همشهری آنلاین: با انتشار خبر خروج علی عبدالله صالح از یمن و رفتن به عربستان سعودی، مردم یمن با حضور در خیابان‌ها به جشن و پایکوبی پرداختند.

جشن و پایکوبی یمنی‌ها درپی خروج صالح از کشور

به گزارش ایسنا، مردم یمن با پایکوبی در خیابان‌ها خوشحالی خود را از خروج رئیس جمهور از کشور اعلام کردند. اما به دنبال تیراندازی نیروهای امنیتی یمن به سمت مردم این کشور دست کم دو تن کشته و 30 تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر سخنگوی دولت یمن در گفتگو با شبکه سی.ان.ان اعلام کرد که عبد ربه‌ منصور هادی، معاون رئیس جمهور یمن به طور موقت مسئولیت‌های علی عبدالله صالح را برعهده گرفته است..

وی گفت: از بامداد یکشنبه مسئولیت‌های ریاست جمهوری به منصور هادی منتقل شده است.

با وجود آنکه علی عبدالله صالح طی پیام صوتی از شرایط خوب جسمانی خود خبر داد یک منبع عربستانی اعلام کرد که شرایط جسمی علی عبدالله صالح بدتر از آن است که دیگران فکر می‌کنند.

از سوی دیگر جبران یحیی الحاشدی، فرمانده گروه 33 زرهی ارتش یمن اعلام کرد که به صفوف مخالفان یمنی پیوسته است.

یک منبع نظامی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که الحاشدی جدایی خود از ارتش و پیوستن به مخالفان این کشور را اعلام کرد.

همچنین به دنبال بمباران منزل صادق الاحمر، رئیس قبیله حاشد در جنوب صنعاء در روز شنبه بیش از 10 تن کشته و 35 تن دیگر زخمی شدند.

اما روزنامه‌های غربی با اشاره به خروج علی‌عبدالله صالح از یمن اعلام کردند که این خروج بازگشتی به دنبال ندارد.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت:‌ مسئولان عربستانی که از ورود علی عبدالله صالح، رئیس جمهور یمن به ریاض برای تحت درمان قرار گرفتن استقبال کردند پیش از این سعی داشتند وی را برای کناره‌گیری از قدرت متقاعد کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت: مسئولان عربستانی سعی داشتند قدرت را به معاون علی عبدالله صالح منتقل کنند اما وی با این مساله مخالفت می‌کرد.

نیویورک تایمز به نقل از مسئولان عربستانی نوشت:‌ علی عبدالله صالح با وخیم شدن شرایط جسمی‌اش تنها با ترک کشور موافقت کرده است.

این روزنامه در ادامه گزارش داد:‌ خروج علی عبدالله صالح از یمن برای مردم این کشور ناگهانی بود و این مساله به مثابه چالشی خطرناک برای آمریکا در قبال شرایط داخل یمن به شمار می‌آید.

روزنامه واشنگتن پست نیز نوشت:‌ خروج علی عبدالله صالح از یمن بیانگر عدم بازگشت مجدد وی به کشور است.‌ سفر علی عبدالله صالح به عربستان زمینه را برای از دست دادن یکی از هم پیمانان اصلی آمریکا در منطقه فراهم آورد.

کد خبر 136806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز