بیانیه جنبش عدم‌تعهد در حمایت از برنامه هسته‌ای ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد.

در بیانیه جنبش عدم‌تعهد که مهر آن را منتشر کرد آمده است: جنبش عدم‌تعهد برحق اولیه و غیرقابل انکار کلیه کشورها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز، بدون هرگونه تبعیض و منطبق با تعهدات قانونی مترتب، تاکید می‌نماید. بنابراین، هیچ موردی نباید به‌گونه‌ای تفسیر شود که منجر به ایجاد ممنوعیت یا محدودیت حقوق کشورها در توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز شود. انتخاب‌ها و تصمیمات کشورها، شامل موارد مربوط به جمهوری اسلامی ایران، در زمینه استفاده‌های صلح آمیز از فناوری هسته‌ای و سیاست‌های چرخه سوخت می‌بایست محترم شمرده شوند.

این جنبش در ادامه بیانیه خود آورده است: جنبش عدم‌تعهد قویاً معتقد است که کلیه پادمان‌ها و موضوعات راستی‌آزمایی منجمله موارد مربوط به ایران می‌بایست در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و براساس مبانی حقوقی و فنی حل و فصل گردد. علاوه بر آن، جنبش عدم‌تعهد تاکید دارد که آژانس می‌بایست به کار خود برای حل موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب اختیار و اساسنامه آژانس ادامه دهد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: جنبش عدم‌تعهد موضع اصولی خود را مبنی بر اینکه دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه برای حل بلندمدت موضوع هسته‌ای ایران است، تصریح می‌نماید: جنبش عدم‌تعهد بدین‌منظور همه کشورهای عضو را نسبت به مشارکت مثبت، تشویق می‌نماید.

کد خبر 137191

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز