گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اینکه استفاده از آزمایشگاه در نظام آموزش و پرورش ایران به دست فراموشی سپرده شده، آموزش و پرورش قرار است برای «آزمایشگاه» که وجود خارجی در مدارس ندارد، 5‌نمره اختصاص دهد.

آزمایشگاه

قربانعلی افشانی، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش در این باره به فارس گفت: در صورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش، از سال تحصیلی جدید اختصاص 5 نمره برای «آزمایشگاه» در دروس «فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی» الزامی خواهد شد.

آزمایشگاه‌های ویترینی مدارس

ناکافی و غیرقابل استفاده بودن، فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی در مدارس و کمبود نیروی انسانی و متصدی آزمایشگاه موجب کاهش کمیت و کیفیت استفاده از آزمایشگاه شده‌است. البته همه اینها برخی از پیامدهای یک‌نوبته‌شدن مدارس دونوبته در دولت نهم و به دستور علی‌احمدی است که پس از 3 سال آشکار شده‌است.پس از یک‌نوبته‌شدن دستوری مدارس دو‌نوبته، آزمایشگاه‌ها و حتی انباری‌های مدارس هم با توجه به کمبود فضای آموزشی به کلاس درس تبدیل شد و کتابخانه‌ها نیز محدود و در برخی مدارس تعطیل شد.

«احسان. ن»، دانش‌آموز یکی از دبیرستان‌های منطقه15 تهران در این باره به همشهری گفت: مدرسه ما آزمایشگاه ندارد، وسایل آزمایشگاه را در اتاقی گذاشته‌اند و در آن را قفل کرده‌اند و ما تنها از پشت شیشه در اتاق به وسایل آزمایشگاه نگاه می‌کنیم. این دانش‌آموز اضافه کرد: معلمان ما ناچار هستند براساس تصاویر کتاب، آزمایش‌ها را فقط توضیح دهند و به همین علت اغلب دانش‌آموزان نمی‌توانند به خوبی آنها را درک کنند.

آفت تجمیع نمره‌ات

«ع. اخوان»، دبیر زیست‌شناسی در این باره اظهار کرد: متأسفانه دبیران باتوجه به تجمیع نمره‌های کتبی و نمره آزمایشگاه، به آزمایشگاه‌ها توجه کمتری دارند، البته حجم زیاد محتوای کتاب‌های درسی نیز یکی از علل بی‌توجهی به آزمایشگاه است. به گفته وی، در چند سال اخیر بحث آزمایشگاه در مدارس به بوته فراموشی سپرده شده و آزمایشگاه به موضوعی لوکس و فانتزی مبدل شده است و پیش از اختصاص نمره به آزمایشگاه‌ باید ابتدا آزمایشگاه مدارس احیا و تجهیز شود. اخوان بر این باور است که باید به آزمایشگاه مدارس توجه و تجهیزات و امکانات آنها مهیا شود و دانش‌آموزان بیشتر به انجام فعالیت‌های عملی آزمایشگاهی ترغیب شوند و حضور فعال دانش‌آموزان در انجام آزمایش‌ها موجب ایجاد انگیزه و حس کنجکاوی، اندیشه و خلاقیت می‌شود و شکوفایی استعداد‌ها را به‌دنبال دارد.

علاوه بر کمبود فضا جهت اختصاص به آزمایشگاه در مدارس و فرسوده بودن وسایل، نبود متصدی آزمایشگاه نیز یکی دیگر از معضلات آزمایشگاه مدارس است.مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز با اذعان بر این موضوع گفت: در داخل کتاب‌های درسی نیز فعالیت‌های آزمایشگاهی مورد توجه قرار گرفته و کمرنگ نشده است، ولی مشکل اینجاست که دبیر مربوطه در انجام کارهای آزمایشگاهی معمولا‌ تنهاست و نیاز به دستیار دارد.

اعتبارات پوشالی

وزرای آموزش و پرورش دولت‌های نهم و دهم بارها وعده تجهیز آزمایشگاه‌های مدارس را داده‌اند اما هنوز هم به جز در تعداد کمی از مدارس غیردولتی و خاص، در سایر مدارس از آزمایشگاه خبری نیست. طرح‌هایی مانند اختصاص 12‌درصد از اعتبارات عمرانی استان‌ها به تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مدارس نیز نتیجه مطلوبی نداشته است. جالب اینکه همین اندک اعتبارات نیز واریز نمی‌شود، برای نمونه اکبر لطفی، رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش آمل در دهمین دوره مسابقات علمی عملی آزمایشگاهی و کارگاهی دبیرستان‌ها گفت: «ردیف بودجه‌ای که در آن 2سالی است نسبت به تجهیز آزمایشگاه‌ها حرف‌هایی زده می‌شود هنوز از سوی وزارت مربوطه عملی نشده است.»

کد خبر 138171

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز