گروه ادب و هنر: چند روز پس از آنکه وزیر ارشاد از روشن‌شدن تکلیف خانه سینما در روزهای آتی خبر داد، برخی از سینماگران با انتقاد از جامعه اصناف سینمایی کشور به نقد عملکرد این تشکل صنفی پرداختند.

خانه سینما

چراغ اول را علیرضا رئیسیان روشن کرد و با غیر قانونی خواندن حضور اعضای علی‌البدل خانه سینما خواستار تشکیل مجمع عمومی شد. رئیس سابق کانون کارگردانان که پس از کنار گذاشته‌شدنش از ریاست کانون، به یکی از منتقدان سرسخت خانه سینما تبدیل شده، جزو سینماگرانی است که بی‌آنکه تعلق‌خاطری به اردوگاه شمقدری داشته باشد، همواره سیاست‌های محمدمهدی عسگرپور را زیر سؤال می‌برد. دیروز جمال شورجه نیز به انتقاد از عملکرد خانه سینما پرداخت.

این کارگردان سینما در گفت‌وگو با مهر گفت: به عقیده من رای‌گیری خانه‌سینما و نحوه انتخاب هیأت‌مدیره دچار اشکال است. باید همه اعضا هر تعدادی که هستند در مجمع عمومی حاضر شوند و طبق قوانین جاری در کشور درخصوص شرکت‌ها و اصناف مختلف پس از رسیدن اعضا به حد نصاب رای‌گیری انجام شده و هیأت‌مدیره انتخاب شود.

وی در ادامه افزود: نحوه انتخاب هیأت‌مدیره در خانه سینما که نمایندگان هر صنف اجازه انتخاب هیأت‌مدیره را دارند، جای اشکال دارد و درست نیست و این مسئله قابل بحث و بررسی است. یکی از ایرادها در این نوع انتخابات این است که به‌دلیل تعداد کم افراد، قابل رایزنی بوده و باید این نوع اشکالات بر طرف شود.

این کارگردان سینما درباره جایگاه خانه سینما در سازمان سینمایی کشور گفت: وضعیت خانه‌سینما در سازمان سینمایی کشور که چارت سازمانی آن در حال آماده‌شدن است و مصوب شورای ‌عالی سینماست، مشخص خواهد شد، زیرا صنوف مختلف باید زیر چتر واحد سازمان سینمایی قرار گیرند، تمام اصناف کشور زیر شاخه وزارتخانه مربوطه تعریف شده‌اند و هنگام انتخابات یک نفر از وزارتخانه به‌عنوان ناظر حضور دارد و اگر تخلفاتی در صنف صورت گیرد باید به وزارتخانه مربوطه پاسخگو باشند.
شورجه یادآور شد: اما متأسفانه باب غلطی درخصوص خانه سینما گذاشته شده است و خانه سینما خودش مستقل از دولت عمل می‌کند.

کارگردان 33روز در ادامه گفت: اگر به‌طور مثال در صنف پزشکان یا مهندسان تخلفی صورت گیرد به وزارتخانه مرتبط پاسخگو خواهند بود. وقتی در هیأت‌مدیره خانه‌سینما تخلف صورت می‌گیرد به کجا پاسخگوست؟ اصناف کار سیاسی نمی‌کنند اما رویکرد خانه سینما در چند ساله اخیر علی‌الخصوص در دوره نهم ریاست‌جمهوری سیاسی شد و در حوزه سینما دولت در دولت تشکیل دادند و مدیرعامل خانه سینما نامه‌ای اهانت آمیز خطاب به وزیر ارشاد نوشت.وی ادامه داد: در سال‌های قبل به‌دلیل همسویی و همگرایی خانه سینما با دولت مشکلی پیش نیامد اما این اواخر شاهد فعالیت‌های سیاسی خانه‌سینما بوده‌ایم.

علیرضا رئیسیان نیزگفت: طبق اساسنامه تدوین شده خانه سینما جایگزینی که اخیرا در هیأت‌مدیره صورت گرفته، غیرقانونی است. بنده از آقای مختاری که چندین دوره (4 یا 5 دوره) بازرس خانه سینما بودند و یکی از افرادی هستند که در تنظیم اساسنامه خانه سینما نقش داشته‌اند تعجب می‌کنم. ایشان هم اینک یکی از اعضای هیأت‌مدیره خانه سینما هستند و نباید اجازه می‌دادند این تخلف صورت گیرد. آقای خادم نخستین باری است که سمت بازرس خانه سینما را برعهده گرفته است و باید شرح وظایفشان به ایشان گوشزد می‌شد.

وی درباره اساسنامه خانه سینما توضیح داد: طبق اساسنامه خانه سینما می‌باید اعضای علی‌البدل مانند اعضای اصلی هیأت‌مدیره آرایی معادل نصف به اضافه یک را اخذ کنند اما متأسفانه نماینده کانون کارگردانان از میان 27 صنف خانه سینما تنها 7 رای را اخذ کرده است و حضور ایشان به‌عنوان عضو علی‌البدل غیرقانونی است اما در یک اتفاق عجیب با استعفای یکی از اعضای هیأت‌مدیره ایشان جایگزین می‌شوند و کاری غیرقانونی صورت می‌گیرد و بازرس خانه سینما که موظف است این نکته را گوشزد کند و اجازه انجام این تخلف را ندهد در انجام وظایف محوله کوتاهی کرده است.

رئیسیان یادآور شد: این درحالی است که در دوره گذشته در گزارشی آقای مختاری به‌عنوان بازرس خانه سینما این مورد را به همه اصناف اعلام کرده بودکه در تایید حرف بنده است. کارگردان فیلم چهل‌سالگی در ادامه توضیح داد: قطعا برای ترمیم هیأت‌مدیره باید مجمع عمومی تشکیل شود، زیرا اعضای علی‌البدل هیأت‌مدیره فعلی حائز شرایط نیستند و تعداد آرای آنها کمتر از نصف به اضافه یک است. از سوی دیگر دلایل استعفای تورج منصوری اعلام نشد. وی ادامه داد: هیأت‌مدیره در این خصوص تخلف کرده است و بازرس خانه سینما به وظیفه‌اش عمل نکرده است.

متأسفانه فضا به‌گونه‌ای شده که دوستان فکر می‌کنند کشوری اعلان جنگ کرده و باید مسائل را به‌صورت پنهانی در کشور رفع و رجوع کرد تا اتفاقی در بیرون صورت نگیرد و سوءاستفاده‌ای انجام نشود. عمل غیرقانونی صورت گرفته و باید هیأت‌مدیره پاسخگو باشد.

کد خبر 149787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز