رئیس دیوان عدالت اداری نیز که چند روز پیش از نقض حکم انحلال خانه سینما توسط وزارت ارشاد خبر داده بود، در گفت‌وگویی تازه اعلام کرد که نقض حکم تنها درمورد تصمیم وزارت ارشاد صادر شده است.

خانه سینما

حالا اینکه در اختیارات شورای فرهنگ عمومی کشور انحلال خانه سینما هم پیش‌بینی شده، سؤالی بود که دیروز میان اهالی سینما مطرح شده بود. به نظر می‌رسد داستان خانه سینما همچنان آبستن حوادث تازه است. منصور واعظی گفت :تصمیم شورای فرهنگ عمومی کشور درخصوص انحلال خانه سینما به‌دلیل عدم‌وجاهت قانونی اساسنامه آن همچنان پا برجاست.

به گزارش مرکز روابط عمومی، اطلاع رسانی و امور بین‌الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه افزود: تغییرات مکرر اساسنامه خانه سینما در سال‌های گذشته و مخصوصا ابطال شرط مهم نظارت شورای فرهنگ عمومی بر تغییرات انجام گرفته در سال 1387 مهم‌ترین دلیل عدم‌وجاهت قانونی اساسنامه خانه سینماست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه حکم انحلال خانه سینما در 2 مرجع هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی صادر شده است، ادامه داد: رأی صادره از دیوان عدالت اداری به تصمیم هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی وزارت ارشاد بوده درحالی‌که این دیوان تصمیم شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان مرجع تصمیم‌گیرنده در این خصوص را کاملا قانونی می‌داند.

واعظی تصریح کرد: در دادنامه صادره، مقام تصمیم‌گیرنده، شورای فرهنگ عمومی کشور عنوان شده است و این بدان معناست که حکم انحلال صادره از سوی این شورا به قوت خود باقی است. رئیس دیوان عدالت اداری نیز گفت: انحلال خانه‌سینما در 2 مرجع صورت گرفته است؛ یکی وزارت ارشاد و دیگری شورای فرهنگ عمومی. دیوان حکم وزارت ارشاد را نقض کرده اما اگر حکم شورای فرهنگ عمومی کشور قطعی باشد انحلال هنوز پابرجاست. حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری در گفت‌وگو با فارس درباره ابهامات ایجاد شده در زمینه نقض حکم انحلال خانه سینما در این دیوان اظهار داشت: موضوع اصلی این بود که حکم انحلال خانه سینما در 2‌مرجع مختلف یعنی شورای فرهنگ عمومی و یک روز بعد هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی و هنری وزارت ارشاد اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: هر کدام از تصمیمات اتخاذ شده دارای اشکالاتی بود که باید برطرف شود اما خانه سینما از تصمیم وزارت ارشاد شکایت کرده است و دیوان عدالت اداری بعد از بررسی این موضوع، با توجه به اشکالات موجود در تصمیم و به لحاظ اینکه این تصمیم مغایر با مقررات و برخی موازین قانونی بود، آن را نقض کرد.

رئیس دیوان عدالت اداری با بیان اینکه حالا دو طرف، دعوا دارند که رأی نقض دیوان، به معنی نقض انحلال است یا خیر؟ افزود: تصمیم وزارت ارشاد مبنایی دارد که عبارت است از تخلفاتی که در خانه سینما صورت گرفته بود اما برای عملی‌کردن تصمیم خود باید اقدامات قانونی را انجام می‌داد که رعایت نشده است.منتظری خاطرنشان کرد: در رأی تصریح شده است که موضوع انحلال خانه سینما مجدداً باید در هیات رسیدگی به امور مراکز هنری و فرهنگی وزارت ارشاد بررسی شود.

توضیح خانه سینما

درپی اعلام‌نظر دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، خانه سینما درباره این موضوع توضیحات حقوقی داده است. به گزارش ایسنا، در توضیحاتی که به امضای جمال خندان کوچکی ـ وکیل خانه سینما ـ رسیده، ‌آمده است: « حکم صادره از سوی قضات شعبه اول دیوان عدالت اداری روز پنجشنبه به اینجانب ابلاغ شد و همانطور که ریاست محترم دیوان عدالت اداری نیز در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته بودند، دیوان عدالت‌اداری شکایت خانه سینما را وارد دانسته و تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تاسیس و فعالیت بدون مجوز خانه سینما را بلا جهت اعلام کرده است.در رأی دیوان عدالت اداری تصریح شده است: «در ما نحن فیه معاون وقت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و سمعی بصری طی نامه شماره 408/ 15 مورخ 10 مرداد سال 72 از اداره ثبت شرکت‌ها تقاضای ثبت مؤسسه خانه سینما را کرده و این امر به منزله تایید تاسیس و صدور مجوز در اجرای مقررات قانونی تلقی می‌‌شود»، لذا دیوان تصمیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر انحلال خانه سینما را باطل اعلام کرده و هم‌اکنون آن مانعی که خانه سینما به سبب آن فعالیت خود را متوقف کرده بود، دیگر وجود خارجی ندارد و خانه سینما به موجب این حکم می‌تواند همچون گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.»

وکیل خانه سینما با اشاره به اظهارات دبیر شورای فرهنگ عمومی در ادامه نوشته است: «مطابق مصوبات مورخ 7 و 14 /8/ 1364 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تصویب اساسنامه مؤسسات فرهنگی از جمله وظایف « شورای فرهنگ عمومی کشور » قلمداد شده بود اما در سال 1375 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در بازنگری شرح وظایف و مسئولیت‌های «شورای فرهنگ عمومی» برای این شورا شأنی معادل سیاستگذاری قائل شده و امور تصدیگری و ورود در مصادیق مؤسسات فرهنگی را از وظایف این شورا حذف کرد.

همچنین مطابق مفاد تبصره یک ماده 10 ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون‌ها و انجمن‌های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آنها مصوب 8 آبان ماه سال 86، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ؛ موضوع تایید اساسنامه پیشنهادی مؤسسات فرهنگی صرفاً بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت؛ مضافاً اینکه درخواست انحلال مؤسسات فرهنگی از دادگاه صالح نیز به موجب مفاد قانون تعطیل مؤسسات فرهنگی... مصوب سال 1372 مجلس شورای اسلامی با رعایت مقررات مندرج در آن قانون صرفاً از جمله وظایف و اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و هست.‌ لذا به موجب قوانین و مقررات یادشده، شورای فرهنگ عمومی صلاحیت قانونی جهت ورود در موضوع اساسنامه و پیشنهاد انحلال خانه سینما را ندارد؛ هرچند نظرات ارزشمند شورای فرهنگ عمومی همواره مورد توجه مدیران و اهالی خانه سینما بوده و خواهد بود لیکن به‌رغم توضیحات دبیر محترم شورای فرهنگ عمومی مبنی بر چندین مورد تذکر به خانه سینما درخصوص اساسنامه، متاسفانه هیچ‌گونه سابقه‌ای از تذکرات یادشده در خانه سینما موجود نیست؛ چه اینکه پس از سال 1375 و تغییر شرح وظایف شورای فرهنگ عمومی به شرحی که عرض شد اساساً شورای فرهنگ عمومی هیچ‌گونه مکاتبه‌ای با خانه سینما نداشته است.

کد خبر 171884

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز