گروه ادب و هنر: مدیر سازمان سینمایی کشور پس از مدت‌ها ابراز مخالفت با خانه سینما در اظهارنظری می‌گوید که امیدوار است فعالیت‌های فرهنگی خانه سینما ازسر گرفته شود.

شمقدری می‌افزاید: این تشکل می‌تواند فعالیت غیرصنفی داشته باشد. توضیح واضحات است اگر بگوییم خانه سینما یک تشکل صنفی است و فلسفه شکل‌گیری‌اش رسیدگی و ساماندهی به اصناف بوده. فعالیت فرهنگی معنی‌اش می‌تواند این باشد که در بهترین حالت خانه سینما تبدیل به جایی مثل موزه سینما خواهد شد.

چند روز پس از صحبت‌های شمقدری، احمد نجفی به‌عنوان عضو شورای عالی سینما با یکی از خبرگزاری‌ها گفت‌وگو کرد و از نظر مثبت رئیس‌جمهور برای تعامل با خانه سینما سخن گفت؛ جمله‌ای که البته نجفی یک روز بعد در گفت‌وگو با روزنامه دولت آن‌را تکذیب کرد ولی قبل از نجفی، برخی دیگر از اعضای شورای عالی سینما هم از موافقت احمدی‌نژاد با رفع مشکل خانه سینما خبر داده بودند.

احمد نجفی میان صحبت‌هایش از تدوین اساسنامه جدید خانه سینما زیر نظر شمقدری هم خبر داده بود که باتوجه به تکذیب نشدن این خبر از سوی سازمان سینمایی کشور، گویا ماجرا صحت دارد. مجموعه اینها باعث شد تا در محافل سینمایی شایع شود چون بازگشایی خانه سینما گریزناپذیر است، شمقدری می‌خواهد کمیته ساماندهی اصناف که توسط خودش راه‌اندازی شده کارکردش را از دست ندهد. به همین دلیل در اساسنامه تازه خانه سینما، فعالیت‌های صنفی پیش‌بینی نخواهد شد. این شایعه هم البته نه تکذیب شد و نه تأیید.

وزیر ارشاد هم روز شنبه در حاشیه مراسم اختتامیه دومین دوسالانه بین‌المللی خوشنویسی ایران در قزوین گفت: موضع این وزارتخانه درباره انحلال خانه سینما همچنان پابرجاست، اما سیدمحمد حسینی به فاصله 24ساعت نرمش عجیبی در مواضعش نشان داد. او در مراسم افتتاح باشگاه خبرنگاران و انجمن سینمایی پلیس ابراز امیدواری کرد که اساسنامه تازه خانه سینما با مشارکت همه سینماگران تدوین شود.

اما جالب‌تر از صحبت‌های ضدونقیض وزیر ارشاد، انتقاد مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از مواضع مدیران سینمایی بود. سیداحمد میرعلایی گفت: متأسفانه ما مسئولان هم دست به دست هم دادیم و در ایجاد این بحران برای سینمای ایران نقش داشتیم. ما آنقدر به حاشیه‌ها توجه می‌کنیم که سینما را از یاد برده‌ایم. آنقدر در این مدت گفتیم خانه سینما باز شود، بسته شود که کلیت سینما را به فراموشی سپردیم.» به این ترتیب به نظر می‌رسد در بدنه مدیران سینمایی نیز اختلاف‌نظرهای مشهودی وجود دارد یا دست‌کم در فارابی چنین چیزی بعینه مشاهده می‌شود.

3 سال پیش میرعلایی به‌عنوان فردی از بدنه سینما و تهیه‌کننده‌ای خوشنام به مدیریت فارابی منصوب شد تا روابط سینماگران با فارابی که در زمان مدیریت مجید شاه‌حسینی به‌شدت تیره و تار شده بود را بهبود بخشد. حالا اما مشکل فراتر از فارابی است و اتفاق‌های خانه سینما، روابط سینمایی‌ها را با ارشاد و سازمان سینمایی شکرآب کرده است. اظهارنظرهای عجیب و غریب و متناقضی هم که در این مدت بیان شده حکایت از این دارد که ارشاد هم نمی‌داند بحرانی که ایجاد شده را چگونه حل کند.

به همین دلیل یک روز اعلام می‌شود خانه سینما منحل است و روز دیگر همان مقام مسئول ابراز امیدواری می‌کند که اساسنامه جدید خانه سینما با همیاری اهالی سینما تدوین شده و اختلافات گذشته هم کنار گذاشته شود. نکته جالب توجه در صحبت‌های تازه وزیر ارشاد تشکیل خانه سینمایی جدید است که کارش مبادله هیأت‌های سینمایی، بازاریابی بین‌المللی، برپایی جلسات نقد و بررسی و... است و گویی تنها کاری که خانه سینما نباید انجام دهد فعالیت صنفی است. باید دید چنین تشکیلاتی تا چه اندازه می‌تواند مورد استقبال سینماگران قرار گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری افتتاح باشگاه خبرنگاران و انجمن سینمایی پلیس که با حضور سردار کارگر معاون اجتماعی نیروی انتظامی و جمعی از سینماگران تشکیل شده بود با اشاره به مسائل خانه سینما گفت: در هر صورت همیشه اختلاف وجود دارد. ان‌شاء‌الله همه مسائلی که رخ داده و هر چه بوده و گذشته را نادیده بگیریم و در کنار هم برمبنای قانون خدمت کنیم. به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست حسینی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم چیزی به سینماگران تحمیل شود؛ بحث این است که تشکل‌های صنفی براساس ضوابط شکل بگیرد.

وی همچنین درباره تشکلی که قرار است فعالیت‌های غیرصنفی سینماگران را بر عهده بگیرد، تصریح کرد: فعالیت‌های فراتر از صنفی باید اساسنامه قانونی داشته باشند؛ آنچه در این زمینه به ذهن ما رسیده همان نام خانه سینما که درنظرها آشناست یا نامی مانند باشگاه سینماست. اما ما اصلا تعصبی روی نام این مجموعه نداریم؛ چرا که مهم فعالیت است. حسینی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه هیأت مدیره خانه سینما می‌گوید حاضر است اساسنامه را براساس مواد قانونی و نظرات وزارت ارشاد و شورای فرهنگ عمومی اصلاح کند و این موضوع آیا می‌تواند مشکلات گذشته را بین ارشاد و خانه سینما حل کند؟ گفت: به‌نظرم دوستان اقدام خوبی کردند که گفتند حاضریم اساسنامه تغییر کند.

البته ما نگاهمان فقط به آنها نیست و می‌گوییم همه بیایند و اساسنامه را بنویسند و انتخابات انجام شود. وی در پایان سخنانش در این بخش خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم حتی افرادی که به هر دلیلی تمایلی ندارند در تغییر اساسنامه و اصلاح آن همکاری کنند، می‌توانند در انتخابات آن تشکل مؤثر باشند. گرچه ما از همکاری همه دوستان چه آنهایی که از قبل بوده‌اند و چه آنهایی که نبوده‌اند برای تدوین اساسنامه استقبال می‌کنیم.

این موضوع که همه در تدوین اساسنامه نقش داشته باشند همگرایی قوی‌تری را ایجاد می‌کند اگر چه همانطور که گفتم افرادی که نمی‌خواهند در اصلاح اساسنامه همکاری کنند می‌توانند در انتخابات آن تشکل سهیم باشند. حسینی درباره آخرین وضعیت خانه سینما گفت: ما اعتقاد داریم فعالیت‌های صنفی در سینما باید انجام شود. لذا به‌زودی باید اصناف قانونی تشکیل شود تا بتوانند به‌خودشان و جامعه‌ای که دربرمی‌گیرند خدمت کنند.

کد خبر 173651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز