گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: در گیرودار ادغام وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی با وزارت کار، بیمه‌های درمانی نیازمند نظارت قوی و دقیقی هستند.

دفترچه بیمه

2صندوق بیمه‌درمانی تأمین اجتماعی و خدمات درمانی بیشترین خدمات بیمه پایه درمان را به مردم ارائه می‌دهند که تا‌کنون تحت نظارت وزارت رفاه و تأمین اجتماعی فعالیت می‌کردند اما با ادغام این وزارتخانه هنوز برای نظارت بر این دو صندوق تصمیم گرفته نشده است. 3تئوری تا‌کنون برای این صندوق‌ها ارائه شده است هر‌چند هنوز درباره هیچ‌کدام از این تئوری‌ها بحث جدی در مجلس یا دولت انجام نشده است. نخستین تئوری واگذاری صندوق‌های بیمه‌‌ای به وزارت بهداشت بود که عملا نشان از عقبگرد دارد. حامیان این تئوری بر این باورند که چنانچه کار درمان و بیمه درمان را به یک وزارتخانه بسپرند کارها رونق می‌گیرد و مشکلات بهداشت و درمان مردم حل خواهد شد، غافل از اینکه در این صورت خریدار و فرشنده در بخش درمان یکی خواهند شد و چنانچه تخلفی از یکی از این دو سربزند مرجعی برای رسیدگی نیست چرا که می‌دانیم عملا امکان ندارد که یک وزارتخانه به تخلف‌های خودش رسیدگی یا حتی آنها را پیگیری کند.

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و عبدالعزیز جمشید زهی، نماینده مجلس از جمله افرادی هستند که از تئوری واگذاری بیمه‌ها به وزارت بهداشت حمایت کرده‌اند هر چند این حمایت در بحبوحه ادغام وزارتخانه‌ها بوده است.تئوری دیگری که در یکی دو روز گذشته از مجلس صادر شد تجمیع بیمه‌ها در صندوق بیمه ایرانیان بود که اکبر رنجبرزاده، نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، آن را مطرح کرد.او در گفت‌وگو با خانه ملت گفته:تکلیف امور بیمه‌های درمانی در قانون برنامه پنجم مشخص شده و مصوب شده است همه بیمه‌ها در صندوق بیمه ایرانیان ادغام شود، بنابراین فرقی نمی‌کند که زیر نظر کدام وزارتخانه باشد.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داده که‌ البته این ادغام به معنای این نیست که تأمین اجتماعی هیچ دخل و تصرفی در درمان ندارد بلکه باید سهم درمان خود را وارد صندوق کند. اما اکبر‌زاده درباره انتقال سازمان بهزیستی به وزارت بهداشت گفته که‌ سازمان بهزیستی یک سازمان حمایتی است نه درمانی وبه این دلیل بهتر است زیر مجموعه وزارت ادغامی جدید بماند چرا که وزارت بهداشت و درمان وزارتخانه عریض و طویلی است که کارهای بزرگ‌تری دارد و ادغام سازمان‌های دیگر در این وزارتخانه، کار وزارت بهداشت را سنگین‌تر می‌کند.

یک نکته اساسی در گفته‌های نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت مجلس وجود دارد اینکه چون وزارت بهداشت عریض و طویل است چطور می‌توان وظیفه سنگین بیمه‌های درمانی را به آن واگذار کرد؟‌
سومین تئوری که البته تا‌کنون طرفداری در مجلس نداشته است واگذاری مسئولیت‌ صندوق‌های بیمه درمانی به وزارت جدیدی است که از ادغام وزارت رفاه در وزارت کار تشکیل می‌شود. سرپرست معاونت امور اجتماعی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی در این‌باره گفته که در شرایط فعلی برگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت به صلاح نظام سلامت نیست.به گزارش روابط عمومی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، صمدالله فیروزی، جدا بودن فروشنده و خریدار خدمات درمانی را لازم دانست و گفت: سابقه وزارت بهداشت در حوزه بیمه نشان داده است که توانایی بیمه‌ها در ارائه خدمات کاهش می‌یابد به‌طوری که طی زمانی که سازمان‌های بیمه‌گر زیر نظر وزارت رفاه بودند اقدامات خوبی صورت گرفته است.

کلاف سر درگم بیمه

در حال حاضر بیمارستان‌ها و مراکز دولتی براساس خدماتی که به بیمه شدگان ارائه می‌دهند از صندوق‌های بیمه‌ای پول دریافت می‌کنند، از همین جا می‌توان گفت که بیمارستان‌ها و بیمه‌ها
دو سوی یک معامله‌اند، حال آنکه اگر هر دو زیر نظر یک وزارتخانه فعالیت کنند دو سویه بودن این خدمات کاملا حذف خواهد شد و به این ترتیب دیگر کسی از حق مردم در برابر طرف دیگر دفاع نخواهد کرد.
وقت آن رسیده که یک بار دیگر نمایندگان مجلس چاره‌ای جدی برای نظارت دقیق بر صندوق‌های بیمه‌ پایه‌ درمان بیندیشند؛ واگذاری این صندوق‌ها به وزارت بهداشت راحت‌ترین و مشکل ‌ساز‌ترین راهی است که می‌توان در نظر گرفت.

کد خبر 137160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز