شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

بهاره زیاری: «دزدان خیابان جردن»، اولین ساخته سینمایی وحید اسلامی، روزنامه نگار و سینمایی‌نویس جوان آمادۀ نمایش شد.

دوچرخه شماره 605

فیلم‌نامه کمدی، ‌اجتماعی اسلامی را می‌توان برداشتی آزاد از قصۀ فیلم « دردسر در بهشت»، ساخته ارنست لوبیچ دانست.

«دزدان خیابان جردن» درباره دو دزد خرده‌پاست که سعی می‌کنند دست به کار بزرگی بزنند. در فیلم لوبیچ نیز یک دزد باکلاس پس از آشنایی با یک جیب‌بر،‌ به‌خدمت یک آدم پولدار در می‌آید تا با هم کاری سخت و غیرممکن انجام دهند.دوچرخه شماره 605

در «دزدان خیابان جردن» بیش از 10 بازیگر کمدی حضور دارند. در کنار رضا شفیعی جم و فتحعلی اویسی، بازیگرانی مثل ارژنگ امیرفضلی، حدیث فولادوند، رابعه اسکویی، آرام جعفری، محمدرضا اسماعیلی (در اولین نقش سینمایی خود)، محمد شیری و سیدرضا حسینی هم بازی دارند. حمید گودرزی و آرش میر اسماعیلی هم به عنوان بازیگر مهمان، حضوری مهم در فیلم دارند.

کل صحنه‌های فیلم در تهران و توسط محمد مجیدی فیلم برداری شد. مجید رضازاده موسیقی فیلم را ساخته و تدوین آن کار حامد رضی است.

اسلامی که پیش‌تر فیلم ویدئویی بلند «مرثیه یک رؤیا» را ساخته، درباره اولین کار بلند سینمایی خود به دوچرخه می‌گوید:

«با دیدن فیلم لوبیچ به‌فکر ایرانی‌کردن قصه‌اش افتادم و سعی کردم آن را با شرایط ایران تطبیق بدهم. البته غیر از قصه، بقیۀ چیزها کاملاً تغییر کرده و تشابه دیگری بین دو فیلم نیست. برای رسیدن به فیلم‌نامۀ موردنظرم حدود 12 بار متن را بازنویسی کردم.»

دوچرخه شماره 605اسلامی با اشاره به همراه‌کردن «دزدان خیابان جردن» با پیامی اجتماعی چنین ادامه می‌دهد: «در این فیلم یک بحث اجتماعی به راه انداختم. این قصه یک چرخش ماجرایی دارد، اما شخصیت‌های قصه در انتهای آن دوباره به اول بر‌می‌گردند. یک نوع هیاهوی بسیار برای هیچ است که دو دزد خرده‌پای فیلم (شفیعی‌جم و اسماعیلی) حول محور آن می‌چرخند.

در دل همین ماجراها مفاهیم و پیام‌هایی اجتماعی تنیده شد.»

اسلامی از وجود یک گاو صندوق در قصه فیلم خبر می‌دهد که نقش مهمی در ماجراها دارد. مدارکی در این گاوصندوق هست که هر دو قطب مثبت و منفی داستان به دنبال آن هستند.

گاوصندوق در طول فیلم دست به دست می‌چرخد و البته یک حالت نمادین هم پیدا می‌کند.

پنجاه درصد فیلم در خیابان جردن تهران اتفاق می‌افتد و این خیابان به صورت یکی از شخصیت‌های اصلی ماجرا هم در می‌آید. فتحعلی اویسی در فیلم در نقش «اصغر مارادونا» بازی می‌کند که با وانت‌بار خود جردن را بالا و پایین می‌رود و حمید گودرزی هم یک خواننده است که در پنج سکانس حضور دارد و هنرنمایی می‌کند.

کد خبر 137050
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز