سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: وزارت آموزش و پرورش در حالی آموزش برخی رشته‌های تخصصی ورزشی مانند ژیمناستیک را برای دانش‌آموزان دبستانی اجباری اعلام کرده که به اذعان معاون اداره‌ کل تربیت بدنی این وزارتخانه، معلم ورزش برای آموزش این رشته‌ها ندارد.

ورزش مدارس

براساس گفته‌های محسن حلاجی رئیس مرکز تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، آموزش رشته‌های طناب‌زنی در پایه دوم، شنا در پایه سوم و ژیمناستیک در پایه چهارم ابتدایی اجباری است.
به گفته کیومرث هاشمی، آموزش شنا در سال تحصیلی گذشته در ساعات غیر‌درسی و فوق برنامه اجرا می‌شد، ولی رشته طناب‌زنی در ساعت ورزشی دانش‌آموزان اجرا خواهد شد و در طول یک سال تحصیلی۱۰ مهارت پایه‌ای این رشته به آنها آموزش داده می‌شود. وزارت آموزش و پرورش در حالی سیاست اجباری شدن ورزش در دبستان‌ را دنبال می‌کند که امکانات و مربی برای آموزش این رشته‌ها را ندارد.

«طنا‌ورز»، و فراموشی قائم‌مقام وزیر

قائم مقام وزیر و رئیس مرکز تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش که پیش از این اعلام کرده بود رشته ژیمناستیک در پایه چهارم و طناب‌زنی در پایه دوم ابتدایی اجباری شده در اظهارات جدید خود گفته که رشته «طناورز» در پایه چهارم دبستان از مهر‌ماه امسال اجباری می‌شود.ظاهرا وزارت آموزش و پرورش برای اینکه ورزش را در مدارس احیا کند دست به خلاقیت زده و رشته جدید «طنا‌ورز» را به نام خود ثبت کرده که به گفته هاشمی «طناورز»، ترکیب «طناب‌ و ورزش» است.

برنامه‌ریزی دقیق

رئیس مرکز تربیت بدنی پیش از این بارها از اجباری شدن رشته طناب‌زنی در پایه دوم دبستان و ژیمناستیک در پایه چهارم سخن گفته اکنون پس از ثبت رشته «طناورز» برای دانش‌آموزان پایه چهارم، رشته ژیمناستیک را برای دانش‌آموزان پایه دوم تجویز کرده‌است. به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، هاشمی در باره رشته جدید اظهار کرد: در تلاش هستیم حرکات زمینی این رشته ورزشی را پس از انجام بررسی‌های لازم در مدارس و در پایه چهارم دبستان اجرا کنیم.

کمبود نداریم، پراکندگی داریم

تناقض‌گویی‌های مسئولان آموزش و پرورش درباره ورزش مدارس همچنان ادامه دارد و با استناد به این گفته‌ها می‌توان فهمید برنامه‌های آموزش و پرورش برای احیای ورزش مدارس تنها در لفظ «اجباری» و «عنوان» رشته‌هاست. معاون اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش به پانا گفت: «با توجه به جذب معلمان ورزش در سال گذشته در حال حاضر کمبود مربی تربیت بدنی در مدارس نداریم.» محسن حلاجی افزود: «آمار مربیان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در حال حاضر 30 هزار نفر است و فقط با پراکندگی این مربیان مواجه هستیم.» وی اظهار کرد:

اگر این تعداد مربی به خوبی ساماندهی شوند در استان‌ها هم مشکلات مربیان تربیت بدنی حل خواهد شد که البته با 16 هزار مربی تربیت‌بدنی که سال گذشته جذب آموزش و پرورش شدند، بسیاری از مشکلات معاونت مربوطه مرتفع شده است. به گفته حلاجی، جذب این 16هزار مربی ورزش در سال‌گذشته بدان معنا نیست که مشکلات ما به‌طور کامل حل شده، بلکه در دوره ابتدایی نیاز به مربیان ورزشی که آموزش‌های لازم را دیده باشند حس می‌شود. حلاجی، خاطرنشان کرد: در نظر داریم تا برای رشته ژیمناستیک مربیانی را از بین معلمان تربیت بدنی موجود در بدنه وزارت آموزش و پرورش، آموزش دهیم.این در حالی‌است که براساس آخرین گفته‌های هاشمی رشته طناورز در مدارس اجباری می‌شود.

اجباری شدن ورزش با کدام ابزار

برنامه‌ریزی در هر دستگاهی باید با توجه به ابزارها و واقعیات باشد اما در ورزش مدارس به این نکته توجهی نمی‌شود و مسئولان وزارت آموزش و پرورش بر این باور هستند که اگر یک رشته ورزشی در یک پایه تحصیلی اجباری شود، ورزش مدارس احیا خواهد شد.این در حالی است ‌که بستر مناسب برای انجام حرکات ورزشی در مدارس، حتی در غیر‌‌دولتی‌ها فراهم نیست.

عقب‌نشینی از تهدیدها

هنگام آغاز طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان پایه سوم دبستان زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه داشتن گواهینامه آموزش شنا برای ورود به دوره راهنمایی اجباری است شنیده شد اما اخیرا آموزش و پرورش با عقب‌نشینی از موضع خود اعلام‌کرده گواهینامه شنا برای رفتن به دوره بالاتر «فعلا» اجباری نیست.حلاجی، معاون اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت:

گواهینامه شنا فعلا به‌صورت طرح ارائه شده است و نیاز به مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش دارد. در حالی که آموزش و پرورش طرح اجباری آموزش شنا به دانش‌آموزان سوم ابتدایی را کاملا موفق می‌داند و با اینکه کیومرث هاشمی، قائم مقام وزیر و رئیس مرکز تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش شهریور سال 89 اعلام کرده بود که «امسال(سال تحصیلی 90-89) آموزش شنا در پایه سوم ابتدایی و در سال‌های بعد در کل پایه‌های ابتدایی اجباری خواهد شد»، ولی این وعده عملی نشده است تا ثابت شود فاصله حرف تا عمل بسیار است.

کد خبر 138274

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز