همشهری‌آنلاین: دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: پارسال 22 میلیون تن فولاد در کشور مصرف داشتیم که50 درصد آن وارداتی بوده است.

فولاد

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای خلیفه سلطان در نشست هم اندیشی تشکل‌های معادن و صنایع معادنی با حضور آقای غضنفری سرپرست وزارت صنایع و معادن افزود: در بخش فولاد دو ساختار شامل ساختار سرمایه گذاری‌های سنگین و کارخانه‌های دولتی و ساختار بخش خصوصی داریم که در 15 سال گذشته در حال شکل گیری بوده است و ادامه دارد.

وی گفت: بخش دولتی تحت تاثیر شدید قیمت گذاری دولتی است اما تبعات آن شامل بخش خصوصی نیز می‌شود.

آقای خلیفه سلطان افزود: بخش خصوصی اکنون حدود چهار و 3 دهم میلیون تن محصول فولاد در کشور تولید می کند که بیش از80 درصد مواد اولیه آن از خارج تامین می‌شود.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: هم اکنون فولاد ما در بنادر کمتر از500 هزار تن است ، حدود170 هزار تن ورق و حدود150 هزار تن میلگرد در بنادر داریم و تیرآهن نیز اصلا نداریم .

وی افزود: این نشان دهنده آن است که برای بخش خصوصی و تجار و تولیدکنندگان صرفه اقتصادی نداشته است که واردات داشته باشند .

آقای خلیفه سلطان گفت: این موضوع که از شش ماه پیش گوش زد می شد تاکنون تاثیرات خود را کامل نشان نداده است و بعد از ماه رمضان تاثیرات آن بیشتر نمایان می‌شود.

وی افزود: پارسال عرضه فولاد 11 درصد رشد داشته که عمدتا حاصل تولید بوده است، یعنی پارسال حدود20 درصد در بخش خصوصی رشد تولید داشتیم اما در کنار آن مصرف نیز 7درصد رشد داشته است.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: امسال پیش بینی می‌شود عرضه در واردات با مشکل مواجه شود و این در شرایطی است که مصرف نیز امسال بیش تر از پارسال است اما تولید رشد خود را خواهد داشت.

وی با اشاره به سهم50 درصدی واردات در مصرف داخلی پارسال فولاد گفت: با این حساب کالایی که 50 درصد آن را بازار جهانی تشکیل می‌دهد،تابع قیمت جهانی است.

دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد ایران افزود: اکنون شمش به قیمت700 دلار در بنادر ترخیص می شود و قیمت تمام شده آن با کارمزد و حمل بار حدود 930 دلار است که غیر ازاین هم نباید از بازار توقع داشته باشیم.

وی اضافه کرد: میلگرد در دو ماه گذشته20 درصد افزایش واردات و شمش حدود 27 درصد افزایش واردات داشته است اما با کاهش 43 درصدی در واردات ورق و 65 درصدی در کاهش واردات تیر آهن مواجهیم که علت آن قیمت گذاری شدید ورق و تیرآهن است.

آقای خلیفه سلطان افزود: این قیمت گذاری های فولاد ذبح اقتصاد است در حالی که رشد بسیار خوبی در فولاد داریم.

کد خبر 139021
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز