در حالی که مسئولین وزارت صنایع و معادن در تشریح روند سرمایه گذاری و تولید فولاد در کشور اظهار خرسندی کرده و معتقدند تحقق اهداف برنامه چهارم در تولید فولاد دور از دسترس نیست

 اکنون تولید کنندگان فولاد با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه، نابسامانی واردات، ورود غیرقانونی و ارزان قیمت فولاد به کشور و  محدودیت‌های سرمایه‌گذاری مواجه هستند.

در این شرایط رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد در گفتگو با فارس از کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های خصوصی و دولتی خبر داده و می‌گوید: عرضه مواد اولیه   بالاتر از قیمت محصول نهایی توسط شرکت‌های چینی، سبب کاهش تولید فولاد داخلی در کارخانه‌های دولتی و خصوصی شده است.

رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان فولاد با بیان این که  این موضوع شرکت‌های خصوصی فولادی را به حالت نیمه تعطیل کشانده در زمینه وضعیت کنونی تولید و عرضه فولاد داخلی با توجه به حجم بالای واردات، می افزاید: متاسفانه ثبات در بازار وجود ندارد و اعلام برنامه‌های وزارت مسکن و سایر دستگاه‌ها برای ساخت و ساز بازار داخل و خارج را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تقی بهرامی، می گوید: بخش خصوصی برای تولید 8میلیون تن فولاد ظرفیت ایجاد کرده است و کشور نیازی به واردات فولاد ندارد، اما کارخانه‌های داخلی به‌ دلیل نبود مواد اولیه و نوسان قیمت خوابیده‌اند.

وی می‌افزاید: کارخانه‌های فولاد بخش خصوصی هم اکنون با کمتر از یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

همچنین دبیر انجمن تولید کنندگان فولاد با بیان این که واردات فولاد توسط بخش دولتی نظام عرضه و تقاضا را بر هم زده ، می‌گوید:  واردات بی رویه فولاد توسط بخش دولتی، سبب شکسته شدن قیمت‌ها در بازار شده است.

رسول خلیفه سلطانی با بیان این‌که تحت این شرایط قیمت‌ها به زیر قیمت تمام شده محصولات می‌رسد، می‌گوید: تولید برای تولیدکننده داخلی دیگر  صرفه اقتصادی ندارد، زیرا ناچار است مواد اولیه را گران بخرد و شرکت‌های فولادی به دلیل گران بودن مواد اولیه وارداتی تولیدشان پایین است و واردات فولاد و کاهش قیمت‌ها نیز مزید بر علت می شود.

وی افزود: علاوه بر بخش خصوصی، بخش دولتی نیز وارد کننده فولاد شده و نظام عرضه و تقاضا را بر هم زده است.

کد خبر 32330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز