گروه اقتصادی: طرح جامع فولاد از جمله طرح‌های محوری در صنعت فولاد کشور است

که با وجود تقاضای مشارکت بخش خصوصی در این طرح‌‌ها، وزارت صنایع و معادن اجرای این طرح‌ها توسط بخش غیردولتی را به استناد میزان سرمایه مورد نیاز برای مشارکت در اجرای این طرح‌ها و تجربه‌های ناموفق پیشین واگذاری یا مشارکت بخش خصوصی در اجرای این طرح‌ها، با وجود ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 نپذیرفت.

با این روند و با وجود مخالفت فعالان غیر دولتی بخش فولاد با اجرای این طرح‌ها توسط وزارت صنایع و معادن، این وزارتخانه سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح جامع فولاد را در مناطق محرومی که از سوی بخش خصوصی فاقد توجیه اقتصادی قلمداد می‌شد، آغاز کرد.

پس از تغییر و تحولات در وزارت صنایع و معادن و سرپرستی علی اکبر محرابیان براین وزارتخانه، سر انجام وی در مراسم تحویل 10 هزار دستگاه تاکسی دوگانه سوز سایپا به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور، در پاسخ به انتقادات بخش غیردولتی، از دستور توقف اجرای 8 طرح دولتی فولاد خبر داد و اعلام کرد: این دستور با توجه به درخواست 80 شرکت خصوصی برای اجرای این طرح‌ها صادر شده است.

علی اکبر محرابیان افزود: تا پایان امسال بخشی از سهام 5 کارخانه بزرگ کشور، شامل 3 کارخانه فولاد، یک کارخانه مس و یک کارخانه آلومینیوم که مشمول اصل 44 قانون اساسی است با کیفیت عالی واگذار می‌شود. البته بخش خصوصی با خرید سهام شرکت ملی مس نشان داد که در بازار رقابت، رقابت سالمی را پیشه می کند و این جای تبریک دارد.

محرابیان‌ با بیان این که بیش از 80 بنگاه خواستار حضور در این 8 طرح شده و این طرح‌ها در نقاط محروم کشور است، گفت: در یک ماه اخیر تلاش زیادی برای واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه وزارت صنایع و معادن صورت گرفته که در این راستا در 21‌ شهریور ماه بزرگ‌ترین عملیات خصوصی سازی تاریخ بورس کشور توسط وزارت صنایع و معادن با عرضه سهام شرکت ملی مس ایران صورت گرفت.

کد خبر 31516

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز