گروه اقتصادی: مجلس شورای اسلامی، نگران پس‌لرزه‌های بی‌ثباتی مدیریتی و بی‌قانونی در وزارت نفت به‌عنوان پولسازترین وزارتخانه دولت است.

 

از سوی دیگر با نشستن محمد علی‌آبادی بر صندلی سرپرستی وزارت نفت به‌نظر می‌رسد موضوع ادغام وزارت نفت و نیرو بهانه‌ای برای کنارگذاشتن محترمانه مسعود میرکاظمی به‌دلیل عدم‌هماهنگی لازم با نزدیکان رئیس‌جمهور بوده است. به گزارش همشهری، معارفه سرپرست وزارت نفت در غیاب وزیر برکنار شده در روز گذشته از یک سو و نامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر غیرقانونی بودن کارگروه ویژه نفت و مصوبات آن و نیز ابطال مصوبه سال 88 هیات وزیران از سوی دیگر، استراتژیک‌ترین وزارتخانه اقتصادی و البته سیاسی ایران را در شرایطی لرزان قرار داده است. افزون بر نابسامانی‌های ناشی از بی‌ثباتی مدیریتی و تصمیم‌گیری‌های فاقد وجاهت قانونی در وزارت نفت، حضور سرپرست وزارت نفت در اجلاس ماه جاری سازمان اوپک از سوی برخی نمایندگان مجلس از جمله احمد توکلی مورد تردید جدی قرار گرفته است. آیا 90 روز آینده برای وزارت نفت روزهایی آرام خواهد بود؟

مهر ابطال بر مصوبات نفتی

مهم‌ترین و چالش برانگیزترین خبر درباره وزارت نفت، بدون تردید، مهر ابطال مجلس بر مصوبات نفتی‌هاست که 90 روز آینده را برای مدیران نفتی لرزان خواهد کرد چه اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، مصوبه هیأت وزیران درباره واگذاری حق تصمیم‌گیری در امور نفت به کارگروهی متشکل از نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور را مغایر قانون اعلام کرد. علی لاریجانی در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور با اعلام این مطلب تصریح کرد: بدیهی است پس از انقضای یک‌هفته مهلت مقرر در ‌قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود. لاریجانی در این نامه با غیرقانونی اعلام کردن مصوبه22 اسفند ماه 1388 هیات دولت بر ضرورت اصلاح مصوبات پیشین کارگروه یادشده که افزون بر برخی وزرای دولت، محمد رضا رحیمی و اسفندیار رحیم‌مشایی در تصمیم‌گیری‌ها نقش برجسته‌ای دارند، یاد آور شده است «چنانچه تمام یا قسمتی از مصوبه، مورد ایراد قرار گیرد حسب مورد هیأت وزیران و یا کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر مکلف است نسبت به اصلاح مصوبه اقدام کند، والاحسب مورد تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد، ملغی‌الاثر خواهد بود».

انتقاد مجلسی‌ها بیشتر می‌شود

تنها یک روز پس از انتقاد صریح رئیس کمیسیون انرژی مجلس، رئیس مرکز پژوهش‌ها و نماینده تهران در مجلس، از انتصاب محمد علی‌آبادی بر سرپرستی وزارت نفت به‌شدت انتقاد و آشنایی 35ساله او با صنعت نفت را زیر سؤال برد. به گزارش فارس، احمد توکلی اظهار کرد: استدلال علی‌آبادی، به درد رضایت خاطر امثال خودش می‌خورد وگرنه ملت ایران چنین استدلال پوچی را نمی‌پذیرد که کسی بگوید من از سال 54 که مهندس شده و مخزن نفتی کن را ساختم، پس می‌توانم به وزارت نفت رفته و به‌عنوان نماینده ایران پس از سال‌ها در یک اجلاس بین‌المللی شرکت کنم.

علی‌آبادی و حسینی باهم به اوپک می‌روند!

سرپرست وزارت نفت، ریاست لرزان ایران بر اوپک را برعهده می‌گیرد یا وزیر اقتصاد؟ معاون اول رئیس‌جمهور در روزی که دبیر خانه اوپک خبر داده با حضور شمس‌الدین حسینی به‌عنوان نماینده و رئیس اجلاس وزارتی این سازمان در نشست روز چهارشنبه موافقت کرده است، خبر از حضور سرپرست وزارت نفت در نشست اوپک داد. این خبر، نوعی ناهماهنگی درون دولت را نشان می‌دهد که شاید برای هماهنگی لازم برای سوارشدن یکی از 2 نفر و پرواز به سمت شهر وین مقر اوپک باید امروز و فردا صبر کرد، شاید هردو نفر باهم بروند اما مهم این است که گفته می‌شود ممکن است در غیاب وزیر نفت ایران، اوپک تصمیم به افزایش عرضه1.5میلیون بشکه نفت در روز بگیرد که این خبر درصورت وقوع، اصلا خبر خوبی برای ایران نخواهد بود. به گزارش فارس، وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه دبیرخانه اوپک با حضور وزیر اقتصاد در نشست آتی این سازمان موافقت کرده است، از حضور سرپرست وزارت نفت نیز در نشست مذکور خبر داد.

 

کد خبر 136940

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز