سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: آمار نشان می‌دهد در دو ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید فولاد در کارخانجات دولتی از جمله فولاد اهواز ۲۵درصد کاهش یافته است.

رئیس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، روز گذشته در نشستی خبری با بیان این مطلب، افزود: کارخانجات دولتی پیش از این با پیش فروش محصولات خود نقدینگی لازم را برای خرید مواد اولیه جمع می‌کردند که این کار با سیاست‌های بورس کالا و آیین‌نامه بورس کالا، در حال حاضر امکان پذیر نیست.

تقی بهرامی نوشهر، افزود: بخش خصوصی نیز از مشکل کمبود نقدینگی و تامین مواد اولیه و کاهش تولیدات مستثنی نیست، چون بخش خصوصی نیز نمی‌تواند سرمایه لازم را جذب کند.

وی گفت: با وجودی که تاکنون هفت میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور ایجاد شده اما به علت مشکل نقدینگی و تامین مواد اولیه، در حال حاضر کارخانجات بخش خصوصی با ۲۵ تا  ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند.

بهرامی با اشاره به تخصیص 3درصد از اعتبارات عمرانی به وزارت بازرگانی برای واردات فولاد، گفت: اگر همین اعتبارات را در اختیار تولیدکنندگان بخش دولتی و خصوصی برای تامین مواد اولیه قرار دهند نیازی به واردات فولاد نخواهیم داشت. در دو ماهه نخست امسال  5 /1میلیون تن محصولات فولادی از چین وارد شده که حدود  ۱۰برابر واردات سال گذشته است.

وی با اشاره به کیفیت پایین محصولات فولادی چین، گفت: متاسفانه موسسه استاندارد نمی‌تواند نظارت کارشناسی بر واردات داشته باشد، زیرا یک موسسه دولتی است و هر وقت دولت صلاح بداند واردات محصولات را آزاد می‌کند.بر این اساس بزرگترین حمایت دولت از تولیدکنندگان این است که در بازار دخالت نکند.

کد خبر 26232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز