گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها، براساس اعلام آموزش و پرورش، برنامه ساعت کار دبستان‌ها در نوبت دوم از 12:45 ظهر تا 18:10 است که این برنامه نگرانی و اعتراض خانواده‌هایی را که فرزندانشان در مدارس دونوبته درس‌می‌خوانند، موجب شده‌است.

دانش آموز

طبق برنامه ساعت کار ابلاغی از آموزش و پرورش شهر تهران، برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی از ساعت 12:45 تا 18:05 و برای پایه‌های سوم تا پنجم 12:45 تا 18:10 خواهد بود. با توجه به اینکه 6 ماه از سال تحصیلی در فصول پاییز و زمستان است، هنگام تعطیلی دبستان‌ها هوا تاریک است و جالب‌تر اینکه دانش‌آموزان ابتدایی نوبت دوم پس از تعطیلی دبیرستان‌ها تعطیل خواهند شد که این موضوع موجب نگرانی شدید خانواده‌ها شده‌است.

اعتراض خانواده‌ها

جمعی از مادرها و پدرهایی که فرزندانشان در دبستان‌های نوبت دوم(بعدازظهر) منطقه 17 تهران درس می‌خوانند با ارسال نامه‌ای به همشهری نوشته‌اند: اگر کار کارشناسی در رابطه با این طرح صورت گرفته آیا فکری برای دبستان‌های دونوبته، خصوصا دبستان‌های نوبت بعدازظهر شده‌است؟با توجه به برنامه‌ای که به تازگی توسط مدرسه در اختیار اولیای دانش‌آموزان قرار گرفته، این پرسش مطرح می‌شود که در بهار امسال به برنامه ساعت کار دبستان‌ها (5 روز هفته) روزی 40 دقیقه اضافه شده و اکنون با کدام کار کارشناسی 40 دقیقه دیگر به آن اضافه شده‌است؟

در ادامه نامه چنین آمده: آیا کارشناسانی که ساعت تعطیلی دبستان‌ها در نوبت دوم را 18:10 اعلام کرده‌اند، متوجه هستند که این ساعت در فصل‌های پاییز و زمستان حدودا یک ساعت پس از آغاز شب است؟ و اولیا به‌ویژه آنهایی که شاغل هستند هر جا که باشند باید خود را به مدرسه برسانند تا فرزندانشان را در تاریکی شب به خانه ببرند، ضمن اینکه چه توجیهی دارد که دانش‌آموزان ابتدایی پس از دانش‌آموزان راهنمایی و دبیرستانی تعطیل شوند؟

در بخش دیگری از این نامه با اشاره به افزایش ساعت کاری مدارس، این پرسش مطرح شده که آیا در ساعات(زنگ) آخر هر روز کاری، دانش‌آموزان 6 تا 11 ساله کشش لازم را برای آموزش و یاد‌گیری دارند؟
در پایان این نامه از تصمیم‌گیرندگان و طراحان آموزش و پرورش درخواست شده تا رفع مشکلات پیش آمده در تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها از تصویب طرح‌های ابتکاری بعدی مانند تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس راهنمایی و متوسطه خودداری کنند.

تردید در یک‌نوبته‌شدن مدارس

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین در این باره به همشهری گفت: «دو‌نوبته بودن مدارس یکی از موانع مهم در طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌هاست، به‌ویژه اینکه در روزهای کوتاه زمستان برای شیفت بعدازظهر اغلب خانواده‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند.»علی عباسپور‌تهرانی‌فرد با تردید درباره وعده وزیر آموزش و پرورش مبنی بر یک‌نوبته شدن همه مدارس دونوبته از سال تحصیلی 91-90 اظهار کرد: با توجه به آمار بالای مدارس دو‌نوبته، تهیه مکانی مناسب برای فضاهای آموزشی به راحتی امکان‌پذیر نیست.نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به افزایش ساعت کار مدارس گفت: اگر یک ساعت به زمان تدریس دانش‌آموز ابتدایی اضافه شود، از نظر روحی و جسمی به کودک فشار وارد می‌شود.

ایجاد مشکلات تربیتی در کوچه و خیابان

سال گذشته رئیس سابق آموزش و پرورش شهر تهران با طرح تغییر ساعت کاری مخالفت کرد. وی علت مخالفت خود با آن طرح را که برای کاهش ترافیک مطرح شده بود، اینگونه بیان کرد: تغییر نیم‌ساعته، مدارس دو‌نوبته تهران را که تعداد آن هم کم نیست، با مشکل روبه‌رو می‌کند و باعث می‌شود دانش‌آموزان نوبت دوم پس از غروب آفتاب به منزل بروند که آثار مخرب تربیتی را در کوچه و خیابان‌ها برای آنها رقم می‌زند.

سخنان نغز خانم معاون

درصورت تکرار تجربه تلخ یک‌نوبته شدن دستوری مدارس بدون کارشناسی، همانند آنچه در دوره وزارت علی‌احمدی رخ داد، افزون بر تراکم دانش‌آموزی در دوره ابتدایی، وضعیت پیش‌دبستانی‌های ضمیمه مدارس دولتی نیز در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد و شاید هم نوبت عصر دبستان‌ها ادامه پیدا کند؛ هر چند معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش بنا بر آنچه ایسنا نوشت، در خوزستان اعلام کرد: «یک‌نوبته شدن مدارس ابتدایی روند توسعه پیش‌دبستانی‌ها را کاهش نمی‌دهد.»

فاطمه قربان به‌طور تلویحی به این موضوع اذعان کرد که با نوبت صبح‌شدن مدارس ابتدایی، احتمال می‌رود در نوبت صبح فضای کمتری در اختیار پیش‌دبستانی‌‌ها قرار بگیرد اما با این شرایط قطعا نوبت بعد از ظهر مدارس را هم فعال می‌کنیم. البته وی برای توجیه فعال‌شدن نوبت بعدازظهر دبستان‌ها به موضوعی اشاره کرده که در پذیرش آن شک و تردید وجود دارد: «پیش‌بینی ما این است که استفاده از ظرفیت خالی نوبت بعدازظهر مدارس ابتدایی رشد و توسعه پیش‌دبستانی‌ها را به‌دنبال داشته باشد، در چند سال گذشته هم شاهد استقبال والدین در نوبت بعدازظهر برخی پیش‌دبستانی‌ها بوده‌ایم.»

کد خبر 137674

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز