مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۶
۰ نفر

پیرو درج مطلبی با عنوان «نبود عزم جدی برای اجرای طرح‌های بزرگ فولادی» در ستون گفت‌وگوی صفحه 4 روزنامه همشهری مورخ 14 مهر ماه‌87، روابط عمومی وزارت صنایع و معادن جوابیه‌ای به شرح ذیل ارسال کرده است:

1 - طرح فولاد هرمزگان یکی از طرح‌های بزرگ فولادی و در حقیقت یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی کشور است و عملا در خرداد ماه سال 1385 وارد مرحله اجرایی شده و مطابق برنامه تنظیم شده شاهد شروع راه‌اندازی طرح احیاء در آبان‌ماه و نیز شروع راه‌اندازی طرح فولاد‌سازی در اسفند ماه امسال خواهیم بود. با توجه به حجم بسیار کار در این طرح ( بالغ بر 90‌‌هزار تن تجهیزات که بیش از 70 درصد آن در داخل ساخته شده)، بدون شک طرح فولاد هرمزگان یکی از بی‌نظیرترین طرح‌هایی است که پس از شروع عملیات اجرایی زودتر از برنامه پیش‌بینی شده اولیه وارد مرحله بهره‌برداری خواهد شد.

2 - طرح‌های توسعه ذوب‌آهن اصفهان که به‌دلیل مشکلات مالی عمدتا در سال‌84 دچار رکود شده بود با اتخاذ تدابیر مناسب و مؤثر مدیریتی به شدت فعال شده و خوشبختانه مهم‌ترین طرح آن یعنی کوره بلند شماره 3 در آستانه راه‌اندازی قرار دارد و مابقی طرح از جمله نیروگاه کک‌سازی‌، آگلومراسیون و تاسیسات جانبی نیز به‌تدریج راه‌اندازی خواهدشد. 

3 - طرح‌های استانی فولادی که براساس سیاست توسعه متوازن و با هدف محرومیت‌زدایی در 8‌استان در حال اجراست نیز با وجود همه مشکلات ایجاد شده،‌در مجموع از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار است.

توضیح همشهری:

جوابیه وزارت صنایع به مطلب منتشر‌شده که با گذشت نزدیک به یک ماه از درج مطلب مذکور ارائه شده، به ابهام اصلی مطرح شده در این گفت‌وگو در زمینه علت محقق نشدن اهداف و کندی راه‌اندازی و اجرای طرح‌های توسعه فولاد در کشور پاسخی نداده است، چرا که براساس این جوابیه نیز بسیاری از طرح‌ها هنوز نیز به بهره‌برداری نرسیده و مسئولان وعده اتمام آن در آینده را می‌دهند. همچنین در این مطلب از  واگذاری شرکت‌های بزرگ فولادی از یک سو و اجرای طرح‌های بزرگ دولتی فولاد از سوی دیگر انتقاد شده بود که نمود بارز اجرای سیاست‌ دوگانه در این بخش است.

کد خبر 67238

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز