گروه بین‌الملل: درحالی‌که با وجود اعتراض‌های گسترده مردم یمن علی عبدالله صالح، دیکتاتور این کشور هنوز حاضر به کناره‌گیری از قدرت نشده است، به گفته مقام‌های دولتی، شبه‌نظامیان القاعده شهر زنگبار مرکز استان جنوبی ابین را به تصرف خود درآورده‌اند.

یمن

مقام‌های دولتی و برخی افراد محلی اعلام کرده‌اند که بیش از 300 شبه نظامی وابسته به گروه موسوم به القاعده در شبه‌جزیره عرب در حمله به این شهر تمامی مناطق آن را تحت کنترل خود درآورده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که حملات به این شهر توسط نیروهای شبه‌نظامی از روز جمعه آغاز شده است و به گفته مقام‌های دولتی تاکنون حداقل 16 نفر در درگیری‌های داخل و اطراف این شهر کشته شده‌اند.
گروه‌های مخالف علی عبدالله صالح که پس از چند ماه تظاهرات در این کشور همچنان خواستار کناره‌گیری صالح از قدرت هستند، اما عقیده دارند که این شهر برای گسترش ترس میان مردم از سوی نیروهای دولتی به شبه‌نظامیان تسلیم شده است. احزاب اللقاء‌المشترک روز گذشته در بیانیه‌‌ای اعلام کردند که صالح به این افراد مسلح اجازه داده است بر زنگبار تسلط یابند.

علی عبدالله صالح که تاکنون با وجود فشارهای داخلی و بین‌المللی از امضای توافقنامه خروج از قدرت طفره رفته همواره هشدار داده است که درصورت کناره‌گیری وی از ریاست‌جمهوری پس از 33 سال القاعده بر این کشور تسلط خواهد یافت. یکی از ساکنان زنگبار روز گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان با اعلام ورود صدها مرد نقابدار بدون هیچ درگیری خاصی به این شهر، گفت: ما در تلاش بودیم که نیروهای امنیتی را در این رابطه مطلع کنیم اما هیچ‌کس را پیدا نکردیم.برخی از کارشناسان هم اعلام کرده‌اند که این افراد نقابدار از اعضای القاعده نبودند و نیروهای گروه شبه‌نظامی دیگری وفادار به علی عبدالله صالح به حساب می‌آیند.

خبرهای ضد‌ونقیض درباره آتش‌بس

خبر تصرف شهر زنگبار توسط شبه نظامیان در حالی منتشر شده است که گزارش‌های ضد‌ونقیضی از آتش بس میان نیروهای دولتی و افراد مسلح قبیله حاشد وجود دارد. درحالی‌که برخی رسانه‌ها از توافق آتش‌بس میان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن و شیخ صادق الاحمر، رئیس قبیله قدرتمند حاشد خبر داده‌اند که گزارش‌ها نشان می‌دهد درگیری‌ها همچنان در صنعا، پایتخت یمن ادامه دارد و صدای انفجارهای پراکنده در این شهر به گوش می‌رسد.

با وجود اینکه گروهی از منابع آگاه اعلام کرده‌‌اند با تلاش میانجیگران توافقنامه آتش‌بس برای پایان درگیری‌های پایتخت امضا شده است، اما روز گذشته مقام‌های دولتی و قبیله حاشد از شکست تلاش‌ها برای دستیابی به یک توافق در این زمینه خبر دادند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، عبدوه الجندی، سخنگوی دولت یمن روز گذشته اعلام کرد: ساختمان‌های دولتی همچنان در دست اعضای خانواده الاحمر است و در شرایط کنونی دستیابی به یک توافقنامه غیرممکن به حساب می‌آید. درگیری‌های روزهای اخیر در صنعا پایتخت یمن میان نیروهای دولتی و اعضای قبیله‌الحاشد باعث کشته‌شدن حداقل 124نفر شده است. درگیری زمانی شروع شد که نیروهای امنیتی یمن به اقامتگاه شیخ احمر حمله کردند که در نتیجه شبه‌نظامیان قبیله حاشد با آنها به مقابله برخاستند و چند ساختمان مهم دولتی در پایتخت را اشغال کردند. این درگیری‌ها منجر به تعطیلی فرودگاه صنعا شد. شیخ صادق الاحمر ابتدا هوادار علی عبدالله صالح بود ولی با گسترش تظاهرات ضد‌دولتی به مخالفان او پیوست. همچنین گزارش‌هایی از ربوده‌شدن 3امدادرسان فرانسوی در یمن منتشر شده است.

ادامه تظاهرات و اعتصاب

با وجود ادامه تظاهرات و اعتصاب‌های مردمی، علی عبدالله صالح پس از 33سال حکومت در یمن همچنان در تلاش است تا با هر ترفندی قدرت را در دستان خود باقی نگه دارد. درحالی‌که پیش از این وی موافقت خود را با امضای توافقنامه پیشنهادی شورای همکاری خلیج‌فارس برای انتقال قدرت پس از 30روز اعلام کرده بود، اما با بهانه‌های مختلف تاکنون از پذیرش این طرح خودداری کرده است.
صالح حتی با وجود امضای این توافقنامه از سوی مخالفان حاضر به قبول آن نشد و به گفته میانجیگران،اکنون شرط برگزاری یک مراسم عمومی را برای این مسئله تعیین کرده است! این در حالی است که اعتصاب‌ها و تظاهرات مخالفان در استان‌های مختلف این کشور همچنان ادامه دارد. استان عدن شاهد نافرمانی مدنی گسترده در پاسخ به دعوت جوانان انقلاب 16 فوریه بود؛ به‌‌طوری که این شهر به‌طور کامل به حال تعطیل درآمد.

همچنین تظاهراتی از سوی جوانان و زنان این استان در راستای حمایت از خواسته‌های انقلابیون برگزار شد. استان‌های لحج و الضالع در جنوب یمن هم روز شنبه شاهد برگزاری نافرمانی مدنی بودند. شیخ صادق الاحمر هم در پیامی از گارد جمهوری‌، نیروهای امنیت مرکزی و بقیه یگان‌های نظامی خواسته است از انقلاب مسالمت‌آمیز یمنی‌ها حمایت کنند.

پیوستن یگان گارد جمهوری به مخالفان

منابع آگاه روز گذشته از پیوستن یک یگان نیروهای قدرتمند گارد جمهوری به مخالفان در جنوب این کشور خبر دادند. یگان جمهوری هسته مرکزی نیروهای نظامی به حساب می‌آیند که با وجود 3ماه تظاهرات همچنان به صالح وفادار باقی مانده‌اند. این برای نخستین بار است که خبر پیوستن گروهی از این نیروهای زبده نظامی به مخالفان منتشر می‌شود. به گزارش آسوشیتدپرس، عبدالرحمان احمد یک فعال سیاسی یمن روز گذشته تاکید کرد که این مسئله توسط یکی از فرماندهان تیپ نهم گارد جمهوری در جمع معترضان اعلام شده است.

کد خبر 136399

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز