آیدا ابوترابی ماهواره‌ها، هرم‌های تازه‌ای کشف کرده‌اند.

دوچرخه شماره 605

هرم‌ها البته قدیمی‌اند ، منتها قرن‌ها زیر خاک خوابیده‌اند و حالا به کمک ماهواره‌ها تازه کشف شده‌اند و شاید به همین زودی‌ها ، متخصصان بیدارشان کنند و از زیر خاک درشان بیاورند. بد نیست کمی بیشتر درباره این کشف و کاربردهای گوناگون ماهواره‌ها بخوانیم.

ماهواره‏‌های تحقیقاتی، ‌هواشناسی، ردیابی، ارتباطی، عکس‌برداری و... از انواع ماهواره‌‏ها هستند. کاربرد آنها آن‌قدر زیاد است که حتی علوم دیگر را هم درگیرخود کرده است. مثلاً به تازگی دانشمندان توانسته‏اند به کمک یک قمر مصنوعی‏ که 643 کیلومتر بالاتر از جو زمین قراردارد،‌17 هرم و حدود سه‌هزار سکونت‌گاه باستانیِ به زیر خاک‌رفته را در مصر -که کسی از وجودشان خبر نداشت- کشف کنند. این ماهواره به کمک اشعۀ مادون قرمز توانست عکس‎هایی از منطقه‌ای باستانی در مصر، که بیشترین اهرام در آن‌جا قرار دارد، تهیه کند و محل دقیق اهرام مدفون در زیر خاک را شناسایی کند. ماهواره‏‌ها از مهم‏ترین اختراعات بشرند، به آنها قمر مصنوعی هم می‌گویند و بدون آنها، انجام خیلی از کارها غیرممکن خواهد بود.

به طور کلی ماهوارۀ فضایی به شیئی گفته می‏شود که در مدار یک سیاره می‏چرخد و اطلاعاتی را انتقال می‏دهد. درست به‌خاطر همین ویژگی، یعنی چرخیدن به دور سیاره‌ای بزرگ‌تر، لقب قمر مصنوعی را به ماهواره‏ها داده‎اند.

بی‌کمک ماهواره‌ها شاید بشر هرگز نمی‏توانست به بسیاری از اسرار فضا دست پیدا کند. اما برخی تصور می‏کنند از ماهواره‏ها فقط در مسائل فضایی استفاده می‏شود؛ فکرش را بکنید، به کمک ماهواره‏ها اهرام جدیدی از دل خاک بیرون خواهند آمد!واقعیت این است که انتقال داده‏های فضایی تنها یکی از کارهای این اجسام است. ماهواره‏ها امروزه به زندگی ما راه یافته‏اند و کاربردهای گوناگونی از هواشناسی گرفته تا مسیریابی و... پیدا کرده‏اند.

اولین بار نویسنده‏ای به نام ادوارد اورت‌هیل در سال ۱۸۶۹میلادی موضوع ماهواره‏ها را در داستانی به نام «ماه آجری» مطرح کرد. بعد از او ژول ورن در یکی از داستان‌هایش از چیزی نام می‏برد که بی‏شباهت به ماهواره‏های امروزی نیست.

اما از عالم داستان و تخیل که بگذریم، در سال 1903 میلادی دانشمندی روس به نام کنستانتین تسیولکوفسکی مقاله‏ای درباره استفاده از موشک‏ها در رفتن به فضا نوشت و بحث ماهواره‏ها را به‌طور علمی مطرح کرد.

سپس در زمان جنگ جهانی دوم دانشمند معروف ، آرتور سی. کلارک پیشنهاد استفاده از ماهواره‏های ارتباطی و مخابرۀ امواج رادیو و تلویزیون را داد. این پیشنهاد تا 12 سال بعد تحقق نیافت. در سال 1957 میلادی اولین ماهواره‌ به نام «اسپوتنیک1» به فضا پرتاب شد. بعد از آن بر ماهواره‏‌های ساخت بشر مرتب افزوده شد و طبق آمار سازمان فضایی «ناسا»، تا سال 2008 میلادی ‌ نزدیک 3‌هزار ماهواره به فضا پرتاب شده است.

با هر اختراع جدید معمولاً ‌بحث‏‌های جدیدی هم مطرح می‏‌شود. پس از ساخت ماهواره‏‌ها مشکلی به نام« زباله‌‏های فضایی» به وجود آمد. ماهواره‏‌هایی که از مدار خارج می‎شدند، در اطراف زمین سرگردان می‏‌شدند و به مرور دانشمندان متوجه تأثیر آنها شدند و تصمیم گرفتند که به دنبال راهی برای جمع کردن آنها بگردند. به جز زباله‏های فضایی، بحث تصادف ماهواره‎ها هم جالب توجه است. گرچه این اتفاق هرگز برای ماهواره‌‏هایی که در مدار وجود دارند، نمی‏‌افتد، اما دربارۀ ماهواره‌هایی که از مدار خارج شده‌اند احتمالش خیلی هم کم نیست؛ تا آن‌جا که در سال 2009 دو ماهواره به هم برخورد کردند و از بین رفتند!

کد خبر 137048
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز