رئیس دیوان عدالت اداری از صدور رای در پرونده شکایت خانه سینما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نقض تصمیم انحلال خانه سینما خبر داد.

محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره افزود: در این پرونده یک مسئله در تصمیم وزارت ارشاد از لحاظ رعایت موازین قانونی توسط شعبه رسیدگی‌کننده به پرونده مورد اشکال قرار گرفته است. وی افزود: شعبه رسیدگی‌کننده تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نقض کرد تا مجددا وزارت فرهنگ و ارشاد درموضوع انحلال خانه سینما تصمیم‌گیری کند. رئیس دیوان عدالت اداری گفت: این رای به وزارت ارشاد و خانه سینما ابلاغ خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره آخرین وضعیت خانه سینما در پی اعلام حکم دیوان عدالت اداری، گفت: آنچه مطرح شده تنها یک ایراد شکلی بوده است. به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی در حاشیه سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران، گفت: آنچه تاکنون مطرح شده ایرادی شکلی بوده است که این موضوع مجددا در هیات رسیدگی وزارت ارشاد مورد بررسی قرار می‌گیرد و کار دنبال می‌شود. وی در عین حال گفت: لازم بوده است که برخی مراحل قانونی با دقت بیشتری دنبال شود که ان‌شاء‌الله این موضوع از این پس رعایت می‌شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا هیات رسیدگی به این موضوع در وزارت ارشاد قرار دارد؟ گفت: هیات رسیدگی بر مراکز فرهنگی، موسسات، تشکل‌ها و انجمن‌های فرهنگی در خود وزارت ارشاد پیگیر این موضوع است که البته باید این دوستان دقت بیشتری می‌کردند اما به هر حال اشکالات گرفته شده بیشتر شکلی است و دنبال آن هستیم که مراحل قانونی انجام شود.

همچنین وزارت ارشاد به ایراد وارده به صدور دستور انحلال خانه سینما از سوی دیوان عدالت اداری پاسخ داد. دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام کرد:«درصورت وصول ابلاغ رسمی قضایی، این هیأت در نخستین فرصت نسبت به تشکیل جلسه هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری اقدام و ایراد وارده را بررسی می‌نماید.»به گزارش مرکز روابط عمومی، اطلاع رسانی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی خاطرنشان کرد: «صدور دستور انحلال خانه سینما تا اعلام قطعی نظر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به قوت خود باقی است.»وی متذکر شد: «هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری به استناد ماده واحده قانون تعطیل موسسات و واحدهای آموزشی و تحقیقاتی و فرهنگی- که بدون اخذ مجوز قانونی دایر شده و می‌‌شود- مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی تنها مرجع صالح رسیدگی به امور مراکز فرهنگی هنری است.»

هیات‌مدیره و مدیرعامل خانه سینما هم در پی رای دیوان عدالت اداری مبنی بر «نقض تصمیم وزارت‌ ارشاد در «انحلال» خانه‌سینما» متنی را منتشر کرد. به گزارش ایسنا، در بخش‌هایی از این متن آمده است:« در پی اعلام رای دیوان عدالت‌ اداری مبنی بر نقض دستور انحلال خانه سینما ضمن تبریک به اهالی صبور و عزیز جامعه اصناف سینمای ایران، بار دیگر بر اعتقاد خود بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی به‌عنوان راه‌حل و گره گشای بسیاری از مسائل و مشکلات تاکید می‌کنیم.»در ادامه با سپاس از دیوان عدالت اداری در مورد رفع سوء تفاهمات از سوی هیات‌مدیره و مدیرعامل خانه‌سینما اعلام شده است که فعالیت‌های رسمی‌ خانه سینما را از روز سوم خرداد از سر می‌گیرند.

این در حالی است که سیدعلیرضا سجادپور با اشاره به نقض حکم وزارت ارشاد در ارتباط با انحلال خانه سینما تصریح کرد: از نظر ما هنوز «تعطیلی» خانه سینما برقرار و قطعی است. مدیرکل نظارت ارزشیابی سازمان سینمایی با اشاره به مصاحبه رئیس دیوان عدالت اداری و اعلام خبر نقض حکم وزارت ارشاد در ارتباط با انحلال خانه سینما از سوی وی گفت: اگر در اصل مصاحبه دقت کنید می‌بینید که از حکم انحلال خانه سینما یک اشکال شکلی گرفته شده و طبیعی است که با رفع آن اشکال، حکم «انحلال» می‌تواند همچنان برقرار باشد. وی ادامه داد: ضمن آنکه، اساسا هنوز نظر دیوان عدالت اداری به وزارت ارشاد نرسیده است و ما هم مانند رسانه‌ها، این موضوع را تنها از طریق مصاحبه رئیس محترم دیوان عدالت اداری متوجه شدیم. اعلام حکم به این شکل، برای ما کمی غیرعادی است که چرا باید چنین موضوعی به‌صورت مصاحبه رسانه‌ای اعلام شود نه نامه رسمی. سجادپور در پایان سخنانش، تصریح کرد: از نظر ما همچنان «تعطیلی» خانه سینما برقرار و قطعی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایراد دیوان عدالت به رای این وزارتخانه برای انحلال خانه سینما را تشریح کرد. حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر مسعودپور درگفت‌وگو با مهر اظهار داشت: دیوان عدالت اداری از وزارت ارشاد سؤال کرد که آیا مرکز موسسات این وزارتخانه دارای وجاهت قانونی برای انحلال خانه سینما بوده یا نه که به آنها پاسخ مثبت دادیم و توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه کردیم. وی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری در نامه خود به وزارت ارشاد این نکته را آورده است که اصولا شکل‌گیری خانه سینما وجاهت قانونی نداشته و لذا دلیلی نیز برای منحل کردن آن از سوی وزارت ارشاد وجود ندارد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت‌فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایراد دیوان عدالت اداری به رای انحلال خانه سینما جزئی است، خبر نقض این رای از سوی دیوان عدالت اداری را تکذیب کرد. دستور انحلال خانه سینما روز 13دی ماه 90 طی نامه‌ای از سوی دبیر هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به مدیرعامل خانه‌سینما اعلام شده بود.

کد خبر 171607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز