گروه ادب و هنر: با آنکه موضوع نشست رسانه‌ای مدیرعامل خانه سینما راهیابی عسگرپور به هیأت‌رئیسه فدراسیون جهانی فیاپف بود ولی بازهم مطابق معمول صحبت اختلافات جامعه اصناف سینمایی کشور با معاونت سینمایی پیش آمد.

سینما

جالب اینکه این‌بار عسگرپور در پاسخ به انتقادهایی که اخیرا نسبت به جایگاه قانونی خانه سینما صورت گرفته اعلام آمادگی کرد این موضوع در قوه قضاییه رسیدگی شود.چندی پیش بابک خانیان مشاور معاون امور سینمایی خانه سینما را یک شرکت خصوصی نامیده و وجاهت قانونی‌اش را به‌عنوان جامعه اصناف سینمایی کشور زیر سؤال برده بود. همچنین بحث‌هایی پیرامون ایرادهای وارده به اساسنامه خانه سینما پیش آمده بود که به اعتقاد مدیران دولتی سینما موجب عدم مشروعیت قانونی این نهاد صنفی شده بود؛ خانه سینمایی که حالا نه‌تنها بودجه‌ای از وزارت ارشاد دریافت نمی‌کند که دامنه اختیاراتی که قانون برایش مقرر کرده نیز روز به روز تنگ‌تر می‌شود.

یکی از آخرین نمونه‌های این رویکرد، حذف خانه سینما از شورای صنفی نمایش است. با این حال عسگرپور دیروز در نشست خبری‌اش با خبرنگاران تأکید کرد که باتوجه به موضع وزارت ارشاد نسبت به خانه سینما، اگر قرائنی مبنی بر غیرقانونی بودن فعالیت‌های ما وجود داشت حتما دوستان وزارت ارشاد آن‌را از مجاری قانونی پیگیری می‌کردند.

محمد مهدی عسگرپور با اشاره به‌ عضویت ایران در فدراسیون جهانی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف)، گفت: اگر در دوران دیگری زندگی می‌کردیم، عضویت ما نه تنها ارزش بالایی داشت بلکه اخذ چنین کرسی‌ای می‌توانست تبدیل به جشن بزرگی برای خانواده سینما شود. مدیرعامل خانه سینما در نشستی که دیروز در خانه سینما برگزار شد، در تشریح جزئیات انتخابش به‌عنوان نایب‌رئیس فیاپف اظهار کرد: در زمانی که سینمای ایران داشت جنبه بین‌المللی پیدا می‌کرد، یکی از آرزوها عضویت در فیاپف بود.

اما آن زمان به لحاظ اینکه بحث کپی‌رایت و حقوق مالکانه فیلم بسیار مهم بود و سازوکار مشخصی در کشورمان در این خصوص نداشتیم و همچنین جشنواره فجر نمی‌توانست امکانات بین‌المللی داشته باشد، نمی‌توانستیم عضویت داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد:در هیأت‌مدیره جدید در وهله اول در این خصوص با شورای‌عالی تهیه‌کنندگان وارد صحبت شدیم اما آن شورا هم به‌دلیل مشکلات خود انگیزه لازم را نداشت و ما تصمیم گرفتیم حضور فعالی برای عضویت در فیاپف داشته باشیم و به عضویت هیات رئیسه آن درآییم و سعی کردیم این موضوع کپی رایت را که در کشورمان جدی گرفته نمی‌شود، برای آنها جا بیندازیم.

عسگرپور با بیان اینکه 51 جشنواره بین‌المللی تا سال‌جاری در فدراسیون فیاپف ثبت نام کرده‌اند گفت: فیاپف تنظیم رابطه تهیه‌کنندگان، عرضه فیلم‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی را بر عهده دارد و پیگیری حقوقی یک فیلم را انجام می‌دهد و حتی می‌تواند تا تحریم یک جشنواره پیش برود. وی با اشاره به دیگر وظایف فیاپف اظهار کرد: حمایت از ارتقای جشنواره‌ها، ارتباط با سازمان‌های جهانی، مبارزه با سرقت‌های ادبی، استاندارد‌سازی سینما، کمک به سازمان‌ها و کشورهایی که فاقد قانون حمایت هستند و به روز کردن مکانیسم‌های خصوصی از مواردی است که فیاپف آنها را دنبال می‌کند.

ابتدای این جلسه محسن هاشمی ـ معاون اجرایی خانه سینما ـ در توضیحاتی درباره فدراسیون جهانی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) گفت: فیاپف تنها سازمان تولید‌کننده فیلم و تولیدات تلویزیونی با قلمروی جهانی است که اعضای آن را 25 سازمان تولید‌کننده از 22‌کشور جهان در 5 قاره تشکیل می‌دهند. وی افزود: فیاپف به‌عنوان نماینده پیگیر منافع اقتصادی، قانونی و مقرراتی است که سینما و صنایع تولید تلویزیونی در 4‌قاره به‌طور مشترک دارند و این سازمان به‌عنوان حامی تولید‌کنندگان به تدوین و روشمند کردن راهبردها و هماهنگ کردن سیاست‌های اعمالی در مناطق عضو کمک می‌کند.

هاشمی کپی رایت و قوانین مربوط به حقوق مالکیت معنوی، اجرای قوانین و حقوق مالکیت معنوی مبارزه با سرقت، گسترش فناوری‌های دیجیتال و تاثیر آن در زنجیره ارزشی مواد سمعی، بصری و فرایند استانداردسازی فناوری و مقررات رسانه‌ها را از جمله وظایف فیاپف بر شمرد. وی ادامه داد: این سازمان یکی از زبده‌ترین تنظیم‌کنندگان جشنواره‌های بین‌المللی فیلم است که حراست از حقوق مالکانه را بر عهده دارد و مقررات فیاپف در عرصه جشنواره بین‌المللی فیلم یک قرارداد اعتمادی بین کسب و کار تجارت فیلم و جشنواره‌هایی که قدر منزلت و تاثیر اقتصادی‌شان به آن بستگی دارد، است.

کد خبر 136272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز