وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: در انحلال خانه سینما، بحث ما صرفا حقوقی نیست بلکه اتفاقاتی هم به‌ویژه در 2 جشن اخیر خانه سینما رخ داده که مورد سؤال افراد متعهد و متدین جامعه قرار گرفته و این اتفاقات نشان می‌دهد این جشن‌ها نه یک فعالیت صنفی بلکه سیاسی هستند.

 به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، درباره‌ دلایل انحلال خانه سینما گفت: تغییرات ایجاد شده در اساسنامه در مقاطع مختلف مورد اعتراض ما بود و خود سینماگران نیز این موضوع را منعکس کرده بودند. وی خاطرنشان کرد: باید براساس اساسنامه اولیه هرگونه تغییری را شورای فرهنگ عمومی تصویب کند اما این کار انجام نشده بود که این تخلف آشکاری است و خودشان نیز به آن اذعان دارند.

در ادامه، این سؤال از سوی مجری برنامه مطرح شد که پس از چندین‌بار تغییر، اساسنامه در وزارت ارشاد بازبینی شده پس چگونه مُهر تایید به آن زده شده است که حسینی با اشاره به اینکه دقت لازم نبوده، گفت: حداقل در دولت نهم به این مسئله اعتراض شد؛ به این ترتیب که معاونت سینمایی در تاریخ هشتم تیرماه 1388 در نامه‌ای به ریاست اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات به چگونگی این تغییرات بدون اطلاع و مجوز معترض شد. حسینی همچنین گفت: در جشن سال گذشته و امسال خانه سینما، افرادی دعوت شدند و بیاناتی مطرح شد، نمادهایی به کار رفته و تجلیل‌هایی از کسانی که در خارج از کشور هستند انجام شد که مواضع‌شان علیه نظام جمهوری اسلامی، کاملا روشن است که اینها جای تردید به‌وجود آورد.

توضیح هیأت‌مدیره خانه‌سینما

در پی اظهارات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دو سیما و بیان نکاتی درخصوص انحلال خانه سینما، هیأت‌مدیره خانه سینما توضیحاتی ارائه کرد. در بخش‌هایی از این توضیحات آمده است:

ثبت رسمی مؤسسه خانه سینما در اداره ثبت شرکت‌ها تحت شماره ‌٧٦٧٤ به موجب تاییدیه و مجوز رسمی صادره از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره ‌١٥/٢٠٨٦ مورخ ‌١٠ مرداد ‌٧٢ خطاب به اداره ثبت شرکت‌ها صورت پذیرفته است.

در ماده یک اساسنامه جدید خانه سینما نیز عبارت مندرج در اساسنامه پیشین مبنی بر فعالیت خانه سینما تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عیناً تکرار شده است.

مطابق ماده ‌٥٣ اساسنامه جدید خانه سینما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان در خانه سینما دارای ناظر مالی است.

خانه سینما در جشن سالانه سینمایی خود در سال‌جاری صرفاً از آقایان داوود رشیدی (بازیگر) کمال تبریزی (کارگردان) مسعود بهنام (صداگذار) و محمد زرین (مدیرعامل پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) و در جشن سینمایی سال گذشته نیز صرفاً از آقایان دکتر محمد سریر (آهنگساز) حسین ترابی (فیلمنامه‌نویس و مستندساز) و محمدرضا فیروزفر (سازنده تجهیزات فنی فیلمسازی) تجلیل کرده که همگی این عزیزان ازجمله صاحب‌نامان و محبوب‌ترین هنرمندان عرصه سینمای ایران بوده و در ایران زندگی می‌کنند.

حمایت 24 صنف از عملکرد خانه سینما

24 صنف فعال سینمایی ایران با امضای نامه‌ای، حمایت خود را از عملکرد خانه سینما و هیأت‌مدیره آن اعلام کردند. به گزارش ایلنا، متن این نامه بدین شرح است: ما صنوف سینمای ایران خانه سینمای ایران را خانه قانونی خود می‌دانیم؛ چرا که در مراجع رسمی کشور به ثبت رسیده است، اساسنامه آن‌را خود به تصویب رساندیم؛ چراکه طبق قوانین رسمی کشور مجمع عمومی حق هرگونه تغییر در اساسنامه خود را دارد، هیأت‌مدیره خانه سینما را با آرای خود برگزیدیم و به انتخاب خود ایمان داریم. توقع داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار ما باشد و نه در مقابل ما؛ چراکه ما هنرمندان و دست‌اندرکاران سینمای ایران هستیم.

کد خبر 156327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز