یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

می دانید غذای مورد علاقه زرافه‌ها و فیل‌ها چیست؟ برگ...

601

البته نه کباب برگ... برگ درخت اقاقیا! به خصوص فیل‌ها از این غذا خیلی خوششان می‌آید و اگر جایی یک درخت اقاقیا پیدا کنند، تا یک شکم سیر برگ نخورند دست از سر درخت برنمی‌دارند. دل فیل‌ها هم که می‌دانید چه‌قدر بزرگ است ماشاءالله!

ولی در این میان، درخت اقاقیا هم بی‌کار نمی‌نشیند تا نابود شود. اقاقیا یک پدافند غیر عامل دارد برای مبارزه با فیل‌ها؛ یعنی از قبل فکر همه چیز را کرده است. به یک مشت مورچه جا و مکان داده برای زندگی... یک شیره خوشمزه هم به عنوان غذایشان از خودش تراوش می‌کند. مورچه‌ها هم خودشان را موظف می‌دانند وقتی حیوان برگ‌خواری یادش می‌رود کاه که از خودش نیست، کاهدان که از خودش است، با گاز گرفتن و حمله به او این مهم را یادش بیندازند.

چند سال پیش مجله «ساینس»، در این باره تحقیقی انجام داد در کنیا؛ جایی که هم فیل زیاد دارد هم درخت اقاقیا. تحقیق این‌گونه بود که دور درخت‌های اقاقیا حصار کشیدند تا از دسترس فیل‌ها خارج شوند و از بین نروند. بعد از غیب‌شدن فیل‌ها درخت هم غذاسازی برای مورچه‌ها را متوقف کرد و بالطبع، مورچه‌ها هم اثاث‌کشی کردند رفتند یک جای دیگر...

کم‌کم پای آفات و حشرات نابود کننده‌ای که از مورچه‌ها حساب می‌بردند به درخت باز شد، بسیاری از درختان خشک شدند و در نهایت در مناطقی که فیل‌ها حضور نداشتند، تعداد درخت‌های اقاقیا هم کم شد! گروه تحقیقاتی مجله «ساینس» هم اعتراف کرد بشر نباید موازنه طبیعت را که خداوند با آن دقت و ظرافت تنظیم کرده است، به هم بزند.

کد خبر 134842
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز