دوشنبه ۳ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی مانند سیمان و آهن آلات که از مدت‌ها پیش آغاز شده بود، در روزهای اخیر شتاب بیشتری گرفته است.

گرچه پیش از این اعلام شده بود با افزایش عرضه محصولات فولادی از سوی شرکت ذوب‌آهن و تامین نیاز بازار، قیمت این کالاها کاهش خواهد یافت اما در روزهای اخیر قیمت انواع میلگرد، تیرآهن و سایر آهن‌آلات در بازار افزایش یافته است.

با محمد آزاد، رئیس اتحادیه آهن فروشان در زمینه عوامل مؤثر در افزایش قیمت آهن‌آلات گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • افزایش اخیر قیمت برخی آهن آلات ناشی از چه مسائلی بوده است؟

از آنجا که آهن آلات و محصولات فولادی از طریق عرضه در تابلوی بورس و به شکل مزایده عرضه می‌شود افزایش اخیر قیمت میلگرد و تیرآهن نیز در همین چارچوب صورت گرفته است.

این محصولات به نرخ بالاتری در بورس خریداری شده و این امر باعث افزایش قیمت‌ها در بازار شده است و از آنجا که این کالاها در بورس عرضه می‌شود مهار قیمت آن از سوی دولت با مشکلاتی مواجه است.

  • میزان افزایش قیمت محصولاتی مانند میلگرد و تیرآهن چگونه بوده است؟

این افزایش قیمت در انواع آهن آلات صورت گرفته اما افزایش قیمت میلگرد و تیر آهن بیشتر بوده است به نحوی که روز گذشته قیمت هر کیلو میلگرد در بازار به 1350 تومان افزایش یافته و قیمت هر کیلو تیرآهن نیز به بیش از 1100‌تومان رسیده است.

این در حالی است که قیمت میلگرد در روزهای گذشته 1100‌تومان در هر کیلو و قیمت تیرآهن بین 980 تا هزار تومان در نوسان بوده است.

  • چه عوامل دیگری در افزایش اخیر قیمت آهن‌آلات تاثیر داشته است؟

کاهش واردات آهن‌آلات به‌دلیل قیمت تمام شده بالاتر محصولات وارداتی در مقایسه با قیمت تولید داخل آن، از دیگر عوامل مؤثر در افزایش قیمت آهن‌آلات بوده است.

همچنین افزایش قیمت‌های جهانی این محصولات موجب شده تا عرضه آهن‌آلات وارداتی در بازار داخلی پس از تاثیر‌پذیری از قیمت‌های جهانی صورت گرفته و در واقع کالاهای وارداتی با قیمت بالاتری در بازار عرضه شود.

از سوی دیگر از آنجا که واردات آهن‌آلات از مسیرهای خاصی صورت می‌گیرد اکنون این امر با مشکل مواجه شده است. مشکلات حمل‌ونقل و ترافیک دریایی و مباحث ناشی از اعمال تحریم‌های اقتصادی در زمینه گشایش اعتبار اسنادی برای واردات آهن‌آلات نیز از دیگر موانع واردات این محصولات به کشور بوده و موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

این عوامل موجب شده است تا اکنون واردات آهن‌آلات به کشور از مسیرها و مشتریان خاص مقدور باشد و با زمانبر شدن این فرایند کاهش عرضه آهن‌آلات وارداتی و تاثیر پذیری بیش از حد این کالاها از بازار بورس را شاهد هستیم.

  • باید چه ساز و کاری از سوی مسئولان اتخاذ شود؟

در شرایط کنونی وزارت بازرگانی باید با عرضه آهن آلات وارداتی ذخیره شده به بازار نسبت به جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و مهار بازار اقدام کند چرا که تثبیت قیمت این محصولات با توجه به افزایش تقاضای ساخت و ساز در این فصل به نفع مردم بوده و از واسطه‌گری و دلالی جلوگیری می‌کند  اما درصورتی که اقدام عاجلی برای مهار بازار آهن‌آلات از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط صورت نگیرد، احتمال افزایش بیش از پیش قیمت این محصولات وجود دارد.

کد خبر 55931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز