درصد به سایت فردو منتقل می‌شود.

علی‌اکبر صالحی ـ رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان ـ صبح یک‌شنبه در حاشیه‌ی "دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه" در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اعمال استانداردهای دوگانه از سوی آژانس درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی ایران اظهار کرد: در برنامه‌ی هسته‌یی ایران انحرافی وجود نداشته و بازرسان آژانس نیز انحرافی پیدا نکرده‌اند. ایران در برنامه‌ی هسته‌یی‌اش در چارچوب آژانس عمل کرده و همه‌ی این مسائل نشان می‌دهد که آمریکا و غربی‌ها تلاش می‌کنند این‌گونه مسائل را سیاسی کرده و یک مساله‌ای که تکنیکی بوده و قانونی برای جمهوری اسلامی است را سیاسی کنند و این موضوع از اعمال استانداردهای دوگانه است.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته به طور مثال کره جنوبی اعلام کرد که تا 70 درصد غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهد و آن‌ها این موضوع را قبول کردند و همه سکوت کردند.

به گزارش ایسنا؛ صالحی هم‌چنین درباره‌ی طرح ارایه شده برای اوضاع اخیر بحرین گفت: درباره‌ی موضوع بحرین نیز رایزنی‌های مختلفی در حال انجام است. هر زمان آن‌ها آمادگی خود را اعلام کنند ما نیز آمادگی خود را برای ارایه‌ی پیشنهاد اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به هدف برگزاری "دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه" اظهار کرد: دلیل اصلی برگزاری این کنفرانس، توجه دادن جامعه‌ی جهانی به مسوولیت‌پذیری جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط است که به عنوان یکی از اعضای ان.‌پی.‌تی خواهان این است که این معاهده محفوظ بماند و اصرار بر این امر دارد که تمام بندهای ان.‌پی.‌تی از سوی اعضای آن اجرا شود.

صالحی با اشاره به بند 6 معاهده‌ی ان‌.پی.‌تی گفت: بر اساس این بند کشورهای دارنده‌ی سلاح هسته‌یی باید مقید به خلع سلاح باشند. متاسفانه با گذشت 40 سال نه تنها اقدام جدی در این‌باره انجام نگرفته بلکه عمده کشورهای دارنده سلاح‌های هسته‌یی با انجام معاهدات دوجانبه و معاهدات خاص از این پا به آن پا می‌کنند.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان با بیان این‌که هدف از برگزاری این کنفرانس این است که به جامعه‌ جهانی نشان دهیم که خلع سلاح یک امر جدی در بحث هسته‌یی است، خاطرنشان کرد: ما معتقدیم سلاح هسته‌یی یک سلاح ضدبشری است و آن را تحریم کرده‌ایم، اگر دیگران نیز چنین برداشتی دارند پس باید به آن عمل کنند؛ با حفظ و نگهداشت سلاح هسته‌یی، جامعه‌ی بشری همواره با یک تهدید جدی روبه‌رو است.

او اضافه کرد: اگر سهوی یا عمدی از سلاح‌های هسته‌یی استفاده شود یک فاجعه‌ی بشری رخ می‌دهد؛ همان‌گونه که یک فاجعه‌ی بشری در دوران جنگ جهانی دوم رخ داد. کسی که داعیه منع اشاعه را داشته و تعهدات خلع سلاح را تا کنون انجام نداده، ایالات متحده آمریکا است؛ تنها کشوری که از سلاح هسته‌یی استفاده کرده و الان پرچمدار منع اشاعه شده است؛ و این از تناقضات عصر ماست.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: متاسفانه ایالات متحده آمریکا در زمینه‌های دیگر نیز این‌گونه عمل کرده است. تروریسم را گسترش می‌دهد اما پرچمدار مبارزه با تروریسم شده است. یا از دیکتاتورها در منطقه حمایت می‌کند اما پرچمداری دموکراسی می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا با بیان این‌که این اقدام آمریکا چیز جدیدی نیست، به اقدام کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تحریم چند مقام غربی و آمریکایی اشاره کرد و گفت: این افراد در زمینه‌های تجارت، مواد مخدر و مسائل دیگر تخلفاتی داشته‌اند و مجرمند.

صالحی در پاسخ به سوالی درباره‌ی این‌که آیا ممکن است در دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه، کنوانسیونی در جهت امحای تسلیحات هسته‌یی میان اعضا امضا شود؟ گفت: همه چیز امکان دارد. ما امیدواریم یک کنوانسیون همانند کنوانسیون امحای تسلیحات شیمیایی و میکروبی درباره‌ی خلع سلاح هسته‌یی امضا شود. این پیشنهادی است که جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد و جنبش غیرمتعهدها نیز آن را همراهی کرده است اما تا به امروز محقق نشده است و امیدواریم که روزی محقق شود.

وزیر امور خارجه‌ی کشورمان در پاسخ به سوالی درباره‌ی اتهامات وارده از سوی غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: کار آن‌ها اتهام وارد کردن است.

 

کد خبر 137427
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز